شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بسته خبری روابط عمومی دانشگاه

بسته خبری روابط عمومی دانشگاه

6/7/90

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مستندسازی مدارک فارغ التحصیلان از سال 40 تا کنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود ملاباشی روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی که در محل وزارت علوم تشکیل شد، افزود: اداره دانش آموختگان مسئول ارزشیابی مدارک دانشجویان ایرانی است که در این راستا این اداره مدارک فارغ التحصیلان 50 سال گذشته را ارزشیابی شده مستند سازی کرد و در واقع فارغ‌التحصیلان از سال 40 تاکنون مدارکشان مستندسازی شده است.

وی افزود: طرح مستندسازی مدارک ادامه دارد و در صورتی که دستگاه‌های اجرایی بخواهند به مدرک فردی دسترسی داشته باشند این مدارک مستندسازی شده است.

ملاباشی با بیان اینکه طبق قانون مجلس شورای اسلامی اعتبار سنجی دانشگاه‌های خارج از کشور به وزارت علوم واگذار شده است و این وزارتخانه هر ساله در حال تجدید نظر است، اظهار کرد: نتایج اعتبار سنجی سال 90آماده است و اعلام می‌شود.

مدیر کل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم از آغاز ثبت‌ نام متقاضیان بورسیه خارج کشور سال91 از اول آبان ماه خبر داد.

حسن مسلمی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار «صنفی آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، با بیان اینکه نتایج بورس 90 اعلام شده است، افزود: دانشجویان پذیرفته شده تا یک سال آینده فرصت دارند برای اعزام اقدام کنند.

وی همچنین گفت: بخشنامه بورس 91 در خصوص نحوه و شرایط ثبت‌نام متقاضیان بورسیه خارج از کشور تا پایان مهر ماه اعلام می‌شود.

معاون وزیرعلوم خبر داد

تاسیس اولین دانشگاه تخصصی تربیت بدنی کشور

اعطای وام 4 درصدی به خوابگاه‌سازان خصوصی

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: امسال نرخ غذای دانشجویی به طور متوسط 350 تومان است که تا آخر برنامه پنجم توسعه طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، دانشجو باید 50 درصد قیمت غذا را پرداخت کند و مابقی آن از طریق دانشگاه پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود ملاباشی روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی، با بیان اینکه سال گذشته آیین نامه میهمانی و نقل و انتقال دانشجویی در مقطع کاردانی و کارشناسی تصویب شد، افزود: براساس آماری که در اردیبهشت ماه از سراسر کشور در پرتال ثبت‌نام اعلام شد، 21 هزار و 797 نفر تقاضای جابه‌جایی داشتند که شامل میهمانی انتقالی و میهمانی دائم است.

وی اظهار کرد: در دانشگاه‌های مبداء با تقاضای14هزار و753 نفر موافقت شده که از این تعداد 10 هزار و 841 نفر نیز در دانشگاه مقصد پذیرفته شده‌اند.

ملاباشی در ادامه با اشاره به کارنامه سلامت که از دانشجویان ورودی‌های جدید گرفته می‌شود، گفت: از سال 85 کارنامه سلامت برای دانشجویان صادر می‌شود که در این مدت با پیگیریهایی که انجام شده از نظر دنبال کردن مشکلات دانشجویی نتایج خوبی در دانشگاه‌ها گرفته شده است.

ثبت نام متقاضیان بورس 91 از اول آبان ماه آغاز می‌شود

وی با اشاره به بورس سال 91 با بیان اینکه ثبت نام متقاضیان بورس 91 از اول آبان ماه 90 آغاز می‌شود، تصریح کرد: بورسیه سال 90 در بهمن و اسفند 89 انجام شد و 367 نفر برای خارج از کشور پذیرش شدند و همچنین در سال 89 از میان قبولیهای سال قبل آن 138 نفر اعزام شدند.

معاون وزیرعلوم همچنین با اشاره به امتحان زبان وزارت علوم نیز گفت: درسال 89 ، 17 هزار نفر و در سال 88 نیز 13 هزار نفر پذیرش شدند و امسال برنامه داریم که بالغ بر 21 هزار نفر پذیرش شوند.

وی با اشاره به بحث ادامه تحصیل مربیان دون مدرک دکتری، خاطر نشان کرد: امسال 194 نفر برای تحصیل مربیان پذیرش شدند که از این تعداد 277 نفر مربی دانشگاه‌های دولتی، 34 نفر به عنوان مربی دانشگاه آزاد، 57 نفر مربی غیرانتفاعی‌ها و 26 نفر نیز مربوط به دستگاه‌های اجرایی بودند که به ادامه تحصیل مشغول شدند.

اولین دانشگاه تربیت بدنی کشور به طور اختصاصی تشکیل می‌شود

ملاباشی در ادامه سخنانش با بیان اینکه پژوهشکده تربیت بدنی با موافقت اصولی به پژوهشگاه تبدیل شده است، گفت: همچنین طبق موافقت وزارت علوم و وزارت ورزش اولین دانشگاه تربیت بدنی کشور به طور اختصاصی تشکیل می‌شود که موافقت اصولی آن نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری سومین دوره المپیاد ملی ورزشی دانشجویان کشور در 12 رشته ورزشی برای دانشجویان دختر و پسر نیز از برنامه‌های سال90 حوزه ورزشی به شمار می‌رود، در مورد انتخاب دانشجویان نمونه کشوری، اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند از طریق سایت درخواست خود را اعلام کنند و دانشگاه نیز اسامی برگزیدگان را به وزارتخانه جهت بررسی نهایی اعلام خواهد کرد.

ملاباشی همچنین در خصوص شرایط اعطای خوابگاه به دانشجویان سال اولی نیز گفت: دانشگاه‌ها شرایط خود را در دفترچه ثبت نام اعلام کرده‌اند و اگر دانشگاهی عنوان کرده است که در کد رشته خاصی خوابگاه ندارد دانشجو نباید در آن زمینه ادعای خوابگاه داشته باشد.

وی همچنین درباره پذیرش دانشجو در برخی دانشگاه‌ها بیش از ظرفیت پذیرش، تصریح کرد: در این راستا وام ودیعه مسکن مجردی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که دانشگاه‌ها بتوانند در این راستا مکانی را تهیه کنند.

وام با نرخ سود 4 درصد به خوابگاه‌سازان خصوصی ارائه می‌شود

معاون وزیر علوم گفت: با پیگیریهای صندوق رفاه دانشجویان موافقت شده است که وام با نرخ سود 4 درصد به خوابگاه‌سازان خصوصی ارائه شود و دولت مابه التفاوت این مبلغ را بپردازد.

ملاباشی ادامه داد: تعاونی خوابگاه داران به صورت موازی شکل گرفته است و هر کسی بخواهد از وام با نرخ سود 4 درصد برای ساخت خوابگاه استفاده کند باید به عضویت تعاونی خوابگاه داران درآید، ضمن اینکه خوابگاه داران خصوصی تحت نظارت دانشگاه‌ها خواهند بود.

سازمان امور دانشجویان تا دو ماه آینده تشکیل خواهد شد

وی در خصوص وضعیت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان مصوبه مجلس و شورای عالی اداری است و چارت سازمانی آن به تصویب دولت رسیده است، اظهار کرد: ما مشمول اجرای الزامات آنان هستیم تا مکان ایجاد سازمان را ایجاد کنیم.

ملاباشی تصریح کرد: سازمان امور دانشجویان دارای سه معاونت امور دانشجویان داخل کشور، معاونت امور دانشجویان خارج کشور و معاونت پشتیبانی است و دولت پذیرفته است که این سازمان به صورت هیات امنایی اداره شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان تا دو ماه آینده تشکیل خواهد شد.

افول قدرت نرم آمریکا

اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا درباره "قدرت هوشمندانه آمریکا" و یا به تعبیری "قدرت نرم" این کشور در جهان به عقیده بسیاری از تحلیل گران آمریکایی، بینشی دلسرد کننده از فلسفه‌ای است که دولت آمریکا را راهنمایی می‌کند.

کلینتون در مواجهه با سوالی درباره پاسخ‌های دولت آمریکا به بهار عربی گفت: جهانی که من دوست دارم ببینم، جهانی نیست که تنها آمریکا برای ارزش‌های جهانی هزینه می‌پردازد و قربانی می‌دهد،‌ در حالی که کشورهای دیگر تنها در حاشیه نظاره می‌کنند... ما قوی‌ترین رهبر در جهان و در حال رهبری جهان هستیم!

سخن کلینتون درباره پذیرش مسئولیت‌ها از سوی آمریکا و اینکه بسیاری کشورها از این موضوع نفع برده‌اند، درست است و اینکه باید فشار مسئولیت‌ها تقسیم شود قابل توجیه است، اما به نظر می‌رسد وی درک نمی‌کند که سپردن کار به دیگران و با تردید نظاره‌گر منازعات آنها بودن، ضمن آنکه شکست در رهبری است و به نابودی امیدهای میلیون‌ها انسانی که ما را به عنوان هم‌پیمان و قهرمان آزادی در نظر می‌گیرند، منجر می‌شود بلکه ظهور یک نظم بین‌المللی خطرناک‌تری را به دنبال دارد که در آن قدرت آمریکا تقلیل پیدا خواهد کرد.

قدرت نرمی که کلینتون سرسختانه معتقد است که آرمان آمریکا را در جهان به پیش می‌برد، همواره از این نقطه‌نظر توسعه پیدا کرده که آمریکا شکست‌های ملیاش هرچه که باشد، پایبند به آزادی است و معتقد است که وقتی دیگر مردمان نیز در‌ آزادی زندگی کنند، آمریکا نیز در امن‌ترین وضعیت قرار دارد!

در مقابل برخی سیاستمداران آمریکایی اعتقاد دارند که دولت باراک اوباما حجم قابل توجهی از این سرمایه را با واکنش متزلزل به جنبش‌های اعتراضی خاورمیانه و تعهد استوار به خروج‌ها از عراق و افغانستان به جای در پیش گرفتن استراتژی در جنگ‌های این کشورها بر باد داده است.

اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا درباره "قدرت هوشمندانه آمریکا" و یا به تعبیری "قدرت نرم" این کشور در جهان به عقیده بسیاری از تحلیل گران آمریکایی، بینشی دلسرد کننده از فلسفه‌ای است که دولت آمریکا را راهنمایی می‌کند

کلینتون در پاسخ به اینکه آیا آمریکا باید خواهان کناره‌گیری بشار اسد از قدرت در سوریه شود، گفته است: وضعیتی که الان در آن قرار داریم همان وضعیتی است که ما نیاز داریم در آن باشیم، وضعیتی که در آن هم‌ صدایی بزرگ بین‌المللی را در محکومیت می‌بینیم و من معتقد به نتیجه‌بخشی از طریق فن بیان هستم.

اما نتایج سیاست‌گذاری‌های آمریکا در قبال سوریه چه بوده است؟ آیا آنچه که در این کشور اتفاق می‌افتد حقیقتا همان بازده‌ای است که امریکا باید انتظار آن را داشته باشد؟ دولت اوباما بیشتر نگران یک هم‌صدایی بین‌المللی نامنظم است تا اینکه نگران برخورد مردمانی باشد که با دولت‌ها مبارزه می‌کنند و این به معنای تغییری عمده در سیاست خارجی آمریکا است. ادعاهای هیلاری کلینتون به معنی کنار کشیدن است و این نمایانگر نتایج منفی است. اگر قدرت نرم آمریکا کارا بود، آیا برخوردها نسبت به آمریکا نمی‌بایست بهتر شود؟

نظر مطلوب مردم نسبت به آمریکا به ویژه در خاورمیانه و آسیای جنوبی در حال حاضر کمتر از آن چیزی است که در زمان دولت جورج دبلیو بوش بود. آیا نباید دولت‌های جهان در صورت کارا بودن سیاست‌های ما به حمایت از سیاست‌گذاری‌های آمریکا می‌پرداختند؟ پاکستان، عراق و افغانستان نمونه‌های مهم از کشورهایی هستند که با دولت باراک اوباما کمتر از دولت جورج بوش همکاری می‌کنند. به نظر می  رسد وزیر امور خارجه آمریکا بدون تفکر این سخن را بر زبان آورد که آنچه که ترکیه و عربستان درباره سوریه می‌گویند، مهم‌تر از چیزی است که آمریکا درباره آن می‌گوید.

کلینتون این گونه مواضع آمریکا را توجیه می کند: اگر دیگر افراد سوریه را محکوم کنند، حکومت بشار اسد به هیچ طریق نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. این سخن نشان‌دهنده یک دید جهانی شگفت‌آور برای رئیس دیپلماسی قدرتمندترین کشور جهان بود؛ این که امریکا در بحث جهانی درباره آزادی و حکمرانی کم‌ اهمیت است، اما ترکیه و عربستان صعودی دارای جایگاه هستند!

هیلاری کلینتون در یک مورد سخن درستی گفت و آن این بود: اتفاق جدیدی نخواهد افتاد اگر آمریکا بگوید، بشار اسد باید برود!

چند روز پیش، کاخ سفید سرانجام بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که بشار اسد باید برود و به نظر می‌رسد این بیانیه دقیقا همان تاثیری را داشت که هیلاری کلینتون پیش‌بینی کرد: یعنی"هیچ‌!"

قدرت نرمی که کلینتون سرسختانه معتقد است که آرمان آمریکا را در جهان به پیش می‌برد، همواره از این نقطه‌نظر توسعه پیدا کرده که آمریکا شکست‌های ملیاش هرچه که باشد، پایبند به آزادی است و معتقد است که وقتی دیگر مردمان نیز در‌ آزادی زندگی کنند، آمریکا نیز در امن‌ترین وضعیت قرار دارد!

اما آیا این تاثیر ارزیابی‌های وی را مبنی بر اینکه قدرت نرم آمریکا و رویکرد دولت باراک اوباما کارآمد است، زیر سوال نمی‌برد؟

اینها بخشی از اظهارات و دیدگاه های محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا در مورد قدرت نرم این کشور است. به نظر می رسد شرایط به گونه ای پیش می رود که دیگر آمریکا نمی تواند قدرت مورد نظر خود را در جهت منافع استکباری اش به پیش ببرد و این مساله موجب تضعیف روزافزون قدرت این کشور در عرصه بین المللی می شود. این مساله دور از انتظار نیست؛ چراکه سیاست های نادرست آمریکا در چند دهه اخیر این رویگردانی از سیاست های آمریکا را باعث شده است.   

نگرانی صدر اعظم آلمان از سرایت بحران یونان به اروپا

صدراعظم آلمان نسبت به سرایت بحران اقتصادی یونان به سرتاسر اروپا ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان برای چندمین بار نسبت به سرایت بحران عمیق اقتصادی یونان به سایر کشورهای اروپایی هشدار داد.

وی با اعلام اینکه «حل بحران یونان کار ساده ای نیست» گفت: رهبران منطقه یورو باید با تأسیس «دیواری آتشین» به دور یونان، هر طور شده مانع از سرایت بحران مالی این کشور به دیگر کشورها شوند.
مرکل همچنین خواستار ایجاد یک «صندوق مالی دائمی» به جای صندوق فعلی تا اواسط سال 2013 شد.
صدر اعظم آلمان گفت: اوضاع بدهی های یونان کاملاً جدی است و این اوضاع روز به روز بدتر می شود.

معترضان آمریکایی سخنرانی اوباما را بر هم زدند

معترضان آمریکایی سخنرانی «باراک اوباما» را در شهر لس آنجلس بر هم زدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز زمانی که رئیس جمهوری آمریکا در لس آنجلس قصد داشت سخنرانی انتخاباتی خود را آغاز کند، با اعتراض یکی از حاضران، مجبور به سکوت شد و در پی آن، پلیس، این فرد را از جلسه خارج کرد. اوباما که فکر می کرد دیگر کسی در جمع 800 نفری حاضر وجود ندارد که به وی اعتراض کند، بار دیگر سخنرانی خود را آغاز کرد، اما این بار نیز سخنرانی وی با اعتراض فرد دیگری، متوقف و او نیز از سخنرانی منصرف شد.

اوباما قصد داشت در چارچوب مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2012 سخنرانی کند.
ادامه یافتن جنگ در خاورمیانه و افزایش فشارهای معیشتی بر توده های مردم آمریکا، محبوبیت اوباما را در این کشور به شدت کاهش داده است.

مبارزان مصری خط لوله انتقال گاز به اسرائیل را منفجر کردند

افراد ناشناس برای پنجمین بار در ماه های اخیر، خط لوله گاز مصر به اسرائیل را منفجر کردند.
به گزارش خبرگزاری ها، شاهدان عینی گفتند: افراد مسلح با پیاده شدن از یک خودرو، ایستگاه اصلی انتقال گاز غرب العریش را تصرف و آن را منفجر کردند.

یک منبع امنیتی مصر در روز سه شنبه گفت: این انفجار، تلفات جانی در بر نداشت، اما چندین واحد مسکونی در روستای المیدان در 25 کیلومتر مرز رژیم صهیونیستی را تخریب کرد.

این منبع مصری افزود: شیوه بمب گذاری و انفجار در روستای المیدان با موارد پیشین تفاوت داشت و نگهبانان غافلگیر و به یک باره با انفجار خط لوله مواجه شدند، در حالی که در موارد قبلی، افراد ناشناس ابتدا نگهبانان و کارکنان را از ایستگاه خارج و سپس اقدام به انفجار آن می کردند.

مردم مصر که از ادامه روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی تحت لوای پیمان کمپ دیوید به شدت ناراحت هستند، چندی پیش با تصرف لانه جاسوسی اسرائیل، خشم خود را ابراز کردند.

این در حالی است که از زمان سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک تاکنون چهار بار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل انفجار روی داده که آخرین بار در چهارم ژوئیه گذشته بود.

رژیم صهیونیستی 45درصد از گاز مصرفی خود را از طریق مصر که از زمان حسنی مبارک به قیمت ارزان و زیر قیمت جهانی صادر می شود، تامین می کند.

آخرین گزارش های دریافتی حاکی است، پس از شنیده شدن صدای انفجار، خودروهای اطفای حریق و نیروهای امنیتی به محل روستای المیدان شتافتند تا آتش سوزی گسترده در محل را خاموش کنند.

در همین حال «محی الدین الغندوز» نماینده سابق پارلمان مصر و فعال سیاسی این کشور با اشاره به تحولات اخیر در کشورش اظهار داشت: ملت مصر، خواستار قطع کامل روابط با اسرائیل است و تحولات اخیر حامل پیامی برای تل آویو است.

وی تاکید کرد: تحولات اخیر عرصه سیاسی مصر، پیام آشکاری به رژیم صهیونیستی و واشنگتن است که نشان می دهد، ملت مصر هیچ گاه دست بسته نخواهد ایستاد و به صورت خودجوش برای به دست آوردن حقوق خود، به پا خواهد خاست.

نایب رئیس حزب الاحرار مصر، یادآور شد: تظاهرات ضد صهیونیستی ملت مصر، مخالفت با هر نوع سازش و رابطه با دشمن صهیونیستی است که علاوه بر محکومیت رابطه رژیم سابق، نشان می دهد مصر امروز با مصر دیروز فرق کرده است.