شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجه الاسلام هاشمی:تبیین زوایای مختلف جنگ نرم از جمله اهداف طرح ضیافت اندیشه است

آنچه درپی می آید مصاحبه حجه الاسلام هاشمی معاون نهادنمایندگی مقام معظم رهبری ودبیر طرح ضیافت اندیشه است که چندسئوال طرح گردیده وایشان پاسخ لازم را ارائه داده است.

برای آشنایی خوانندگان لطفاً اشاره ای اجمالی به اهداف طرح  داشته باشید؟

هدف اصلی از ضیافت اندیشه اساتید ارتقاء سطح علمی و معرفتی اساتید و افزایش تاثیرگذاری استادان در عرصه های گوناگون جامعه است، افزایش معرفت دینی، کمک به گسترش فرهنگ رفتارهای گروهی، افزایش همبستگی گروهی و هم افزایی فکری و خلاقیت های آموزشی و در بخش ضیافت تکمیلی، نیروسازی هدف اصلی است .

اما هدف از ضیافت اندیشه دانشجویی:

آشنایی دانشجویان گروه هدف با منابع اسلامی و آموزه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، جریانهای فکری، فرهنگی و سیاسی.

ارتقاء سطح اخلاقی، آموزه های فقهی و مهارتهای زندگی در میان اقشار دانشگاهی، آشنایی با قدرت نرم نظام اسلامی و تبیین نحوه مقابله با جنگ دشمن و آشنایی با نظام سیاسی.

آیا بد مخاطبان طرح ضیافت فقط دانشجویان می باشند؟

خیر، طرح ضیافت امسال در سه سطح برگزار می شود ضیافت اندیشه اساتید، ضیافت تکمیلی و ضیافت دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاههای ایلام

 درمورد آمار شرکت کنندگان در طرح توضیحی ارائه فرمائید؟

در ضیافت اساتید 120 نفر اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها ثبت نام قطعی نموده اند که به همراه خانواده نزدیک 350 نفر می شود و تعداد افراد شرکت کننده در طرح تکمیلی 43 نفر و ضیافت دانشجویی 600 نفر که 300 نفر به صورت شبانه روزی و 300 نفر روزانه در برنامه های طرح حضور پیدا می کنند.

پرداختن به مباحث قرآنی، نهج البلاغه شناسی و مبانی سکولاریسم، پلورالیسم امانیسم، تساهل و تسامح، فمنیسم و نقد این مبانی جزء برنامه های آموزشی طرح می باشد.

اصول حاکم بر طرح:

مشارکت فعال دانشجویی، استعدادیابی، تقویت روحیه مسئولیت پذیری، هم اندیشی دانشجویی، توزیع مسئولیت در میان همه دانشجویان طرح به صورت شبکه ای استفاده از ظرفیت فرهنگی استان و توانمندسازی نیروهای استانی.

انگیزه شما از پیگیری طرح ضیافت چیست؟

در حد توان مقابله با جنگ نرم دشمن و حرکت در مسیر مطالبات رهبر معظم انقلاب و اینکه در ماه ضیافت الهی خدمتی انجام داده باشیم آن هم به بهترین قشر جامعه.

لطفاً  تعریفی از جنگ نرم ارائه نمایید؟

البته ارائه تعریف جامعی از مفهوم جنگ نرم، بدانگونه که مورد پذیرش همگان بوده و منطبق با برداشت افراد، جریان ها و دولت ها باشد امری تا حدودی دشوار است. اما با این همه، ارائه تعریفی جامع پیرامون جنگ نرم، نیازمند آشنایی با ابعاد مختلف این مفهوم است.

برخی جنگ نرم را نفوذ در مختصات فکری دشمن با استفاده طراحی شده از تبلغیات و ابزارهای مربوط به آن، جهت پیشبرد مقاصد امنیت ملی می داند و بعضی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات برای تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروههای دوست با هدف تامین و تسهیل مقاصد و اهداف ملی ذکر کرده اند و از نظر –نای- قدرت تامین و تسهیل مقاصد کشور برای دستیابی به اهدافش از طریق جذابیت و نه اجبار و یا تنبیه می باشد. این جذابیت از فرهنگ، ایده های سیاسی و سیاست های یک کشور ناشی می گردد. زمانی که سیاست های یک کشور درنگاه دیگران مشروع به نظر برسد. قدرت نرم اعمال شده است .

با جمع بندی تعاریفی که از جنگ نرم تاکنون شده:

جنگ نرم در برگیرنده هرگونه اقدام نرم، روانی و رسانه ای است که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، به انفعال و شکست وادار می کند. در پاره ای از تعاریف جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و ... از اشکال گوناگون جنگ نرم به شمار می روند ولی تلقی بنده از جنگ نرم هدف قراردادن اصول اعتقادی و باورهای عمیق دینی و اخلاقی و ارزشهای پذیرفته شده حاکم بر جامعه است.

اهداف دشمن در جنگ نرم بر علیه نظام و جامعه چیست؟

به طور خلاصه می توان به اموری اشاره کرد:

ایجاد تغییر در اعتقادات و باورها، افکار و اندیشه ها، رفتار و منش و ایجاد تغییر در ساختار سیاسی و نظام حاکم

 باتوجه به تبادل پیام های فراوان در عرصه داخلی و بین المللی پیام دشمن در جنگ نرم را چگونه بشناسیم؟

هما نطور که می دانید جنگ نرم ماهیتی فرهنگی دارد و مهاجم با پیام هایی که می دهد تلاش می کند تا جامعه مورد نظر خود را در راستای اهدافش تغییر جهت دهد. بنابراین پیام شناسی در جنگ نرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیام های دشمن در جنگ نرم بر سه نوع است:

پیام های سفید:

 پیام های سفید، پیام های راست ولی کم ارزش بوده که عمدتاً از سوی دشمن با هدف برقراری ارتباط و اعتمادزایی در جامعه هدف ارسال می گردد.

پیام های خاکستری:

پیام های خاکستری معجونی از پیام های راست و دروغی است. پیام های خاکستری فراوان و پردامنه بوده و با هدف کنش تعامل با جامعه هدف ارسال می شود.

پیام های سیاه:

دشمن در جنگ نرم پس از اعتمادزایی با ارسال پیام های سفید و آماده سازی جامعه هدف برای القای مطالب دلخواه با پیام خاکستری، در شرایطی مقتضی نسبت به ارسال پیام سیاه اقدام می کند. پیام های سیاه، دروغ بسیار بزرگ، کلیدی و کم دامنه است. این نوع پیام ها با هدف بحران زایی و ایجاد تنش و برهم زدن ثبات و امنیت کشور مورد نظر ارسال می گردد. ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 88، حقوق بشر، سلاح هسته ای و امثال اینها.

که لازمه  پیروزی در این عرصه دشمن شناسی و پیام شناسی در جنگ نرم است