شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتردانشجو : همکاری دانشگاهها با صنعت نفت در راستای افزایش اقتدار کشور است

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای  اساسنامه کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد  برداشت  از مخازن نفت و گاز   گفت : همکاری دانشگاهها با صنعت نفت علاوه بر  نفع طرفین در راستای  افزایش اقتدار کشور  است .

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،  دکتر کامران دانشجو  با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی  مبنی بر بکارگیری  توان دانشگاهها برای حل مشکلات کشور  ، همکاری دانشگاهها و وزارت نفت را از حیث تحقق فرموده ایشان بسیار مهم دانست.

وی با تاکید بر این‌که افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز کشور اگر مهمتر از مساله دفاع نباشد کمتر از آن نیز نخواهد بود بر تقویت ارتباط مراکز دانشگاهی با صنعت نفت تاکید کرد  و گفت : پس از تعریف پروژ ه ها سایر دانشگاهها نیز می توانند علاوه بر شش دانشگاه عضو کنیرسیوم وارد  فعالیت در این حوزه شوند.

دکتر دانشجو با اشاره به این که حجم موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی در پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفت بسیار زیاد است،‌گفت:  زمینه انجام  تحقیقات  در صنعت نفت به حدی زیاد است که  امکان فعالیت تمام  دانشگاه‌های کشور در این حوزه وجود دارد.

  وی  اظهار داشت : با دستور رئیس جمهور شورای عالی عتف 38پروژه  کلان را در راستای حل نیازهای حوزه کاربرد کشور تصویب کرد که تعدادی از این پروژ ه ها در صنعت نفت  و گاز هستند.

دکتر دانشجو گفت : از نظر تولید علم کشور ما در منطقه اول است لکن ارزش این دستاورد زمانی بیشتر است که به تولید محصول و حل مشکلات کشور بیانجامد.

 وزیر علوم  از رویکرد مسئولین وزارت نفت برای همکاری و تعامل  با دانشگاهها ابراز خرسندی کرد و گفت :  دانشگاهها از این فرصت استفاده کرده و تواناییهای خود را برای رفع نیازهای صنعت نفت و گاز کشور به کار گیرند.

وی  با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتباط صنعت با دانشگاه و پژوهش‌های کاربردی دانشگاه‌ها، گفت: از اوایل دهم رویکرد وزارت علوم در این راستا بود که در آغاز  سال جدید در سخنرانی مقام معظطم رهبری در مشهد مقدس شاهد خشنودی ایشان از  رشد علمی کشور بودیم  و امید واریم امسال نیز با فعالیت بیشتر دانشگاهها و مراکز علمی  شاهد خشنودی معظم له باشیم .

وی گفت : جهت‌گیری‌های قبلی دانشگاهها در حوزه پژوهش را اصلاح کردیم   مثلا در گذشته آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی به طور ناخواسته بر تولید علم برای حل مشکلات خارج از کشور و چاپ مقالات در مجلات نمایه شده در ISI  تاکید شده بود که این جهت گیری  اصلاح شد.

وزیر علوم گفت : آیین نامه جدید اعضای هیات علمی  بر حل مشکلات داخلی  کشور تاکید دارد. ضمن این که به اساتیدی  که در زمینه حل مشکلات داخلی کشور پژوهش کنند و راه حل‌هایی نیز ارائه دهند امتیازاتی ویژه  داده شده و بر این مبنا ارتقا می‌یابند.

دکتر دانشجو  افزود: همچنین  سعی شده است که تعداد مجلات علمی و پژوهشی داخل افزایش یابد ضمن این‌که به مقالاتی که دراین مجلات به چاپ برسند نیز امتیازات   خوبی داده خواهد شد در عین حال اعتبار مجلات علمی ISIرا پایین نیاوردیم . وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  در خصوص همکاری با حوزه کاربرد به همکاری‌های این وزارتخانه با وزارت دفاع اشاره کرد و  گفت: در سال گذشته 22 میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی مشترک بین این دو وزارتخانه  در قالب  هزار پایان‌نامه  انجام شد و  امسال حجم این همکاری به دو هزار پایان‌نامه با بودجه ای بالغ بر صد میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 وی با بیان این‌که در تمام دنیا همکاری تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها و مراکز دفاعی وجود دارد گفت : در ایران نیز اقدامات خوبی در این راستا  انجام  شده ولی  تا حد مطلوب فاصله داریم.

دکتر دانشجو  افزود :  رویکرد وزارت علوم ارتباط بیشتر دانشگاهها با  صنعت و حوزه کاربرد  است  که در این راستا  وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته  حدود 70 میلیارد تومان تفاهم نامه انجام  پروژه تحقیقاتی امضا کرد.

وی همچنین ایجاد دوره های دکتری پژوهش محور در کشور را از اقدامات وزارت علوم برای حل مشکلات حوزه های کاربرد ذکر کرد  و گفتدر این طرح دانشجویان دکتری با هزینه سازمانها ، صنایع و شرکت ها در جهت رفع نیازهای تحقیقاتی آنها فعالیت می کنند و  در واقع   هر دانشجوی پژوهش محور کارفرمای خودش  را دارد.