شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بسته خبری روابط عمومی دانشگاه 6/4/91

ناگفته‌هایی از حادثه‌ سوء قصد به رهبر معظم انقلاب

جمعی از اعضای تیم حفاظت و اعضای تیم پزشکی حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای بعد از 25 سال،در سال 1388 در محضر رهبر انقلاب به بیان خاطرات و ناگفته‌هایی از حادثه تلخ ترور در ششم تیر1360 پرداختند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری فارس،دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای به مناسبت سالگرد ترور ناکام مقام معظم رهبری خاطره دیدار اعضای تیم حفاظت و تیم پزشکی حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای بعد از 25 سال با ایشان را بازنشر داده است:

در این مراسم که نزدیک به 4 ساعت به طول انجامید، آقایان خسروی وفا، حاجی‌باشی، جباری، جوادیان، پناهی و حیاتی از محافظان قدیمی رهبر انقلاب، به همراه 3 نفر از تیم پزشکی ایشان ــ دکتر میلانی، دکتر زرگر و دکتر منافی ــ به مرور خاطرات خود از ششم تیر 1360 پرداختند. آنچه می‌خوانید روایتی است کوتاه از این نشست.

- اصلا اون روز مسجد یه جور دیگه بود...

- راست می‌گه! مثل همیشه نبود، هفته‌ی قبل هم که برنامه لغو شد، اومده بودیم اما اینطوری نبود!

- توی حیاط یه جایی واسه ضبط صوت‌ها درست کرده بودیم.

- نماز ظهر که تموم شد، آقا رفتن پشت تریبون.

- سئوال‌ها هم خیلی تند و بعضا بی‌ربط بود...

- پرسیده بودن شما داماد وزیر گرفتی و فلان قدر مهر دخترت کردی.

- آقا اول کمی درباره شایعات علیه شهید مظلوم بهشتی صحبت کرد و بعد هم اشاره کرد که من اصلا دختر ندارم!

- من دیدم یه نفر با موهای وزوزی داره با یه ضبط صوت به سمت تریبون میاد.

- نه یه نفر نبود! ضبط رو دست به دست دادن تا کسی شک نکنه!

- منم فکر کردم ضبط بچه‌های خود مسجده؛ دیگه شک نکردم چرا این ضبط مثل بقیه توی حیاط نیست!

- ولی نفر آخر، از خودشون بود!

- آره! آره! چون دقیقا ضبط رو گذاشت رو به آقا و سمت چپ؛ درست مقابل قلب ایشون!

- من همینطوری رفتم به ضبط یه سری بزنم! کمی زیر و بمش را نگاه کردم و بعد ناخودآگاه جاشو عوض کردم، گذاشتم سمت راست، کنار میکروفن، کمی با فاصله‌تر از آقا!

- یکدفعه میکروفن شروع کرد به سوت کشیدن...

- آقا برگشتن گفتن: این صدا را درست کنید یا اصلا خاموش کنید.

- منبری‌ها این جور مواقع کمی عقب و جلو می‌شن تا بلکه صدا درست بشه!

- من روبروی آقا، کنار در شبستان وایساده بودم، آقا کمی به عقب و سمت چپ رفتند که یکدفعه...

- یه صدای عجیبی توی شبستان پیچید...

- اول فکر کردم، تیر اندازی شده...

- سریع اسلحه‌ام رو درآوردم... تا برگشتم دیدم...

و اشک، چنان سر می‌خورد توی صورتش که هر چه‌قدر هم لبش را بگزد؛ نمی‌تواند کنترلش کند... سرش را تکان می‌دهد و به "حاجی‌باشی" نگاه می‌کند، او هم سرش را انداخته پائین و با دست اشک‌هایش را می‌چیند. "پناهی" به دادش می‌رسد و ادامه می‌دهد:

ــ مردم اول روی زمین دراز کشیدند و بعد هم به سمت در هجوم بردند، من اسلحه‌ام را از ضامن خارج کرده بودم، تا برگشتم سمت جایگاه دیدم ــ بغضش را فرو می‌خورد ــ "آقا" از سمت چپ به پهلو افتاده‌اند روی زمین! داد زدم: حسین! "آقا"... تا برسم بالای سر "آقا"، "حسین جباری" تنهایی "آقا" را بلند کرده بود و به سمت در می‌رفت...

"جوادیان" که هنوز صورت گردش سرخ سرخ است، فقط سرش را به طرفین تکان می‌دهد و حتی چشم‌هایش را هم از ما می‌دزدد. "حیاتی" اما ماجرا را اینگونه ادامه می‌دهد:

ــ هرطور بود راه را باز کردیم و خودم برگشتم پشت تریبون، ضبط صوت مثل یک دفتر 40برگ از وسط باز شده بود. با ماژیک قرمز هم روی جداره داخلی‌‌اش نوشته بودند: "‌اولین عیدی گروه فرقان به جمهوری اسلامی!"

***

ــ به هر ترتیبی بود آقا را سوار ماشین کردیم. یک بلیزر سفید. با سرعت از بین جمعیت کنده شدیم و راه افتادیم. توی راه یک لحظه آقا به هوش آمدند. نگاهی به چهره‌ی من کردند و از هوش رفتند. بعد‌ها پرسیدم آن لحظه چه چیزی احساس کردین، گفتند: "دو چیز! یکی اینکه ماشین داشت پرواز می‌کرد و دیگر اینکه سرم روی پای کسی بود..."

حاجی‌باشی یکدفعه نگاهش را از زمین می‌کند و بلندتر می‌گوید: توی ماشین همه‌اش به این فکر بودم که اگر اتفاقی بیافته، مردم به ما چی می‌گن؟! و دوباره باران، حرف‌هایش را خیس می‌کند.

"جوادیان" ادامه می‌دهد: از جلوی یک درمانگاه گذشتیم که گفتم: "حسین! برگرد... درمانگاه ..."

پنج نفری وارد درمانگاه شدیم، همه هول برشان داشته بود، یک نفر غرق خون توی آغوش جباری، 3 نفر هم با لباس خونی و اسلحه دنبالش... اولین دکتری که آمد و نبض آقا را گرفت، بی‌معطلی گفت: دیگه کار از کار گذشته و رفت... پرستاری جلو آمد و گفت: "ببرینش بیمارستان بهارلو؛ پل جوادیه!"

به سرعت دویدیم سمت ماشین. پرستار هم همراهمان شد، با یک کپسول اکسیژن که توی ماشین نمی‌رفت و بچه‌ها روی رکاب در عقب گرفتنش تا بریم بیمارستان بهارلو...

توی مسیر بی‌سیم را برداشتم و :

- حافظ هفت! مرکز... مرکز! موقعیت پنجاه - پنجاه... (پنجاه - پنجاه موقعیت آماده‌باش بود) بعد گفتم: مرکز! حافظ هفت مجروح شده!

دوباره همه با هم ساکت شدند... انگار همین دیروز بوده، همین دیروز که از توی ماشین اعلام می‌کنند به دکتر فیاض بخش، دکتر زرگر و ... بگوئید از مجلس خودشان را برسانند، بیمارستان بهارلو.

ماشین از در عقب بیمارستان وارد محوطه می‌شود. برانکارد می‌آورند. آقا را می‌رسانند پشت در اتاق عمل. دکتری که از اتاق عمل بیرون می‌آید؛ نبض را می‌گیرد و با اطمینان می‌گوید: "تمام کرده!" اما...

اما دکتر فاضل که آن روز اتفاقی و برای مشاوره‌ی یکی از بیماران در بیمارستان بهارلو حضور داشته، خودش را به اتاق عمل می‌رساند و دستور آماده سازی اتاق عمل را می‌دهد.

***

 ــ شهید بهشتی به من خبر داد. تازه رسیده بودم منزل. پیکانم را سوار شدم و راه افتادم. به محض رسیدن، دکتر محجوبی گفت نگران نباش، خون را بند آوردم. و من آماده شدم برای جراحی.

دکتر زرگر ادامه می‌دهد: "رگ پیوندی می‌خواستیم، پای راست را شکافتیم. رگ دست راست و شبکه عصبی‌اش کاملا متلاشی شده بود. فقط توانستیم کمی جلوی خونریزی را بگیریم و کمی هم پانسمان کنیم. تصمیم بر این شد که آقا را ببریم بیمارستان قلب."

دکتر میلانی هم که مثل دکتر زرگر تمام موهای سرش سفید شده، غرق روزهای تلخ دهه 60 شده است، آرام و با تامل تعریف می‌کند:

ــ جراحت خیلی سنگین بود، سمت راست بدن پر از ترکش و قطعات ضبط صوت بود، حتی یکی از ترکش‌ها زیر گلوی آقا جا خوش کرده بود. قسمتی از سینه ایشان کاملا سوخته بود! یکی دو تا از دنده‌ها هم شکسته بود. دست راست هم کاملا از کار افتاده بود و از شدت ضربه ورم کرده بود. استخوان‌های کتف و سینه کاملا دیده می‌شد. 37 واحد خونی و فراورده‌های خونی به آقا زده بودند که خود این تعداد، واکنش‌های انعقادی را مختل می‌کرد... دو سه بار نبض آقا افتاد و چند بار مجبور شدیم پانسمان را باز کنیم و دوباره رگ‌ها را مسدود کنیم... خیلی عجیب بود، انگار هیچ چیز به اراده‌ی ما نبود...

و دکتر منافی چشم‌هایش را روی هم می‌گذارد و آن روزها را اینگونه از پشت پرچین خاطرات ماندگارش بیرون می‌ریزد: "مردم بیرون بیمارستان صف کشیده بودند برای اهدای خون. رادیو هم اعلام کرده بود جراحت به قلب آقا رسیده، عده‌ای توی محوطه جلوی اورژانس ایستاده بودند و می‌گفتند می‌خواهیم "قلبمان" را بدهیم... با هلی‌کوپتر، آقا را رساندیم بیمارستان قلب. لوله تنفس داشتند و تا بیمارستان دو بار مونیتور وضعیت نبض، خط ممتد نشان داد... عمل جراحی 3 ساعت طول کشید و آقا به بخش "آی سی یو" منتقل شدند. شب برای چند لحظه به هوش آمدند...کاغذ خواستند تا چیزی بنویسند... کاغذ که دادیم با دست چپ و خیلی آرام و با دقت چند کلمه را به زحمت کنار هم چیدند:

- همراهان من چطورند؟

***

چند روز بعد که دیگر مطمئن شده بودیم، دست راست کاملا از کار افتاده است، از تلویزیون آمدند تا گزارش تهیه کنند، یک ساعتی معطل شدند تا آقا به هوش بیایند، وقتی پرسیدند که حالتان چطور است؟ این پاسخ را گرفتند:

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت / سر خُمِّ می سلامت، شکند اگر سبویی

 ***

و حالا که 25 سال از آن روز تلخ گذشته، شاید شیرینی عیدی گروهک فرقان بیشتر خودش را نشان می‌دهد که به قول "خسروی وفا" هر وقت در حزب جلسه بود، آقا آخرین نفری بود که از حزب خارج می‌شد "و فردای آن روز هفتم تیر بود...

حالا شاید بهتر بشود فهمید چرا سال‌هاست ضربان قلب این مردم می‌گوید: "دست" خدا بر سر ماست... این دست، رنگ خدا را دیده و طعم بهشت را چشیده، سوغات یک سفر غیبی به آن سوی ابرهاست که پیش رهبر مانده تا به قول دکتر میلانی: "با دست موعود بیعت کند..."

*** 

صدای اذان یعنی شوق پرواز در آسمان آبی نماز. خودمان را به نمازخانه می‌رسانیم، این گروه آشنای قدیمی، صف اول و دوم نماز می‌ایستند... رهبر که می‌آید مثل پروانه‌های حرم رضوی که در بهار گرد زائر حضرتش بی‌قراری می‌کنند، دور آقا حلقه می‌زنند. دکتر میلانی زودتر از باقی خودش را به آقا می‌رساند و همینطور که با چشم خیس به دست آقا خیره شده، دست رهبر را می‌بوسد و غرق آن نگاه پدرانه می‌شود... و چه خنده‌ی شیرینی بر لب‌های رهبر نقش بسته، خیلی وقت بود این جمع سال‌های جوانی را یکجا ندیده بود... چه غافلگیری لذت بخشی.

علی دایی به فینال یورو 2012 دعوت شد

در پی دعوت یوفا از مفاخر فوتبال جهان، علی دایی به فینال یورو 2012 دعوت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسئولان یوفا، مفاخر جهان را برای فینال جام ملت‌های اروپا دعوت کردند. از همین رو در ایمیلی به علی دایی از او درخواست کردند در فینال یورو 2012 حاضر شود.

در بخشی از این ایمیل آمده است: "آقای دایی امیدوار هستیم شما را به عنوان یکی از مفاخر فوتبال در فینال یورو 2012 ببینیم."

دیدار نهایی جام ملت‌های اروپا یکشنبه آینده برگزار خواهد شد. مرجله نیمه نهایی هم چهارشنبه با دیدار اسپانیا و پرتغال و پنجشنبه با رقابت ایتالیا و آلمان برگزار می‌شود.

باقری در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما:هر اقدام خارج از توافقات ?+? هزینه‌هایشان را افزایش می‌دهد

معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص آینده مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگر طرف مقابل وارد همکاری سازنده و بازی برد-برد بر اساس توافقات شود ما روند را مثبت می‌بینیم، اما خارج از این چارچوب هرگونه اقدامی قاعدتاً گزینه‌های آنها را به شدت به زیانشان کاهش داده و هزینه‌هایشان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی باقری معاون بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما که شامگاه دوشنبه انجام شد در خصوص مذاکرات مسکو با اشاره به نامه های رد و بدل شده بین طرفین در فاصله مذاکرات بغداد تا مسکو گفت: در فاصله حدود 26 روزه مذاکرات 5 نامه و 3 دور گفت وگوی تلفنی بین آقای جلیلی و خانم اشتون و همچنین معاونین 2 طرف صورت گرفت.

وی افزود: اشتون در گفت وگوی تلفنی تاکید کرد پیشنهاد بغداد که همان توقف غنی سازی 20 درصد است روی میز است که آقای جلیلی پاسخ داد طبق توافقات بغداد باید پیشنهادات 2 طرف بررسی شود و نه صرفاً پیشنهاد اعضای 1+5 که در نهایت روی همین موضوع توافق شد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهادات ایران و پاسخ به پیشنهادات طرف مقابل که در نشست اول مذاکرات بغداد به صورت دقیق و با پاور پوینت توضیح داده شد یادآورشد: پس از توضیحات ارائه شده آنها خواستار دریافت پاورپوینت شده و بعدها یکی از اعضای طرف مقابل اذعان کرد که آنچه شما ارائه کردید یک بحث محتوایی و جدی بود اما طرح ما سطحی بود.

باقری با اشاره به درخواست وقت از سوی آنها برای بررسی پیشنهادات ایران در دور اول مذاکرات گفت: آنها در دور بعدی طرح و نقدهای خود به طرح ما را آوردند که در این بخش نیز با پاسخ های مستدل و منطقی آقای جلیلی روبرو شدند.

وی در خصوص چشم انداز مذاکرات نیز گفت: اگر طرف مقابل وارد همکاری سازنده و بازی برد-برد بر اساس توافقات شود ما روند را مثبت می بینیم اما خارج از این چارچوب هرگونه اقدامی قاعدتاً گزینه های آنها را به شدت به زیانشان کاهش داده و هزینه هایشان را افزایش می دهد و گزینه های پیش روی جمهوری اسلامی ایران را افزایش می دهد.

استقبال دانشجویان از درس آشنایی با دفاع مقدس

دکتر قدیمی دبیر شورای برنامه ریزی وزارت علوم و عضو کمیته علوم و معارف دفاع مقدس گفت: هر چند درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس اختیاری است اما قاطبه دانشجویان از آن در دانشگاهها استقبال کرده اند. وی به برخی شاخص های یک برنامه درسی موفق اشاره کرد و گفت: روزآمدی، نظریه پردازی، روش شناسی، بومی سازی و غیره از جمله شاخصهایی است که می تواند یک برنامه درسی را مطلوب کند که اگر این شاخص ها مورد توجه قرار گیرد، می توان به هر برنامه درسی نمره داد.

وی در ادامه با اشاره به درس علوم و معارف دفاع مقدس، اظهار داشت: به درس علوم و معارف دفاع مقدس که نگاه می کنیم تمام شاخص های یک برنامه مطلوب را می توان در آن مشاهده کرد.

دکتر قدیمی گفت: تاکنون 100 هزار دانشجو واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس را انتخاب و گذرانده اند که نشان از استقبال خوب دانشجویان است و باید در این راستا حرکت کنیم که بتوانیم این درس را به 3 میلیون و 800 هزار دانشجو ارائه کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی :بن بست‌شکنی هنر سپاه بوده است

سردار جعفری با بیان اینکه دشمن ارکان بازدارندگی ایران را خوب می‌شناسد، به توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: دشمن تسلط جمهوری اسلامی بر اقتصاد جهانی و امنیت اقتصادی و انرژی جهانی را می‌شناسد.

به گزارش «تابناک»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت هفته پاسدار در مصاحبه‌ای تفصیلی به تشریح مواضع و دیدگاه‌های این نهاد انقلابی درباره مسائل روز، تحولات جهانی و نقش کارساز سپاه در پیشبرد اهداف کلان انقلاب و نظام در سطوح داخلی و جهانی پرداخت. آنچه در پی می‌آید، مشروح مصاحبه سردار سرلشکر محمدعلی جعفری است.

سردار جعفری، وظیفه و مأموریت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است. برای انجام این وظیفه حتما سپاه مستمرا «انقلاب و روندهای آن، موقعیت دشمنان، تهدیدات و مسیر تحولات را رصد می‌کند، به نظر جناب‌عالی، انقلاب اکنون در چه موقعیت و وضعیتی است؟

انقلاب اسلامی، بحران‌های سختی را تجربه کرده و آن‌ها را پشت سر گذاشته است؛ بحران‌ها و رخدادهای بزرگی که‌ گاه یکی از آن‌ها در سطح پایین‌تری به یک کشور تحمیل شده و آن کشور را فرو پاشانده است. چالش‌ها و تهدیداتی که غالبا سطحی جهانی داشته‌اند؛ یعنی در آن، بیشتر کشورهای قدرتمند استکباری جهان با همه توان خود وارد عمل شده‌اند، همانند دفاع مقدس یا تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن، فتنه ??، و بحران‌های تجزیه طلبانه در برخی مناطق مرزی، در برخی مقاطع ترورهای گسترده و هم اکنون تحریم اقتصادی.

ملت بزرگ ایران با اتکا و پیروی از رهبری انقلاب و با تکیه بر ایمان و با الهام از آموزه‌ها و تعالیم دین مبین اسلام تاکنون توانسته است به شکل شگفت‌انگیز و ستایش برانگیزی بر همه این تهدیدات و چالش‌ها و ‌گاه بحران‌ها غلبه کند. شما نمی‌توانید صفحه‌ای از تاریخ ?? ساله پس از انقلاب را ببینید که در آن، دشمن توانسته باشد کوچکترین موفقیت و پیروزی در خور توجهی را به دست آورده باشد و بر عکس همه صفحات تاریخ انقلاب، سرشار از افتخارات و پیروزی‌های بزرگ است:

ـ توطئه‌های تجزیه طلبانه و آشوب‌های داخلی، همگی مهار شده و امنیت ملی کشور اکنون در بالا‌ترین سطح خود است.

ـــ
جنگ تحمیلی با حضور عاشورایی ملت و هدایت‌های پیامبرگونه امام (ره) با ناکامی همه دشمنان کوچک و بزرگ و با پیروزی و تحمیل اراده جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.

ـــ فتنه ?? با حضور سیل‌آسا و غرور انگیز ملت مسلمان ایران در نهم دی در گورستان مدفون شد.
ـــ دشمن در جنگ نرم ناکام شد. جوانان ما چهره شیطانی و فریبکارانه
? دشمن را شناختند، آن‌ها بر ایمان خود و ارداتشان به انقلاب و امام انقلاب ثابت قدم و به ارزش‌های انقلاب، دستاوردهای بزرگ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن، به آرمان‌های امام و رهبری عظیم‌الشأن انقلاب وفادار و پایدار ماندند.

 ـــ فشار دشمن در موضوع هسته‌ای، جز هجوم نخبگان جوان ما برای کوتاه کردن مسیرهای موفقیت‌های آینده نتیجه‌ای نداد. دانشجویان ما برای فتح قله‌های بزرگتر، بسیج و هم‌پیمان شدند.

 ـــ ترور شهیدان هسته‌ای چیزی جز رویش نهالستان‌های جدید دیگری در عرصه توسعه دانش و فن‌آوری‌های مدرن به دنبال نداشت.

ـــ تحریم اقتصادی ما را برای قطع همه وابستگی‌ها مصمم‌تر کرد. ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی و فنی جامعه را به حرکت آورد. اکنون آنچه به دست آمده است، انقلاب اسلامی را در موقعیتی کاملا بر‌تر و ممتاز نسبت به هر زمانی که تاریخ پر برکت عمر خود قرار داده است.

ـــ اکنون با پیروزی‌های زنجیره‌ای قیام‌های بیداری اسلامی مرحله نخست تغییر موازنه قوا به سود مسلمانان آغاز شده است.

ـــ رژیم صهیونیستی و آمریکا تکیه‌گاه‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی خود را یا از دست داده‌اند و یا اینکه آن‌ها کم جان و کم رمق در انتظار دوران احتضار خود هستند.

ـــ بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا، ارکان قدرت این کشور‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

ـــ ملت ایران اعتماد به نفس بزرگتری نسبت به گذشته به دست آورده‌اند. آن‌ها اکنون دیگر خود را باور کرده‌اند.
ـــ
 غربی‌ها در مدیریت و مهار بحران‌های منطقه‌ای مثل عراق و افغانستان ناکام شده‌اند؛ بنابراین، نسبت به موازنه بین نظام جمهوری اسلامی و دشمنان به شکل محسوسی به نفع نظام تغییر کرده است و آینده از این هم بهتر خواهد بود زیرا برای عبور دشمن از چالش‌های جدیدی که پیش روی اوست، چشم‌انداز روشنی وجود ندارد و بر عکس انقلاب از مرز هر چالشی با هر مقیاس بزرگی گذر کرده است.

جنابعالی در حیات طیبه انقلاب اسلامی و در متن رویداد‌های بزرگ آن در سپاه به عنوان یک فرمانده عالی‌رتبه نقش آفرینی کرده‌اید؛ هم در دوران دفاع مقدس که فرمانده قرارگاه‌های عمده سپاه بوده‌اید و هم پس از آنکه فرمانده نیروی زمینی بوده و هم اکنون که فرماندهی کل سپاه را به عهده دارید، دیدگاه شما به عنوان فرماندهی کل سپاه در مورد نقش سپاه در پیشبرد انقلاب چیست؟

سپاه در طول حوادث انقلاب چند ویژگی مهم از خود نشان داده است؛ نخست اینکه، سپاه همواره خود را مخاطب همه چالش‌ها دانسته و به سرعت در متن رخدادها و بحران‌ها وارد شده و تجربیات بزرگی را به دست آورده است. در بیشتر چالش‌های سخت و بحران‌های بزرگ، سپاه یک تکیه‌گاه مستحکم بوده و نقش تعیین کننده‌ای داشته است. همانند ورود به مأموریت‌های امنیتی در مناطق شمال‌غربی و جنوب شرق که هنوز ادامه دارد، یا حضور سپاه در میان دریای پر خروش و تمام ناشدنی بسیج در دوران دفاع مقدس، حضور سپاه در عرصه سازندگی پس از جنگ، خنثی کردن فتنه‌های داخلی در سال‌های اخیر، تولید قدرت بازدارندگی مؤثر در دریا و هوا و زمین، ایفای نقش موفق در عرصه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و نبردهای سایبری و امثال آن.
دوم، اینکه سپاه همه جا عاشورایی و جهادی وارد عمل شده، هرگز از دشمنان بزرگ نترسیده است.

سپاه همه جا پرچم اسلام و ایران را با قوت و استحکام برافراشته و هرگز این پرچم از دست او نیفتاده است.
سوم، اینکه سپاه بر قدرت لایزال الهی که تجلی آن از یک سو در اراده
? ولی امر و رهبری عظیم‌الشأن انقلاب و از سوی دیگر در دریای زلال مردم است، تکیه کرده است و به خوبی ظرف مناسب انگیزه‌ها و قوت‌های مردم بوده و همراه با آن‌ها در متن حوادث حضور داشته و رفتار سپاه همواره تمام کننده و قاطع بوده است. هیچ مأموریتی را سپاه ناتمام و ناقص نگذاشته؛ نمونه آن مأموریت تأمین امنیت هوانوردی کشور و حفاظت از شخصیت‌های نظام است.

چهارم اینکه سپاه هرگز در هیچ صحنه‌ای احساس بن بست نکرده است؛ بن بست‌شکنی هنر سپاه بوده است. برای حل هر مشکلی راهکاری با تکیه بر اندیشه‌های درونی خود پیدا کرده و سپاه همواره بر دشمن اشراف اطلاعاتی داشته است.

ـــ سپاه هزینه‌های دشمن را بالا برده و راه‌های نفوذ او را بسته است. روح شهادت طلبی، جهاد عاشقانه، حرکت آگاهانه، هوشمندی و ابتکار عمل، خلاقیت، سرعت عمل، تغییر و تحول‌پذیری، انطباق‌پذیری مستمر با تغییرات محیط، شناخت عمیق دشمن و نفوذ به درون فلسفه فکری و نیات او، از مسلمات هویت و شاکله سپاه است.
با این مشخصات، شکل‌گیری سپاه یکی از معجزات امام راحل عظیم‌الشأن است و ساختار دهی منعطف و پویا و هدف‌گذاری‌های بزرگ و رشد و تعالی معنوی و حرفه‌ای در سپاه از آثار پربرکت هدایت‌ها و حکیمانه و الهی رهبری عزیز انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای ـ مدظله العالی ـ است.

سپاه آیین مبارزه و مقاومت و نبرد را از درون آموزه‌های حیانی دین و اندیشه‌های حکمت‌آمیز و هدایت‌های امامان انقلاب خود و همچنین با تکیه بر جوشش‌های درونی ذهن مردان خود آموخته است. آیین مبارزه‌ای که روش پیروز را در محیط‌های نابرابر می‌آموزد.

ظرفیت‌های معنوی و ایمانی و عشق سرشار به فداکاری و روح جهاد عاشورایی در تولید دانش و علم مقاومت نوین واقعا نقش آفرین بوده است.

به این ترتیب، سپاه خود را به یکی از ستون‌های مستحکم برای دفاع از انقلاب، نظام کشور تبدیل کرده است. امروز بسیج راه دشمن را در زمین بسته است، نیروی زمینی سپاه برای مدیریت و هدایت این سیل عظیم ساختار نیرومندی ایجاد کرده است.

 مردان دریادل ‌سپاه، توان عظیمی در دریاهای جنوب ایجاد کرده‌اند. شناور‌ها، موشک‌انداز‌ها، مین‌گذار‌ها، تکاور‌ها، همه در دریا آماده‌اند. موشک‌های آماده? سپاه پشت دشمنان را به لرزه درآورده، پدافند‌ها، رادار‌ها، پهپاد‌ها، همگی آماده‌اند. ما امروز از همیشه آماده‌تریم و از همیشه مطمئن‌تریم و به آینده امیدوار‌تر.

یکی از برنامه‌های راهبردی نظام به تولید قدرت بازدارندگی اطمینان بخش است. سپاه در این عرصه یک نیروی راهبردی تلقی می‌شود. معمولا دشمنان در نقطه محوری برآورد‌هایشان برای سپاه حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، جنابعالی در مورد نقش سپاه در تولید قدرت بازدارندگی نظام چه نظری دارید؟

بازدارندگی موضوعی است مربوط به ادراک دشمن. او بهتر ارکان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسد، بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران که سپاه در آن نقش کلیدی دارد، صرفا از طریق تجهیزات و تسلیحات سامانه‌‌ها شکل نگرفته است.

ـــ دشمن می‌داند که ما همه جای این منطقه او را رصد می‌کنیم.

ـــ دشمن می‌داند که هواداران انقلاب اسلامی در جهان اسلام در چه حجم عظیم و مؤثری پراکنده‌اند.

ـــ دشمن زخم سنگین ضربات حزب‌الله و گروه‌های جهادی فلسطین را فراموش نمی‌کند.

ـــ دشمن امروز بیداری و آگاهی سیاسی مسلمانان را درک کرده است.

ـــ دشمن تسلط جمهوری اسلامی بر اقتصاد جهانی و امنیت اقتصادی و انرژی جهانی را می‌شناسد.

ـــ دشمن بخشی از توان نظامی بازدارنده سپاه را می‌شناسد.

ـــ دشمن از بخشی از قدرت بی‌پایان بسیج مردمی خبر دارد.

این‌ها بخش‌هایی از سرمایه‌های بازدارندگی نظام ما است.

نظر شما درباره عملیات روانی نظام سلطه مبنی بر دخالت سپاه در جناح بندهای سیاسی و انتخابات کشور چیست؟
سپاه یک حزب سیاسی نیست، اما در میدان تهاجم سیاسی به انقلاب عمل می‌کند، حرکتش اثر سیاسی دارد. آگاهی بخشی سیاسی می‌کند، مشرف بر فضای سیاسی است، ولی مرز خود را با گروه‌ها و دستجات سیاسی همواره به عنوان یک تکلیف شرعی حفظ کرده و هرگز از آن عبور نخواهد کرد، امروز سپاه در میدان آگاهی و ارتقای قدرت تشخیص جامعه تلاش می‌کند تا انقلاب اسلامی دچار غفلت سیاسی نشود.

سپاه حافظ ارزش‌های سیاسی جامعه در سطح کلیت انقلاب است. میدان عمل سپاه در حوزه سیاسی زمانی است که سیاست‌های بازیگران خارجی یا داخلی جنبه تهدید برای کلیت انقلاب ایجاد کند. در عین حال عملیات روانی دشمن روی سپاه بلاانقطاع ادامه دارد. دشمن تخریب چهره سپاه را یک آرزو می‌داند.

گاه افراد و یا شخصیت‌هایی ممکن است در فضای عملیات روانی دشمن قرار گیرند. ما باید مراقب باشیم در مسیر آرزوهای دشمن حرکت نکنیم.

دکترجلیلی در دیدار با دبیرکل جبهه مردمی آزادی فلسطین: ایران از ابتکارات فلسطین برای مقاومت حمایت می کند

دکترجلیلی وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را ظرفیتی بزرگ دانست و گفت: ایران از ابتکارات فلسطین برای مقاومت حمایت می کند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، ماهر طاهر دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین صبح امروز با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه فلسطین امروز متعلق به تمام جهان اسلام است، اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران حمایت از مقاومت فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی را یک تکلیف می داند و از حرکت مقاومت در فلسطین و بلکه توسط تمام آزادیخواهان جهان حمایت می کند.

جلیلی وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را ظرفیتی بزرگ دانست و گفت: در چنین فضایی گفتمان غالب باید آزادی و دفاع از فلسطین باشد و حرکت مردمی و مقاومت فلسطین با استفاده از این فرصت برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان الهام بخش باشد.

وی افزود؛ ایران از ابتکارات فلسطین برای مقاومت حمایت می کند.

دبیر شورایعالی امنیت ملی وحدت میان گروه های فلسطینی را برای تقویت مقاومت ضروری دانست و تاکید کرد پیروزی ها حاصل مقاومت بوده است.

جلیلی با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای گفت: دستیابی به غنی سازی 20درصد و تامین نیاز یک میلیون بیمار سرطانی به رادیو داروهای بومی ثمره مقاومت و ایستادگی در برابر خواسته های غیر منطقی غرب است.

ماهر طاهر نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از روند تحولات در فلسطین و تقدیر از نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین، ابراز امیدواری کرد بیداری اسلامی در میان کشورهای عربی به آزادی فلسطین و رهایی از اشغالگری رژیم صهیونیستی بیانجامد.

وی با بیان ابعاد مختلف مقاومت مردمی بر ضرورت رفع محاصره غزه و کمک به مردم و همچنین آزادی زندانیان در بند رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

ماهر طاهر با اشاره به نقش مهم سوریه در حمایت از مقاومت فلسطین، نسبت به توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه ابراز نگرانی کرد.