شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکترصیدی: یکی از ویژگی های مسئولین دانشگاه اینست که با خلوص نیت تمام وقت خود را در خدمت حوزه تحت امر خود قرارمی دهند

مصاحبه اختصاصی دکتر صیدی رئیس دانشکده کشاورزی

1-باسلام وتشکر ازاینکه وقت خودتان رادراختتیارماقراردادید،لطفامختصری ازسوابق علمی،پژوهشی واجرایی خودرابرای خوانندگان ماتوضیح دهید.؟

اینجانب دکتر مهدی صیدی دکتری باغبانی و متخصص بهنژادی سبزیجات و گیاهان دارویی می باشم.

 تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون بهنژادی گوجه فرنگی و گیاهان دارویی، بررسی خواص ضد میکروبی و ضد سرطانی و فعالیت آنتی اکسیدان گیاهان دارویی استان ایلام انجام داده ام .

در خصوص فعالیتهای اجرایی می توان به مدیر راه اندازی پروژه زمین چمن دانشگاه (1381)مدیر فضای سبز دانشگاه(82-1381) مدیر گروه علوم  باغبانی(1387) معاون آموزشی دانشکده کشاورزی (1389-1387) نماینده ستاد رفاهی دانشکده (1389-1387)عضو هیأت مدیره سازمان پارکها و فضای سبز شهر ایلام (1390) نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در امر برگزاری چندین کنکور سراسری، سرپرست دانشکده کشاورزی در آزمونهای سراسری، سرپرست دانشکده کشاورزی(7/6/89 تا 13/4/90) اشاره نمود .

2-درباره تاریخچه شکل گیری دانشکده توضیحی ارائه فرمائید؟

دانشکده کشاورزی در ابتدا از سال 1355 تحت عنوان آموزشکده دامپروری و زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه با امکانات بسیار محدودی شروع به فعالیت نمود .

اگرچه این آموزشکده دومین مرکز آموزشی دامپروری در سطح کشور بود ، اما پس از تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به استان در سال 1370 و کسب مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق در سال 1374 دانشکده کشاورزی فعالیت رسمی خود را با این نام شروع کرد و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو پذیرفت .

3-هدف ازتشکیل این دانشکده وفلسفه وجودی ان چیست؟

با عنایت به موقعیت جغرافیایی استان ، نقش کشاورزی و دامداری در اقتصاد مردم شریف استان ، قرارگرفتن بخشهای عظیمی از رشته کوههای زاگرس در استان ایلام و وجود جنگلهای انبوه بلوط و .....راه اندازی یک مرکز آموزشی و پژوهشی جهت ارائه خدمات آموزشی مشاوره ای و پژوهشی در راستای تربیت نیروی متخصص و رفع مشکلات کشاورزی و دامپروری استان کاملاً ضروری بنظر می رسید وبدین لحاظ دانشکده کشاورزی تاسیس شد.

4- نظرتان درباره امکانات سخت افزاری ونرم افزاری موجود دانشکده چیست؟آیا کمبودی احساس نمی کنید؟

به لطف خداوند منان وتلاش و مساعدت مسئولان محترم دانشگاه، روسای پیشین دانشکده ، مدیران و اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی، دانشکده از نظر امکانات و تجهیزات وضعیت بسیار مطلوبی دارد اگر چه برخی از گروههای جدید التأسیس نیاز به توجه و پیشتیبانی بیشتری دارند .

همچنین مجتمع دامپروری دانشکده که در شهر چوار واقع می باشد بدلیل نزدیکی به حریم شهری  و مسائل بهداشتی چندسالی است که تعطیل شده و مشکلات زیادی در امر برگزاری دروس عملی و تحقیقات گروه علوم دامی ایجاد کرده است .

 لازم به توضیح است که با حمایت مسئولین محترم دانشگاه یک مجتمع دامپروری در مقیاسی کوچک تر در محوطه مرکزی دانشگاه احداث شده و در حال تکمیل می باشد .

از نظر کادر هیأت علمی نیز دانشکده کشاورزی 30 عضو هیأت علمی شاغل و بیش از 20 عضو هیأت علمی مأمور به تحصیل یا بورسیه دارد که خوشبختانه کلیه اساتید شاغل به استثنای یک نفر همگی رتبه استادیاری دارند.

5-با توجه­به مشغله کاری که دارید ،چقدروقت دراختیار دانشکده قرارمی دهید؟

واقعیت امر اینست که  اینجانب نیز همانند سایر مسئولین دانشگاه بیشتر وقت خود را صرف انجام امور دانشکده می نمایم و شاید بهتر باشد بگویم با مشغله کاری که داریم آیا زمانی برای توجه به امور شخصی و خانوادگی داریم یا نه.

یکی از ویژگی های  مسئولین دانشگاه که آن را سایر مراکز آموزشی متمایز می سازد اینست که ریاست محترم دانشگاه ودیگر مسئولین واقعاً با خلوص نیت تمام وقت خود را در خدمت حوزه تحت امر خود قرارداده  و همواره با حضور مستمردر تمام ایام کاری هفته آماده پاسخگویی به ارباب رجوع خود می باشند .

6- دانشجویان چگونه می توانندبه طورمستقیم با شمادرارتباط باشند؟

 در خصوص ارتباط دانشجویان با اینجانب اگر چه ساعاتی در برنامه هفتگی خود برای ملاقات با دانشجویان پیش بینی نموده ام اما واقعیت امر اینست که در هر زمانی که در محل کار حضورداشته باشم ،امکان ملاقات دانشجو با اینجانب فراهم بوده و خواهد بود.

7-چه­رشته­هایی­را تحت پوشش­دارید؟درباره هریک مختصری توضیح دهید؟آیاافزایش رشته های موجوددربرنامه کاری شماقرارداردیانه؟

در حال حاضر شش گروه فعال در سطح دانشکده وجود دارد:

1- گروه علوم دامی 2- گروه علوم باغبانی 3- گروه زراعت و اصلاح نباتات 4- گروه مکانیک ماشینهای کشاورزی 5- گروه علوم و صنایع غذایی 6-گروه جنگل ومرتع

همچنین راه اندازی گروه آب و خاک یا گیاه پزشکی در دستور کار قرار دارد که انشاالله با نظر مساعد ریاست محترم دانشگاه در آینده نزدیک این امر محقق خواهد شد . گروههای آموزشی مذکور در هشت رشته در مقطع کارشناسی و پنج رشته در مقطع کارشناسی ارشد متمرکز می باشد.

8- نحوه تعامل شما با سایر دانشکده هاچگونه است؟

از انجائیکه تمامی دانشکده ها عضو خانواده دانشگاه بوده و همگی در راستای اعتلای دانشگاه و رسیدن به اهداف  عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی خصوصاًدر بخش آموزش عالی تلاش بدون تعامل و همکاری دانشکده امری ضروری بوده و الحمدالله این همکاری روز به روز روند رو به رشدی نشان داده است .

9- از اساتید مطرح دانشکده وسابقه علمی وپژوهشی آنان برایمان بگویید.آیا در میان آنان چهره های نخبه نیز وجود دارد؟

از نظر اینجانب همگی اساتید دانشکده کشاورزی دارای سابقه علمی و پژوهشی درخشانی بوده و جزء نخبگان هستند اما در این میان باید به آقای دکتر حاجی  کریمی  بعنوان یک محقق نمونه و اولین دانشیار دانشکده اشاره کرد که نشان ازشایستگی­علمی­ایشان­می باشد،همچنین یکی دیگر از موارد قابل توجه اینست که حداقل 30 درصد از اعضای هیات علمی دانشکده از دانشجویان سابق دانشکده می باشند.

10- تاکنون چه تعداد دانشجواز این دانشکده فارغ التحصیل شده اند؟

 از ابتدای تأسیس تاکنون هر ساله بطور میانگین بین 400تا 700 نفر از دانشکده کشاورزی فارغ التحصیل شده اند .

11- چه برنامه وایده شخصی وخاصی برای اتقاء سطح علمی وآموزشی دانشکده درآینده دارید؟

 برای ارتقاء سطح عملکرد علمی آموزشی دانشکده قبل از هر چیز باید عزم عمومی اساتید و کارکنان دانشکده را پشتوانه کار نمود .برای این منظور همواره سعی بر این داشته­ایم تا با ایجاد فضایی مملو از اعتماد و احترام،بسترسازی­جهت­انجام­تحقیقات­کاربردی­توسط­اساتیدودانشجویان،تکمیل کادر آموزشی گروههای مختلف و تجهیزآزمایشگاههاتحرک لازم در بخش آموزش و تحقیقات دانشکده ایجاد گردد. از طرفی رایزنی ، برقراری ارتباط و تعامل با دستگاههای اجرایی و معاونت ها و ستادهای راهبردی کشوری نظیر ستاد راهبردی توسعه کشت و فراوری گیاهان دارویی ، ستاد توسعه زیست فناوری و .... جهت دریافت حمایت های مختلف مالی و تجهیزاتی در دستور کار دانشکده قرار گرفته است .

12- کلام آخر؟

امیدواریم با حمایت ، تلاش و کوشش همکاران گرانقدرم شاهد پیشرفت بیش از پیش دانشکده و دانشگاه باشیم .