حجه الاسلام هاشمی:تبیین زوایای مختلف جنگ نرم از جمله اهداف طرح ضیافت اندیشه است

خانه خبرها

آنچه درپي مي آيد مصاحبه حجه الاسلام هاشمي معاون نهادنمايندگي مقام معظم رهبري ودبير طرح ضيافت انديشه است که چندسئوال طرح گرديده وايشان پاسخ لازم را ارائه داده است.

براي آشنايي خوانندگان لطفاً اشاره اي اجمالي به اهداف طرح  داشته باشيد؟

هدف اصلي از ضيافت انديشه اساتيد ارتقاء سطح علمي و معرفتي اساتيد و افزايش تاثيرگذاري استادان در عرصه هاي گوناگون جامعه است، افزايش معرفت ديني، کمک به گسترش فرهنگ رفتارهاي گروهي، افزايش همبستگي گروهي و هم افزايي فکري و خلاقيت هاي آموزشي و در بخش ضيافت تکميلي، نيروسازي هدف اصلي است .

اما هدف از ضيافت انديشه دانشجويي:

آشنايي دانشجويان گروه هدف با منابع اسلامي و آموزه هاي اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي، جريانهاي فکري، فرهنگي و سياسي.

ارتقاء سطح اخلاقي، آموزه هاي فقهي و مهارتهاي زندگي در ميان اقشار دانشگاهي، آشنايي با قدرت نرم نظام اسلامي و تبيين نحوه مقابله با جنگ دشمن و آشنايي با نظام سياسي.

آيا بد مخاطبان طرح ضيافت فقط دانشجويان مي باشند؟

خير، طرح ضيافت امسال در سه سطح برگزار مي شود ضيافت انديشه اساتيد، ضيافت تکميلي و ضيافت دانشجويان فعال فرهنگي دانشگاههاي ايلام

 درمورد آمار شرکت کنندگان در طرح توضيحي ارائه فرمائيد؟

در ضيافت اساتيد 120 نفر اعضاء هيئت علمي دانشگاه ها ثبت نام قطعي نموده اند که به همراه خانواده نزديک 350 نفر مي شود و تعداد افراد شرکت کننده در طرح تکميلي 43 نفر و ضيافت دانشجويي 600 نفر که 300 نفر به صورت شبانه روزي و 300 نفر روزانه در برنامه هاي طرح حضور پيدا مي کنند.

پرداختن به مباحث قرآني، نهج البلاغه شناسي و مباني سکولاريسم، پلوراليسم امانيسم، تساهل و تسامح، فمنيسم و نقد اين مباني جزء برنامه هاي آموزشي طرح مي باشد.

اصول حاکم بر طرح:

مشارکت فعال دانشجويي، استعداديابي، تقويت روحيه مسئوليت پذيري، هم انديشي دانشجويي، توزيع مسئوليت در ميان همه دانشجويان طرح به صورت شبکه اي استفاده از ظرفيت فرهنگي استان و توانمندسازي نيروهاي استاني.

انگيزه شما از پيگيري طرح ضيافت چيست؟

در حد توان مقابله با جنگ نرم دشمن و حرکت در مسير مطالبات رهبر معظم انقلاب و اينکه در ماه ضيافت الهي خدمتي انجام داده باشيم آن هم به بهترين قشر جامعه.

لطفاً  تعريفي از جنگ نرم ارائه نماييد؟

البته ارائه تعريف جامعي از مفهوم جنگ نرم، بدانگونه که مورد پذيرش همگان بوده و منطبق با برداشت افراد، جريان ها و دولت ها باشد امري تا حدودي دشوار است. اما با اين همه، ارائه تعريفي جامع پيرامون جنگ نرم، نيازمند آشنايي با ابعاد مختلف اين مفهوم است.

برخي جنگ نرم را نفوذ در مختصات فکري دشمن با استفاده طراحي شده از تبلغيات و ابزارهاي مربوط به آن، جهت پيشبرد مقاصد امنيت ملي مي داند و بعضي استفاده دقيق و طراحي شده از تبليغات براي تاثيرگذاري بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن، گروه بي طرف و يا گروههاي دوست با هدف تامين و تسهيل مقاصد و اهداف ملي ذکر کرده اند و از نظر –ناي- قدرت تامين و تسهيل مقاصد کشور براي دستيابي به اهدافش از طريق جذابيت و نه اجبار و يا تنبيه مي باشد. اين جذابيت از فرهنگ، ايده هاي سياسي و سياست هاي يک کشور ناشي مي گردد. زماني که سياست هاي يک کشور درنگاه ديگران مشروع به نظر برسد. قدرت نرم اعمال شده است .

با جمع بندي تعاريفي که از جنگ نرم تاکنون شده:

جنگ نرم در برگيرنده هرگونه اقدام نرم، رواني و رسانه اي است که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگيري و استفاده از زور و اجبار، به انفعال و شکست وادار مي کند. در پاره اي از تعاريف جنگ رواني، جنگ سفيد، جنگ رسانه اي، عمليات رواني، براندازي نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملي، انقلاب رنگي و ... از اشکال گوناگون جنگ نرم به شمار مي روند ولي تلقي بنده از جنگ نرم هدف قراردادن اصول اعتقادي و باورهاي عميق ديني و اخلاقي و ارزشهاي پذيرفته شده حاکم بر جامعه است.

اهداف دشمن در جنگ نرم بر عليه نظام و جامعه چيست؟

به طور خلاصه مي توان به اموري اشاره کرد:

ايجاد تغيير در اعتقادات و باورها، افکار و انديشه ها، رفتار و منش و ايجاد تغيير در ساختار سياسي و نظام حاکم

 باتوجه به تبادل پيام هاي فراوان در عرصه داخلي و بين المللي پيام دشمن در جنگ نرم را چگونه بشناسيم؟

هما نطور که مي دانيد جنگ نرم ماهيتي فرهنگي دارد و مهاجم با پيام هايي که مي دهد تلاش مي کند تا جامعه مورد نظر خود را در راستاي اهدافش تغيير جهت دهد. بنابراين پيام شناسي در جنگ نرم از اهميت ويژه اي برخوردار است.

پيام هاي دشمن در جنگ نرم بر سه نوع است:

پيام هاي سفيد:

 پيام هاي سفيد، پيام هاي راست ولي کم ارزش بوده که عمدتاً از سوي دشمن با هدف برقراري ارتباط و اعتمادزايي در جامعه هدف ارسال مي گردد.

پيام هاي خاکستري:

پيام هاي خاکستري معجوني از پيام هاي راست و دروغي است. پيام هاي خاکستري فراوان و پردامنه بوده و با هدف کنش تعامل با جامعه هدف ارسال مي شود.

پيام هاي سياه:

دشمن در جنگ نرم پس از اعتمادزايي با ارسال پيام هاي سفيد و آماده سازي جامعه هدف براي القاي مطالب دلخواه با پيام خاکستري، در شرايطي مقتضي نسبت به ارسال پيام سياه اقدام مي کند. پيام هاي سياه، دروغ بسيار بزرگ، کليدي و کم دامنه است. اين نوع پيام ها با هدف بحران زايي و ايجاد تنش و برهم زدن ثبات و امنيت کشور مورد نظر ارسال مي گردد. ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري 88، حقوق بشر، سلاح هسته اي و امثال اينها.

که لازمه  پيروزي در اين عرصه دشمن شناسي و پيام شناسي در جنگ نرم است

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها