دکتردانشجو : همکاری دانشگاهها با صنعت نفت در راستای افزایش اقتدار کشور است

خانه خبرها

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در مراسم امضاي  اساسنامه كنسرسيوم دانشگاهي ازدياد  برداشت  از مخازن نفت و گاز   گفت : همكاري دانشگاهها با صنعت نفت علاوه بر  نفع طرفين در راستاي  افزايش اقتدار كشور  است .

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ،  دكتر كامران دانشجو  با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي  مبني بر بكارگيري  توان دانشگاهها براي حل مشكلات كشور  ، همكاري دانشگاهها و وزارت نفت را از حيث تحقق فرموده ايشان بسيار مهم دانست.

وي با تاكيد بر اين‌كه افزايش ضريب برداشت از مخازن نفت و گاز كشور اگر مهمتر از مساله دفاع نباشد كمتر از آن نيز نخواهد بود بر تقويت ارتباط مراكز دانشگاهي با صنعت نفت تاكيد كرد  و گفت : پس از تعريف پروژ ه ها ساير دانشگاهها نيز مي توانند علاوه بر شش دانشگاه عضو كنيرسيوم وارد  فعاليت در اين حوزه شوند.

دكتر دانشجو با اشاره به اين كه حجم موضوعات پژوهشي و تحقيقاتي در پروژه‌هاي بالادستي و پايين دستي نفت بسيار زياد است،‌گفت:  زمينه انجام  تحقيقات  در صنعت نفت به حدي زياد است كه  امكان فعاليت تمام  دانشگاه‌هاي كشور در اين حوزه وجود دارد.

  وي  اظهار داشت : با دستور رئيس جمهور شوراي عالي عتف 38پروژه  كلان را در راستاي حل نيازهاي حوزه كاربرد كشور تصويب كرد كه تعدادي از اين پروژ ه ها در صنعت نفت  و گاز هستند.

دكتر دانشجو گفت : از نظر توليد علم كشور ما در منطقه اول است لكن ارزش اين دستاورد زماني بيشتر است كه به توليد محصول و حل مشكلات كشور بيانجامد.

 وزير علوم  از رويكرد مسئولين وزارت نفت براي همكاري و تعامل  با دانشگاهها ابراز خرسندي كرد و گفت :  دانشگاهها از اين فرصت استفاده كرده و تواناييهاي خود را براي رفع نيازهاي صنعت نفت و گاز كشور به كار گيرند.

وي  با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ارتباط صنعت با دانشگاه و پژوهش‌هاي كاربردي دانشگاه‌ها، گفت: از اوايل دهم رويكرد وزارت علوم در اين راستا بود كه در آغاز  سال جديد در سخنراني مقام معظطم رهبري در مشهد مقدس شاهد خشنودي ايشان از  رشد علمي کشور بوديم  و اميد واريم امسال نيز با فعاليت بيشتر دانشگاهها و مراکز علمي  شاهد خشنودي معظم له باشيم .

وي گفت : جهت‌گيري‌هاي قبلي دانشگاهها در حوزه پژوهش را اصلاح كرديم   مثلا در گذشته آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي به طور ناخواسته بر توليد علم براي حل مشكلات خارج از كشور و چاپ مقالات در مجلات نمايه شده در ISI  تاكيد شده بود كه اين جهت گيري  اصلاح شد.

وزير علوم گفت : آيين نامه جديد اعضاي هيات علمي  بر حل مشكلات داخلي  كشور تاكيد دارد. ضمن اين كه به اساتيدي  كه در زمينه حل مشكلات داخلي كشور پژوهش كنند و راه حل‌هايي نيز ارائه دهند امتيازاتي ويژه  داده شده و بر اين مبنا ارتقا مي‌يابند.

دكتر دانشجو  افزود: همچنين  سعي شده است كه تعداد مجلات علمي و پژوهشي داخل افزايش يابد ضمن اين‌كه به مقالاتي كه دراين مجلات به چاپ برسند نيز امتيازات   خوبي داده خواهد شد در عين حال اعتبار مجلات علمي ISIرا پايين نياورديم . وزير علوم، تحقيقات و فناوري  در خصوص همكاري با حوزه كاربرد به همكاري‌هاي اين وزارتخانه با وزارت دفاع اشاره كرد و  گفت: در سال گذشته 22 ميليارد تومان پروژه تحقيقاتي مشترك بين اين دو وزارتخانه  در قالب  هزار پايان‌نامه  انجام شد و  امسال حجم اين همكاري به دو هزار پايان‌نامه با بودجه اي بالغ بر صد ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.

 وي با بيان اين‌كه در تمام دنيا همكاري تنگاتنگي بين دانشگاه‌ها و مراكز دفاعي وجود دارد گفت : در ايران نيز اقدامات خوبي در اين راستا  انجام  شده ولي  تا حد مطلوب فاصله داريم.

دكتر دانشجو  افزود :  رويكرد وزارت علوم ارتباط بيشتر دانشگاهها با  صنعت و حوزه کاربرد  است  كه در اين راستا  وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته  حدود 70 ميليارد تومان تفاهم نامه انجام  پروژه تحقيقاتي امضا كرد.

وي همچنين ايجاد دوره هاي دكتري پژوهش محور در كشور را از اقدامات وزارت علوم براي حل مشكلات حوزه هاي كاربرد ذكر كرد  و گفتدر اين طرح دانشجويان دكتري با هزينه سازمانها ، صنايع و شركت ها در جهت رفع نيازهاي تحقيقاتي آنها فعاليت مي كنند و  در واقع   هر دانشجوي پژوهش محور کارفرماي خودش  را دارد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها