بسته خبری روابط عمومی دانشگاه

خانه خبرها

بسته خبري روابط عمومي دانشگاه

6/7/90

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از مستندسازي مدارك فارغ التحصيلان از سال 40 تا كنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود ملاباشي روز سه شنبه در نشست مطبوعاتي كه در محل وزارت علوم تشكيل شد، افزود: اداره دانش آموختگان مسئول ارزشيابي مدارك دانشجويان ايراني است كه در اين راستا اين اداره مدارك فارغ التحصيلان 50 سال گذشته را ارزشيابي شده مستند سازي كرد و در واقع فارغ‌التحصيلان از سال 40 تاكنون مداركشان مستندسازي شده است.

وي افزود: طرح مستندسازي مدارك ادامه دارد و در صورتي كه دستگاه‌هاي اجرايي بخواهند به مدرك فردي دسترسي داشته باشند اين مدارك مستندسازي شده است.

ملاباشي با بيان اينكه طبق قانون مجلس شوراي اسلامي اعتبار سنجي دانشگاه‌هاي خارج از كشور به وزارت علوم واگذار شده است و اين وزارتخانه هر ساله در حال تجديد نظر است، اظهار كرد: نتايج اعتبار سنجي سال 90آماده است و اعلام مي‌شود.

مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم از آغاز ثبت‌ نام متقاضيان بورسيه خارج کشور سال91 از اول آبان ماه خبر داد.

حسن مسلمي نائيني در گفت‌وگو با خبرنگار «صنفي آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، با بيان اينكه نتايج بورس 90 اعلام شده است، افزود: دانشجويان پذيرفته شده تا يك سال آينده فرصت دارند براي اعزام اقدام كنند.

وي همچنين گفت: بخشنامه بورس 91 در خصوص نحوه و شرايط ثبت‌نام متقاضيان بورسيه خارج از كشور تا پايان مهر ماه اعلام مي‌شود.

معاون وزيرعلوم خبر داد

تاسيس اولين دانشگاه تخصصي تربيت بدني كشور

اعطاي وام 4 درصدي به خوابگاه‌سازان خصوصي

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به قانون هدفمندي يارانه‌ها، گفت: امسال نرخ غذاي دانشجويي به طور متوسط 350 تومان است كه تا آخر برنامه پنجم توسعه طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها، دانشجو بايد 50 درصد قيمت غذا را پرداخت كند و مابقي آن از طريق دانشگاه پرداخت مي‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود ملاباشي روز سه شنبه در نشست مطبوعاتي، با بيان اينكه سال گذشته آيين نامه ميهماني و نقل و انتقال دانشجويي در مقطع كارداني و كارشناسي تصويب شد، افزود: براساس آماري كه در ارديبهشت ماه از سراسر كشور در پرتال ثبت‌نام اعلام شد، 21 هزار و 797 نفر تقاضاي جابه‌جايي داشتند كه شامل ميهماني انتقالي و ميهماني دائم است.

وي اظهار كرد: در دانشگاه‌هاي مبداء با تقاضاي14هزار و753 نفر موافقت شده كه از اين تعداد 10 هزار و 841 نفر نيز در دانشگاه مقصد پذيرفته شده‌اند.

ملاباشي در ادامه با اشاره به كارنامه سلامت كه از دانشجويان ورودي‌هاي جديد گرفته مي‌شود، گفت: از سال 85 كارنامه سلامت براي دانشجويان صادر مي‌شود كه در اين مدت با پيگيريهايي كه انجام شده از نظر دنبال كردن مشكلات دانشجويي نتايج خوبي در دانشگاه‌ها گرفته شده است.

ثبت نام متقاضيان بورس 91 از اول آبان ماه آغاز مي‌شود

وي با اشاره به بورس سال 91 با بيان اينكه ثبت نام متقاضيان بورس 91 از اول آبان ماه 90 آغاز مي‌شود، تصريح كرد: بورسيه سال 90 در بهمن و اسفند 89 انجام شد و 367 نفر براي خارج از كشور پذيرش شدند و همچنين در سال 89 از ميان قبوليهاي سال قبل آن 138 نفر اعزام شدند.

معاون وزيرعلوم همچنين با اشاره به امتحان زبان وزارت علوم نيز گفت: درسال 89 ، 17 هزار نفر و در سال 88 نيز 13 هزار نفر پذيرش شدند و امسال برنامه داريم كه بالغ بر 21 هزار نفر پذيرش شوند.

وي با اشاره به بحث ادامه تحصيل مربيان دون مدرك دكتري، خاطر نشان كرد: امسال 194 نفر براي تحصيل مربيان پذيرش شدند كه از اين تعداد 277 نفر مربي دانشگاه‌هاي دولتي، 34 نفر به عنوان مربي دانشگاه آزاد، 57 نفر مربي غيرانتفاعي‌ها و 26 نفر نيز مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي بودند كه به ادامه تحصيل مشغول شدند.

اولين دانشگاه تربيت بدني كشور به طور اختصاصي تشكيل مي‌شود

ملاباشي در ادامه سخنانش با بيان اينكه پژوهشكده تربيت بدني با موافقت اصولي به پژوهشگاه تبديل شده است، گفت: همچنين طبق موافقت وزارت علوم و وزارت ورزش اولين دانشگاه تربيت بدني كشور به طور اختصاصي تشكيل مي‌شود كه موافقت اصولي آن نيز انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه برگزاري سومين دوره المپياد ملي ورزشي دانشجويان كشور در 12 رشته ورزشي براي دانشجويان دختر و پسر نيز از برنامه‌هاي سال90 حوزه ورزشي به شمار مي‌رود، در مورد انتخاب دانشجويان نمونه كشوري، اظهار كرد: دانشجويان مي‌توانند از طريق سايت درخواست خود را اعلام كنند و دانشگاه نيز اسامي برگزيدگان را به وزارتخانه جهت بررسي نهايي اعلام خواهد كرد.

ملاباشي همچنين در خصوص شرايط اعطاي خوابگاه به دانشجويان سال اولي نيز گفت: دانشگاه‌ها شرايط خود را در دفترچه ثبت نام اعلام كرده‌اند و اگر دانشگاهي عنوان كرده است كه در كد رشته خاصي خوابگاه ندارد دانشجو نبايد در آن زمينه ادعاي خوابگاه داشته باشد.

وي همچنين درباره پذيرش دانشجو در برخي دانشگاه‌ها بيش از ظرفيت پذيرش، تصريح كرد: در اين راستا وام وديعه مسكن مجردي در اختيار دانشگاه‌ها قرار مي‌گيرد كه دانشگاه‌ها بتوانند در اين راستا مكاني را تهيه كنند.

وام با نرخ سود 4 درصد به خوابگاه‌سازان خصوصي ارائه مي‌شود

معاون وزير علوم گفت: با پيگيريهاي صندوق رفاه دانشجويان موافقت شده است كه وام با نرخ سود 4 درصد به خوابگاه‌سازان خصوصي ارائه شود و دولت مابه التفاوت اين مبلغ را بپردازد.

ملاباشي ادامه داد: تعاوني خوابگاه داران به صورت موازي شكل گرفته است و هر كسي بخواهد از وام با نرخ سود 4 درصد براي ساخت خوابگاه استفاده كند بايد به عضويت تعاوني خوابگاه داران درآيد، ضمن اينكه خوابگاه داران خصوصي تحت نظارت دانشگاه‌ها خواهند بود.

سازمان امور دانشجويان تا دو ماه آينده تشكيل خواهد شد

وي در خصوص وضعيت سازمان امور دانشجويان با بيان اينكه سازمان امور دانشجويان مصوبه مجلس و شوراي عالي اداري است و چارت سازماني آن به تصويب دولت رسيده است، اظهار كرد: ما مشمول اجراي الزامات آنان هستيم تا مكان ايجاد سازمان را ايجاد كنيم.

ملاباشي تصريح كرد: سازمان امور دانشجويان داراي سه معاونت امور دانشجويان داخل كشور، معاونت امور دانشجويان خارج كشور و معاونت پشتيباني است و دولت پذيرفته است كه اين سازمان به صورت هيات امنايي اداره شود.

وي خاطرنشان كرد: سازمان امور دانشجويان تا دو ماه آينده تشكيل خواهد شد.

افول قدرت نرم آمريکا

اظهارات اخير هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا درباره "قدرت هوشمندانه آمريكا" و يا به تعبيري "قدرت نرم" اين كشور در جهان به عقيده بسياري از تحليل گران آمريکايي، بينشي دلسرد كننده از فلسفه‌اي است كه دولت آمريكا را راهنمايي مي‌كند.

كلينتون در مواجهه با سوالي درباره پاسخ‌هاي دولت آمريكا به بهار عربي گفت: جهاني كه من دوست دارم ببينم، جهاني نيست كه تنها آمريكا براي ارزش‌هاي جهاني هزينه مي‌پردازد و قرباني مي‌دهد،‌ در حالي كه كشورهاي ديگر تنها در حاشيه نظاره مي‌كنند... ما قوي‌ترين رهبر در جهان و در حال رهبري جهان هستيم!

سخن كلينتون درباره پذيرش مسئوليت‌ها از سوي آمريكا و اينكه بسياري كشورها از اين موضوع نفع برده‌اند، درست است و اينكه بايد فشار مسئوليت‌ها تقسيم شود قابل توجيه است، اما به نظر مي‌رسد وي درك نمي‌كند كه سپردن كار به ديگران و با ترديد نظاره‌گر منازعات آنها بودن، ضمن آنكه شكست در رهبري است و به نابودي اميدهاي ميليون‌ها انساني كه ما را به عنوان هم‌پيمان و قهرمان آزادي در نظر مي‌گيرند، منجر مي‌شود بلكه ظهور يك نظم بين‌المللي خطرناك‌تري را به دنبال دارد كه در آن قدرت آمريكا تقليل پيدا خواهد كرد.

قدرت نرمي كه كلينتون سرسختانه معتقد است كه آرمان آمريكا را در جهان به پيش مي‌برد، همواره از اين نقطه‌نظر توسعه پيدا كرده كه آمريکا شكست‌هاي ملياش هرچه كه باشد، پايبند به آزادي است و معتقد است كه وقتي ديگر مردمان نيز در‌ آزادي زندگي كنند، آمريکا نيز در امن‌ترين وضعيت قرار دارد!

در مقابل برخي سياستمداران آمريکايي اعتقاد دارند که دولت باراك اوباما حجم قابل توجهي از اين سرمايه را با واكنش متزلزل به جنبش‌هاي اعتراضي خاورميانه و تعهد استوار به خروج‌ها از عراق و افغانستان به جاي در پيش گرفتن استراتژي در جنگ‌هاي اين كشورها بر باد داده است.

اظهارات اخير هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا درباره "قدرت هوشمندانه آمريكا" و يا به تعبيري "قدرت نرم" اين كشور در جهان به عقيده بسياري از تحليل گران آمريکايي، بينشي دلسرد كننده از فلسفه‌اي است كه دولت آمريكا را راهنمايي مي‌كند

كلينتون در پاسخ به اينكه آيا آمريكا بايد خواهان كناره‌گيري بشار اسد از قدرت در سوريه شود، گفته است: وضعيتي كه الان در آن قرار داريم همان وضعيتي است كه ما نياز داريم در آن باشيم، وضعيتي كه در آن هم‌ صدايي بزرگ بين‌المللي را در محكوميت مي‌بينيم و من معتقد به نتيجه‌بخشي از طريق فن بيان هستم.

اما نتايج سياست‌گذاري‌هاي آمريکا در قبال سوريه چه بوده است؟ آيا آنچه كه در اين كشور اتفاق مي‌افتد حقيقتا همان بازده‌اي است كه امريکا بايد انتظار آن را داشته باشد؟ دولت اوباما بيشتر نگران يك هم‌صدايي بين‌المللي نامنظم است تا اينكه نگران برخورد مردماني باشد كه با دولت‌ها مبارزه مي‌كنند و اين به معناي تغييري عمده در سياست خارجي آمريكا است. ادعاهاي هيلاري كلينتون به معني كنار كشيدن است و اين نمايانگر نتايج منفي است. اگر قدرت نرم آمريكا كارا بود، آيا برخوردها نسبت به آمريكا نمي‌بايست بهتر شود؟

نظر مطلوب مردم نسبت به آمريكا به ويژه در خاورميانه و آسياي جنوبي در حال حاضر كمتر از آن چيزي است كه در زمان دولت جورج دبليو بوش بود. آيا نبايد دولت‌هاي جهان در صورت كارا بودن سياست‌هاي ما به حمايت از سياست‌گذاري‌هاي آمريکا مي‌پرداختند؟ پاكستان، عراق و افغانستان نمونه‌هاي مهم از كشورهايي هستند كه با دولت باراك اوباما كمتر از دولت جورج بوش همكاري مي‌كنند. به نظر مي  رسد وزير امور خارجه آمريكا بدون تفكر اين سخن را بر زبان آورد كه آنچه كه تركيه و عربستان درباره سوريه مي‌گويند، مهم‌تر از چيزي است كه آمريكا درباره آن مي‌گويد.

كلينتون اين گونه مواضع آمريكا را توجيه مي کند: اگر ديگر افراد سوريه را محكوم كنند، حكومت بشار اسد به هيچ طريق نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد. اين سخن نشان‌دهنده يك ديد جهاني شگفت‌آور براي رئيس ديپلماسي قدرتمندترين كشور جهان بود؛ اين كه امريکا در بحث جهاني درباره آزادي و حكمراني كم‌ اهميت است، اما تركيه و عربستان صعودي داراي جايگاه هستند!

هيلاري كلينتون در يك مورد سخن درستي گفت و آن اين بود: اتفاق جديدي نخواهد افتاد اگر آمريكا بگويد، بشار اسد بايد برود!

چند روز پيش، كاخ سفيد سرانجام بيانيه‌اي منتشر كرد و گفت كه بشار اسد بايد برود و به نظر مي‌رسد اين بيانيه دقيقا همان تاثيري را داشت كه هيلاري كلينتون پيش‌بيني كرد: يعني"هيچ‌!"

قدرت نرمي كه كلينتون سرسختانه معتقد است كه آرمان آمريكا را در جهان به پيش مي‌برد، همواره از اين نقطه‌نظر توسعه پيدا كرده كه آمريکا شكست‌هاي ملياش هرچه كه باشد، پايبند به آزادي است و معتقد است كه وقتي ديگر مردمان نيز در‌ آزادي زندگي كنند، آمريکا نيز در امن‌ترين وضعيت قرار دارد!

اما آيا اين تاثير ارزيابي‌هاي وي را مبني بر اينكه قدرت نرم آمريكا و رويكرد دولت باراك اوباما كارآمد است، زير سوال نمي‌برد؟

اينها بخشي از اظهارات و ديدگاه هاي محافل سياسي و رسانه اي آمريکا در مورد قدرت نرم اين کشور است. به نظر مي رسد شرايط به گونه اي پيش مي رود که ديگر آمريکا نمي تواند قدرت مورد نظر خود را در جهت منافع استکباري اش به پيش ببرد و اين مساله موجب تضعيف روزافزون قدرت اين کشور در عرصه بين المللي مي شود. اين مساله دور از انتظار نيست؛ چراکه سياست هاي نادرست آمريکا در چند دهه اخير اين رويگرداني از سياست هاي آمريکا را باعث شده است.   

نگراني صدر اعظم آلمان از سرايت بحران يونان به اروپا

صدراعظم آلمان نسبت به سرايت بحران اقتصادي يونان به سرتاسر اروپا ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «آنگلا مركل»، صدر اعظم آلمان براي چندمين بار نسبت به سرايت بحران عميق اقتصادي يونان به ساير كشورهاي اروپايي هشدار داد.

وي با اعلام اينكه «حل بحران يونان كار ساده اي نيست» گفت: رهبران منطقه يورو بايد با تأسيس «ديواري آتشين» به دور يونان، هر طور شده مانع از سرايت بحران مالي اين كشور به ديگر كشورها شوند.
مركل همچنين خواستار ايجاد يك «صندوق مالي دائمي» به جاي صندوق فعلي تا اواسط سال 2013 شد.
صدر اعظم آلمان گفت: اوضاع بدهي هاي يونان كاملاً جدي است و اين اوضاع روز به روز بدتر مي شود.

معترضان آمريكايي سخنراني اوباما را بر هم زدند

معترضان آمريكايي سخنراني «باراك اوباما» را در شهر لس آنجلس بر هم زدند.

به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز زماني كه رئيس جمهوري آمريكا در لس آنجلس قصد داشت سخنراني انتخاباتي خود را آغاز كند، با اعتراض يكي از حاضران، مجبور به سكوت شد و در پي آن، پليس، اين فرد را از جلسه خارج كرد. اوباما كه فكر مي كرد ديگر كسي در جمع 800 نفري حاضر وجود ندارد كه به وي اعتراض كند، بار ديگر سخنراني خود را آغاز كرد، اما اين بار نيز سخنراني وي با اعتراض فرد ديگري، متوقف و او نيز از سخنراني منصرف شد.

اوباما قصد داشت در چارچوب مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري سال 2012 سخنراني كند.
ادامه يافتن جنگ در خاورميانه و افزايش فشارهاي معيشتي بر توده هاي مردم آمريكا، محبوبيت اوباما را در اين كشور به شدت كاهش داده است.

مبارزان مصري خط لوله انتقال گاز به اسرائيل را منفجر كردند

افراد ناشناس براي پنجمين بار در ماه هاي اخير، خط لوله گاز مصر به اسرائيل را منفجر كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شاهدان عيني گفتند: افراد مسلح با پياده شدن از يك خودرو، ايستگاه اصلي انتقال گاز غرب العريش را تصرف و آن را منفجر كردند.

يك منبع امنيتي مصر در روز سه شنبه گفت: اين انفجار، تلفات جاني در بر نداشت، اما چندين واحد مسكوني در روستاي الميدان در 25 كيلومتر مرز رژيم صهيونيستي را تخريب كرد.

اين منبع مصري افزود: شيوه بمب گذاري و انفجار در روستاي الميدان با موارد پيشين تفاوت داشت و نگهبانان غافلگير و به يك باره با انفجار خط لوله مواجه شدند، در حالي كه در موارد قبلي، افراد ناشناس ابتدا نگهبانان و كاركنان را از ايستگاه خارج و سپس اقدام به انفجار آن مي كردند.

مردم مصر كه از ادامه روابط كشورشان با رژيم صهيونيستي تحت لواي پيمان كمپ ديويد به شدت ناراحت هستند، چندي پيش با تصرف لانه جاسوسي اسرائيل، خشم خود را ابراز كردند.

اين در حالي است كه از زمان سرنگوني رژيم ديكتاتوري حسني مبارك تاكنون چهار بار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائيل انفجار روي داده كه آخرين بار در چهارم ژوئيه گذشته بود.

رژيم صهيونيستي 45درصد از گاز مصرفي خود را از طريق مصر كه از زمان حسني مبارك به قيمت ارزان و زير قيمت جهاني صادر مي شود، تامين مي كند.

آخرين گزارش هاي دريافتي حاكي است، پس از شنيده شدن صداي انفجار، خودروهاي اطفاي حريق و نيروهاي امنيتي به محل روستاي الميدان شتافتند تا آتش سوزي گسترده در محل را خاموش كنند.

در همين حال «محي الدين الغندوز» نماينده سابق پارلمان مصر و فعال سياسي اين كشور با اشاره به تحولات اخير در كشورش اظهار داشت: ملت مصر، خواستار قطع كامل روابط با اسرائيل است و تحولات اخير حامل پيامي براي تل آويو است.

وي تاكيد كرد: تحولات اخير عرصه سياسي مصر، پيام آشكاري به رژيم صهيونيستي و واشنگتن است كه نشان مي دهد، ملت مصر هيچ گاه دست بسته نخواهد ايستاد و به صورت خودجوش براي به دست آوردن حقوق خود، به پا خواهد خاست.

نايب رئيس حزب الاحرار مصر، يادآور شد: تظاهرات ضد صهيونيستي ملت مصر، مخالفت با هر نوع سازش و رابطه با دشمن صهيونيستي است كه علاوه بر محكوميت رابطه رژيم سابق، نشان مي دهد مصر امروز با مصر ديروز فرق كرده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها