بسته خبری روابط عمومی دانشگاه 6/4/91

خانه خبرها

ناگفته‌هايي از حادثه‌ سوء قصد به رهبر معظم انقلاب

جمعي از اعضاي تيم حفاظت و اعضاي تيم پزشکي حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي بعد از 25 سال،در سال 1388 در محضر رهبر انقلاب به بيان خاطرات و ناگفته‌هايي از حادثه تلخ ترور در ششم تير1360 پرداختند.

به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري فارس،دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله العظمي خامنه اي به مناسبت سالگرد ترور ناکام مقام معظم رهبري خاطره ديدار اعضاي تيم حفاظت و تيم پزشکي حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي بعد از 25 سال با ايشان را بازنشر داده است:

در اين مراسم که نزديک به 4 ساعت به طول انجاميد، آقايان خسروي وفا، حاجي‌باشي، جباري، جواديان، پناهي و حياتي از محافظان قديمي رهبر انقلاب، به همراه 3 نفر از تيم پزشکي ايشان ــ دکتر ميلاني، دکتر زرگر و دکتر منافي ــ به مرور خاطرات خود از ششم تير 1360 پرداختند. آنچه مي‌خوانيد روايتي است کوتاه از اين نشست.

- اصلا اون روز مسجد يه جور ديگه بود...

- راست مي‌گه! مثل هميشه نبود، هفته‌ي قبل هم که برنامه لغو شد، اومده بوديم اما اينطوري نبود!

- توي حياط يه جايي واسه ضبط صوت‌ها درست کرده بوديم.

- نماز ظهر که تموم شد، آقا رفتن پشت تريبون.

- سئوال‌ها هم خيلي تند و بعضا بي‌ربط بود...

- پرسيده بودن شما داماد وزير گرفتي و فلان قدر مهر دخترت کردي.

- آقا اول کمي درباره شايعات عليه شهيد مظلوم بهشتي صحبت کرد و بعد هم اشاره کرد که من اصلا دختر ندارم!

- من ديدم يه نفر با موهاي وزوزي داره با يه ضبط صوت به سمت تريبون مياد.

- نه يه نفر نبود! ضبط رو دست به دست دادن تا کسي شک نکنه!

- منم فکر کردم ضبط بچه‌هاي خود مسجده؛ ديگه شک نکردم چرا اين ضبط مثل بقيه توي حياط نيست!

- ولي نفر آخر، از خودشون بود!

- آره! آره! چون دقيقا ضبط رو گذاشت رو به آقا و سمت چپ؛ درست مقابل قلب ايشون!

- من همينطوري رفتم به ضبط يه سري بزنم! کمي زير و بمش را نگاه کردم و بعد ناخودآگاه جاشو عوض کردم، گذاشتم سمت راست، کنار ميکروفن، کمي با فاصله‌تر از آقا!

- يکدفعه ميکروفن شروع کرد به سوت کشيدن...

- آقا برگشتن گفتن: اين صدا را درست کنيد يا اصلا خاموش کنيد.

- منبري‌ها اين جور مواقع کمي عقب و جلو مي‌شن تا بلکه صدا درست بشه!

- من روبروي آقا، کنار در شبستان وايساده بودم، آقا کمي به عقب و سمت چپ رفتند که يکدفعه...

- يه صداي عجيبي توي شبستان پيچيد...

- اول فکر کردم، تير اندازي شده...

- سريع اسلحه‌ام رو درآوردم... تا برگشتم ديدم...

و اشک، چنان سر مي‌خورد توي صورتش که هر چه‌قدر هم لبش را بگزد؛ نمي‌تواند کنترلش کند... سرش را تکان مي‌دهد و به "حاجي‌باشي" نگاه مي‌کند، او هم سرش را انداخته پائين و با دست اشک‌هايش را مي‌چيند. "پناهي" به دادش مي‌رسد و ادامه مي‌دهد:

ــ مردم اول روي زمين دراز کشيدند و بعد هم به سمت در هجوم بردند، من اسلحه‌ام را از ضامن خارج کرده بودم، تا برگشتم سمت جايگاه ديدم ــ بغضش را فرو مي‌خورد ــ "آقا" از سمت چپ به پهلو افتاده‌اند روي زمين! داد زدم: حسين! "آقا"... تا برسم بالاي سر "آقا"، "حسين جباري" تنهايي "آقا" را بلند کرده بود و به سمت در مي‌رفت...

"جواديان" که هنوز صورت گردش سرخ سرخ است، فقط سرش را به طرفين تکان مي‌دهد و حتي چشم‌هايش را هم از ما مي‌دزدد. "حياتي" اما ماجرا را اينگونه ادامه مي‌دهد:

ــ هرطور بود راه را باز کرديم و خودم برگشتم پشت تريبون، ضبط صوت مثل يک دفتر 40برگ از وسط باز شده بود. با ماژيک قرمز هم روي جداره داخلي‌‌اش نوشته بودند: "‌اولين عيدي گروه فرقان به جمهوري اسلامي!"

***

ــ به هر ترتيبي بود آقا را سوار ماشين کرديم. يک بليزر سفيد. با سرعت از بين جمعيت کنده شديم و راه افتاديم. توي راه يک لحظه آقا به هوش آمدند. نگاهي به چهره‌ي من کردند و از هوش رفتند. بعد‌ها پرسيدم آن لحظه چه چيزي احساس کردين، گفتند: "دو چيز! يکي اينکه ماشين داشت پرواز مي‌کرد و ديگر اينکه سرم روي پاي کسي بود..."

حاجي‌باشي يکدفعه نگاهش را از زمين مي‌کند و بلندتر مي‌گويد: توي ماشين همه‌اش به اين فکر بودم که اگر اتفاقي بيافته، مردم به ما چي مي‌گن؟! و دوباره باران، حرف‌هايش را خيس مي‌کند.

"جواديان" ادامه مي‌دهد: از جلوي يک درمانگاه گذشتيم که گفتم: "حسين! برگرد... درمانگاه ..."

پنج نفري وارد درمانگاه شديم، همه هول برشان داشته بود، يک نفر غرق خون توي آغوش جباري، 3 نفر هم با لباس خوني و اسلحه دنبالش... اولين دکتري که آمد و نبض آقا را گرفت، بي‌معطلي گفت: ديگه کار از کار گذشته و رفت... پرستاري جلو آمد و گفت: "ببرينش بيمارستان بهارلو؛ پل جواديه!"

به سرعت دويديم سمت ماشين. پرستار هم همراهمان شد، با يک کپسول اکسيژن که توي ماشين نمي‌رفت و بچه‌ها روي رکاب در عقب گرفتنش تا بريم بيمارستان بهارلو...

توي مسير بي‌سيم را برداشتم و :

- حافظ هفت! مرکز... مرکز! موقعيت پنجاه - پنجاه... (پنجاه - پنجاه موقعيت آماده‌باش بود) بعد گفتم: مرکز! حافظ هفت مجروح شده!

دوباره همه با هم ساکت شدند... انگار همين ديروز بوده، همين ديروز که از توي ماشين اعلام مي‌کنند به دکتر فياض بخش، دکتر زرگر و ... بگوئيد از مجلس خودشان را برسانند، بيمارستان بهارلو.

ماشين از در عقب بيمارستان وارد محوطه مي‌شود. برانکارد مي‌آورند. آقا را مي‌رسانند پشت در اتاق عمل. دکتري که از اتاق عمل بيرون مي‌آيد؛ نبض را مي‌گيرد و با اطمينان مي‌گويد: "تمام کرده!" اما...

اما دکتر فاضل که آن روز اتفاقي و براي مشاوره‌ي يکي از بيماران در بيمارستان بهارلو حضور داشته، خودش را به اتاق عمل مي‌رساند و دستور آماده سازي اتاق عمل را مي‌دهد.

***

 ــ شهيد بهشتي به من خبر داد. تازه رسيده بودم منزل. پيکانم را سوار شدم و راه افتادم. به محض رسيدن، دکتر محجوبي گفت نگران نباش، خون را بند آوردم. و من آماده شدم براي جراحي.

دکتر زرگر ادامه مي‌دهد: "رگ پيوندي مي‌خواستيم، پاي راست را شکافتيم. رگ دست راست و شبکه عصبي‌اش کاملا متلاشي شده بود. فقط توانستيم کمي جلوي خونريزي را بگيريم و کمي هم پانسمان کنيم. تصميم بر اين شد که آقا را ببريم بيمارستان قلب."

دکتر ميلاني هم که مثل دکتر زرگر تمام موهاي سرش سفيد شده، غرق روزهاي تلخ دهه 60 شده است، آرام و با تامل تعريف مي‌کند:

ــ جراحت خيلي سنگين بود، سمت راست بدن پر از ترکش و قطعات ضبط صوت بود، حتي يکي از ترکش‌ها زير گلوي آقا جا خوش کرده بود. قسمتي از سينه ايشان کاملا سوخته بود! يکي دو تا از دنده‌ها هم شکسته بود. دست راست هم کاملا از کار افتاده بود و از شدت ضربه ورم کرده بود. استخوان‌هاي کتف و سينه کاملا ديده مي‌شد. 37 واحد خوني و فراورده‌هاي خوني به آقا زده بودند که خود اين تعداد، واکنش‌هاي انعقادي را مختل مي‌کرد... دو سه بار نبض آقا افتاد و چند بار مجبور شديم پانسمان را باز کنيم و دوباره رگ‌ها را مسدود کنيم... خيلي عجيب بود، انگار هيچ چيز به اراده‌ي ما نبود...

و دکتر منافي چشم‌هايش را روي هم مي‌گذارد و آن روزها را اينگونه از پشت پرچين خاطرات ماندگارش بيرون مي‌ريزد: "مردم بيرون بيمارستان صف کشيده بودند براي اهداي خون. راديو هم اعلام کرده بود جراحت به قلب آقا رسيده، عده‌اي توي محوطه جلوي اورژانس ايستاده بودند و مي‌گفتند مي‌خواهيم "قلبمان" را بدهيم... با هلي‌کوپتر، آقا را رسانديم بيمارستان قلب. لوله تنفس داشتند و تا بيمارستان دو بار مونيتور وضعيت نبض، خط ممتد نشان داد... عمل جراحي 3 ساعت طول کشيد و آقا به بخش "آي سي يو" منتقل شدند. شب براي چند لحظه به هوش آمدند...کاغذ خواستند تا چيزي بنويسند... کاغذ که داديم با دست چپ و خيلي آرام و با دقت چند کلمه را به زحمت کنار هم چيدند:

- همراهان من چطورند؟

***

چند روز بعد که ديگر مطمئن شده بوديم، دست راست کاملا از کار افتاده است، از تلويزيون آمدند تا گزارش تهيه کنند، يک ساعتي معطل شدند تا آقا به هوش بيايند، وقتي پرسيدند که حالتان چطور است؟ اين پاسخ را گرفتند:

بشکست اگر دل من به فداي چشم مستت / سر خُمِّ مي سلامت، شکند اگر سبويي

 ***

و حالا که 25 سال از آن روز تلخ گذشته، شايد شيريني عيدي گروهک فرقان بيشتر خودش را نشان مي‌دهد که به قول "خسروي وفا" هر وقت در حزب جلسه بود، آقا آخرين نفري بود که از حزب خارج مي‌شد "و فرداي آن روز هفتم تير بود...

حالا شايد بهتر بشود فهميد چرا سال‌هاست ضربان قلب اين مردم مي‌گويد: "دست" خدا بر سر ماست... اين دست، رنگ خدا را ديده و طعم بهشت را چشيده، سوغات يک سفر غيبي به آن سوي ابرهاست که پيش رهبر مانده تا به قول دکتر ميلاني: "با دست موعود بيعت کند..."

*** 

صداي اذان يعني شوق پرواز در آسمان آبي نماز. خودمان را به نمازخانه مي‌رسانيم، اين گروه آشناي قديمي، صف اول و دوم نماز مي‌ايستند... رهبر که مي‌آيد مثل پروانه‌هاي حرم رضوي که در بهار گرد زائر حضرتش بي‌قراري مي‌کنند، دور آقا حلقه مي‌زنند. دکتر ميلاني زودتر از باقي خودش را به آقا مي‌رساند و همينطور که با چشم خيس به دست آقا خيره شده، دست رهبر را مي‌بوسد و غرق آن نگاه پدرانه مي‌شود... و چه خنده‌ي شيريني بر لب‌هاي رهبر نقش بسته، خيلي وقت بود اين جمع سال‌هاي جواني را يکجا نديده بود... چه غافلگيري لذت بخشي.

علي دايي به فينال يورو 2012 دعوت شد

در پي دعوت يوفا از مفاخر فوتبال جهان، علي دايي به فينال يورو 2012 دعوت شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، مسئولان يوفا، مفاخر جهان را براي فينال جام ملت‌هاي اروپا دعوت کردند. از همين رو در ايميلي به علي دايي از او درخواست کردند در فينال يورو 2012 حاضر شود.

در بخشي از اين ايميل آمده است: "آقاي دايي اميدوار هستيم شما را به عنوان يکي از مفاخر فوتبال در فينال يورو 2012 ببينيم."

ديدار نهايي جام ملت‌هاي اروپا يکشنبه آينده برگزار خواهد شد. مرجله نيمه نهايي هم چهارشنبه با ديدار اسپانيا و پرتغال و پنجشنبه با رقابت ايتاليا و آلمان برگزار مي‌شود.

باقري در گفت‌وگوي ويژه خبري سيما:هر اقدام خارج از توافقات ?+? هزينه‌هايشان را افزايش مي‌دهد

معاون بين‌الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص آينده مذاکرات ايران و 1+5 گفت: اگر طرف مقابل وارد همکاري سازنده و بازي برد-برد بر اساس توافقات شود ما روند را مثبت مي‌بينيم، اما خارج از اين چارچوب هرگونه اقدامي قاعدتاً گزينه‌هاي آنها را به شدت به زيانشان کاهش داده و هزينه‌هايشان را افزايش مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، علي باقري معاون بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي در برنامه گفت و گوي ويژه خبري شبکه 2 سيما که شامگاه دوشنبه انجام شد در خصوص مذاکرات مسکو با اشاره به نامه هاي رد و بدل شده بين طرفين در فاصله مذاکرات بغداد تا مسکو گفت: در فاصله حدود 26 روزه مذاکرات 5 نامه و 3 دور گفت وگوي تلفني بين آقاي جليلي و خانم اشتون و همچنين معاونين 2 طرف صورت گرفت.

وي افزود: اشتون در گفت وگوي تلفني تاکيد کرد پيشنهاد بغداد که همان توقف غني سازي 20 درصد است روي ميز است که آقاي جليلي پاسخ داد طبق توافقات بغداد بايد پيشنهادات 2 طرف بررسي شود و نه صرفاً پيشنهاد اعضاي 1+5 که در نهايت روي همين موضوع توافق شد.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پيشنهادات ايران و پاسخ به پيشنهادات طرف مقابل که در نشست اول مذاکرات بغداد به صورت دقيق و با پاور پوينت توضيح داده شد يادآورشد: پس از توضيحات ارائه شده آنها خواستار دريافت پاورپوينت شده و بعدها يکي از اعضاي طرف مقابل اذعان کرد که آنچه شما ارائه کرديد يک بحث محتوايي و جدي بود اما طرح ما سطحي بود.

باقري با اشاره به درخواست وقت از سوي آنها براي بررسي پيشنهادات ايران در دور اول مذاکرات گفت: آنها در دور بعدي طرح و نقدهاي خود به طرح ما را آوردند که در اين بخش نيز با پاسخ هاي مستدل و منطقي آقاي جليلي روبرو شدند.

وي در خصوص چشم انداز مذاکرات نيز گفت: اگر طرف مقابل وارد همکاري سازنده و بازي برد-برد بر اساس توافقات شود ما روند را مثبت مي بينيم اما خارج از اين چارچوب هرگونه اقدامي قاعدتاً گزينه هاي آنها را به شدت به زيانشان کاهش داده و هزينه هايشان را افزايش مي دهد و گزينه هاي پيش روي جمهوري اسلامي ايران را افزايش مي دهد.

استقبال دانشجويان از درس آشنايي با دفاع مقدس

دكتر قديمي دبير شوراي برنامه ريزي وزارت علوم و عضو كميته علوم و معارف دفاع مقدس گفت: هر چند درس آشنايي با علوم و معارف دفاع مقدس اختياري است اما قاطبه دانشجويان از آن در دانشگاهها استقبال كرده اند. وي به برخي شاخص هاي يك برنامه درسي موفق اشاره كرد و گفت: روزآمدي، نظريه پردازي، روش شناسي، بومي سازي و غيره از جمله شاخصهايي است كه مي تواند يك برنامه درسي را مطلوب كند كه اگر اين شاخص ها مورد توجه قرار گيرد، مي توان به هر برنامه درسي نمره داد.

وي در ادامه با اشاره به درس علوم و معارف دفاع مقدس، اظهار داشت: به درس علوم و معارف دفاع مقدس كه نگاه مي كنيم تمام شاخص هاي يك برنامه مطلوب را مي توان در آن مشاهده كرد.

دكتر قديمي گفت: تاكنون 100 هزار دانشجو واحد درسي آشنايي با دفاع مقدس را انتخاب و گذرانده اند كه نشان از استقبال خوب دانشجويان است و بايد در اين راستا حركت كنيم كه بتوانيم اين درس را به 3 ميليون و 800 هزار دانشجو ارائه كنيم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي :بن بست‌شکني هنر سپاه بوده است

سردار جعفري با بيان اينکه دشمن ارکان بازدارندگي ايران را خوب مي‌شناسد، به توانمندي‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اشاره کرد و افزود: دشمن تسلط جمهوري اسلامي بر اقتصاد جهاني و امنيت اقتصادي و انرژي جهاني را مي‌شناسد.

به گزارش «تابناک»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به مناسبت هفته پاسدار در مصاحبه‌اي تفصيلي به تشريح مواضع و ديدگاه‌هاي اين نهاد انقلابي درباره مسائل روز، تحولات جهاني و نقش کارساز سپاه در پيشبرد اهداف کلان انقلاب و نظام در سطوح داخلي و جهاني پرداخت. آنچه در پي مي‌آيد، مشروح مصاحبه سردار سرلشکر محمدعلي جعفري است.

سردار جعفري، وظيفه و مأموريت اصلي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دفاع از انقلاب و دستاوردهاي آن است. براي انجام اين وظيفه حتما سپاه مستمرا «انقلاب و روندهاي آن، موقعيت دشمنان، تهديدات و مسير تحولات را رصد مي‌کند، به نظر جناب‌عالي، انقلاب اکنون در چه موقعيت و وضعيتي است؟

انقلاب اسلامي، بحران‌هاي سختي را تجربه کرده و آن‌ها را پشت سر گذاشته است؛ بحران‌ها و رخدادهاي بزرگي که‌ گاه يکي از آن‌ها در سطح پايين‌تري به يک کشور تحميل شده و آن کشور را فرو پاشانده است. چالش‌ها و تهديداتي که غالبا سطحي جهاني داشته‌اند؛ يعني در آن، بيشتر کشورهاي قدرتمند استکباري جهان با همه توان خود وارد عمل شده‌اند، همانند دفاع مقدس يا تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن، فتنه ??، و بحران‌هاي تجزيه طلبانه در برخي مناطق مرزي، در برخي مقاطع ترورهاي گسترده و هم اکنون تحريم اقتصادي.

ملت بزرگ ايران با اتکا و پيروي از رهبري انقلاب و با تکيه بر ايمان و با الهام از آموزه‌ها و تعاليم دين مبين اسلام تاکنون توانسته است به شکل شگفت‌انگيز و ستايش برانگيزي بر همه اين تهديدات و چالش‌ها و ‌گاه بحران‌ها غلبه کند. شما نمي‌توانيد صفحه‌اي از تاريخ ?? ساله پس از انقلاب را ببينيد که در آن، دشمن توانسته باشد کوچکترين موفقيت و پيروزي در خور توجهي را به دست آورده باشد و بر عکس همه صفحات تاريخ انقلاب، سرشار از افتخارات و پيروزي‌هاي بزرگ است:

ـ توطئه‌هاي تجزيه طلبانه و آشوب‌هاي داخلي، همگي مهار شده و امنيت ملي کشور اکنون در بالا‌ترين سطح خود است.

ـــ
جنگ تحميلي با حضور عاشورايي ملت و هدايت‌هاي پيامبرگونه امام (ره) با ناکامي همه دشمنان کوچک و بزرگ و با پيروزي و تحميل اراده جمهوري اسلامي ايران پايان يافت.

ـــ فتنه ?? با حضور سيل‌آسا و غرور انگيز ملت مسلمان ايران در نهم دي در گورستان مدفون شد.
ـــ دشمن در جنگ نرم ناکام شد. جوانان ما چهره شيطاني و فريبکارانه
? دشمن را شناختند، آن‌ها بر ايمان خود و ارداتشان به انقلاب و امام انقلاب ثابت قدم و به ارزش‌هاي انقلاب، دستاوردهاي بزرگ سياسي و اقتصادي و اجتماعي آن، به آرمان‌هاي امام و رهبري عظيم‌الشأن انقلاب وفادار و پايدار ماندند.

 ـــ فشار دشمن در موضوع هسته‌اي، جز هجوم نخبگان جوان ما براي کوتاه کردن مسيرهاي موفقيت‌هاي آينده نتيجه‌اي نداد. دانشجويان ما براي فتح قله‌هاي بزرگتر، بسيج و هم‌پيمان شدند.

 ـــ ترور شهيدان هسته‌اي چيزي جز رويش نهالستان‌هاي جديد ديگري در عرصه توسعه دانش و فن‌آوري‌هاي مدرن به دنبال نداشت.

ـــ تحريم اقتصادي ما را براي قطع همه وابستگي‌ها مصمم‌تر کرد. ظرفيت‌هاي انساني و اقتصادي و فني جامعه را به حرکت آورد. اکنون آنچه به دست آمده است، انقلاب اسلامي را در موقعيتي کاملا بر‌تر و ممتاز نسبت به هر زماني که تاريخ پر برکت عمر خود قرار داده است.

ـــ اکنون با پيروزي‌هاي زنجيره‌اي قيام‌هاي بيداري اسلامي مرحله نخست تغيير موازنه قوا به سود مسلمانان آغاز شده است.

ـــ رژيم صهيونيستي و آمريکا تکيه‌گاه‌هاي سياسي و اقتصادي و امنيتي خود را يا از دست داده‌اند و يا اينکه آن‌ها کم جان و کم رمق در انتظار دوران احتضار خود هستند.

ـــ بحران اقتصادي در اروپا و آمريکا، ارکان قدرت اين کشور‌ها را تحت تأثير خود قرار داده است.

ـــ ملت ايران اعتماد به نفس بزرگتري نسبت به گذشته به دست آورده‌اند. آن‌ها اکنون ديگر خود را باور کرده‌اند.
ـــ
 غربي‌ها در مديريت و مهار بحران‌هاي منطقه‌اي مثل عراق و افغانستان ناکام شده‌اند؛ بنابراين، نسبت به موازنه بين نظام جمهوري اسلامي و دشمنان به شکل محسوسي به نفع نظام تغيير کرده است و آينده از اين هم بهتر خواهد بود زيرا براي عبور دشمن از چالش‌هاي جديدي که پيش روي اوست، چشم‌انداز روشني وجود ندارد و بر عکس انقلاب از مرز هر چالشي با هر مقياس بزرگي گذر کرده است.

جنابعالي در حيات طيبه انقلاب اسلامي و در متن رويداد‌هاي بزرگ آن در سپاه به عنوان يک فرمانده عالي‌رتبه نقش آفريني کرده‌ايد؛ هم در دوران دفاع مقدس که فرمانده قرارگاه‌هاي عمده سپاه بوده‌ايد و هم پس از آنکه فرمانده نيروي زميني بوده و هم اکنون که فرماندهي کل سپاه را به عهده داريد، ديدگاه شما به عنوان فرماندهي کل سپاه در مورد نقش سپاه در پيشبرد انقلاب چيست؟

سپاه در طول حوادث انقلاب چند ويژگي مهم از خود نشان داده است؛ نخست اينکه، سپاه همواره خود را مخاطب همه چالش‌ها دانسته و به سرعت در متن رخدادها و بحران‌ها وارد شده و تجربيات بزرگي را به دست آورده است. در بيشتر چالش‌هاي سخت و بحران‌هاي بزرگ، سپاه يک تکيه‌گاه مستحکم بوده و نقش تعيين کننده‌اي داشته است. همانند ورود به مأموريت‌هاي امنيتي در مناطق شمال‌غربي و جنوب شرق که هنوز ادامه دارد، يا حضور سپاه در ميان درياي پر خروش و تمام ناشدني بسيج در دوران دفاع مقدس، حضور سپاه در عرصه سازندگي پس از جنگ، خنثي کردن فتنه‌هاي داخلي در سال‌هاي اخير، توليد قدرت بازدارندگي مؤثر در دريا و هوا و زمين، ايفاي نقش موفق در عرصه جنگ نرم و تهاجم فرهنگي و نبردهاي سايبري و امثال آن.
دوم، اينکه سپاه همه جا عاشورايي و جهادي وارد عمل شده، هرگز از دشمنان بزرگ نترسيده است.

سپاه همه جا پرچم اسلام و ايران را با قوت و استحکام برافراشته و هرگز اين پرچم از دست او نيفتاده است.
سوم، اينکه سپاه بر قدرت لايزال الهي که تجلي آن از يک سو در اراده
? ولي امر و رهبري عظيم‌الشأن انقلاب و از سوي ديگر در درياي زلال مردم است، تکيه کرده است و به خوبي ظرف مناسب انگيزه‌ها و قوت‌هاي مردم بوده و همراه با آن‌ها در متن حوادث حضور داشته و رفتار سپاه همواره تمام کننده و قاطع بوده است. هيچ مأموريتي را سپاه ناتمام و ناقص نگذاشته؛ نمونه آن مأموريت تأمين امنيت هوانوردي کشور و حفاظت از شخصيت‌هاي نظام است.

چهارم اينکه سپاه هرگز در هيچ صحنه‌اي احساس بن بست نکرده است؛ بن بست‌شکني هنر سپاه بوده است. براي حل هر مشکلي راهکاري با تکيه بر انديشه‌هاي دروني خود پيدا کرده و سپاه همواره بر دشمن اشراف اطلاعاتي داشته است.

ـــ سپاه هزينه‌هاي دشمن را بالا برده و راه‌هاي نفوذ او را بسته است. روح شهادت طلبي، جهاد عاشقانه، حرکت آگاهانه، هوشمندي و ابتکار عمل، خلاقيت، سرعت عمل، تغيير و تحول‌پذيري، انطباق‌پذيري مستمر با تغييرات محيط، شناخت عميق دشمن و نفوذ به درون فلسفه فکري و نيات او، از مسلمات هويت و شاکله سپاه است.
با اين مشخصات، شکل‌گيري سپاه يکي از معجزات امام راحل عظيم‌الشأن است و ساختار دهي منعطف و پويا و هدف‌گذاري‌هاي بزرگ و رشد و تعالي معنوي و حرفه‌اي در سپاه از آثار پربرکت هدايت‌ها و حکيمانه و الهي رهبري عزيز انقلاب حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي ـ مدظله العالي ـ است.

سپاه آيين مبارزه و مقاومت و نبرد را از درون آموزه‌هاي حياني دين و انديشه‌هاي حکمت‌آميز و هدايت‌هاي امامان انقلاب خود و همچنين با تکيه بر جوشش‌هاي دروني ذهن مردان خود آموخته است. آيين مبارزه‌اي که روش پيروز را در محيط‌هاي نابرابر مي‌آموزد.

ظرفيت‌هاي معنوي و ايماني و عشق سرشار به فداکاري و روح جهاد عاشورايي در توليد دانش و علم مقاومت نوين واقعا نقش آفرين بوده است.

به اين ترتيب، سپاه خود را به يکي از ستون‌هاي مستحکم براي دفاع از انقلاب، نظام کشور تبديل کرده است. امروز بسيج راه دشمن را در زمين بسته است، نيروي زميني سپاه براي مديريت و هدايت اين سيل عظيم ساختار نيرومندي ايجاد کرده است.

 مردان دريادل ‌سپاه، توان عظيمي در درياهاي جنوب ايجاد کرده‌اند. شناور‌ها، موشک‌انداز‌ها، مين‌گذار‌ها، تکاور‌ها، همه در دريا آماده‌اند. موشک‌هاي آماده? سپاه پشت دشمنان را به لرزه درآورده، پدافند‌ها، رادار‌ها، پهپاد‌ها، همگي آماده‌اند. ما امروز از هميشه آماده‌تريم و از هميشه مطمئن‌تريم و به آينده اميدوار‌تر.

يکي از برنامه‌هاي راهبردي نظام به توليد قدرت بازدارندگي اطمينان بخش است. سپاه در اين عرصه يک نيروي راهبردي تلقي مي‌شود. معمولا دشمنان در نقطه محوري برآورد‌هايشان براي سپاه حساب ويژه‌اي باز مي‌کنند، جنابعالي در مورد نقش سپاه در توليد قدرت بازدارندگي نظام چه نظري داريد؟

بازدارندگي موضوعي است مربوط به ادراک دشمن. او بهتر ارکان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران را مي‌شناسد، بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران که سپاه در آن نقش کليدي دارد، صرفا از طريق تجهيزات و تسليحات سامانه‌‌ها شکل نگرفته است.

ـــ دشمن مي‌داند که ما همه جاي اين منطقه او را رصد مي‌کنيم.

ـــ دشمن مي‌داند که هواداران انقلاب اسلامي در جهان اسلام در چه حجم عظيم و مؤثري پراکنده‌اند.

ـــ دشمن زخم سنگين ضربات حزب‌الله و گروه‌هاي جهادي فلسطين را فراموش نمي‌کند.

ـــ دشمن امروز بيداري و آگاهي سياسي مسلمانان را درک کرده است.

ـــ دشمن تسلط جمهوري اسلامي بر اقتصاد جهاني و امنيت اقتصادي و انرژي جهاني را مي‌شناسد.

ـــ دشمن بخشي از توان نظامي بازدارنده سپاه را مي‌شناسد.

ـــ دشمن از بخشي از قدرت بي‌پايان بسيج مردمي خبر دارد.

اين‌ها بخش‌هايي از سرمايه‌هاي بازدارندگي نظام ما است.

نظر شما درباره عمليات رواني نظام سلطه مبني بر دخالت سپاه در جناح بندهاي سياسي و انتخابات کشور چيست؟
سپاه يک حزب سياسي نيست، اما در ميدان تهاجم سياسي به انقلاب عمل مي‌کند، حرکتش اثر سياسي دارد. آگاهي بخشي سياسي مي‌کند، مشرف بر فضاي سياسي است، ولي مرز خود را با گروه‌ها و دستجات سياسي همواره به عنوان يک تکليف شرعي حفظ کرده و هرگز از آن عبور نخواهد کرد، امروز سپاه در ميدان آگاهي و ارتقاي قدرت تشخيص جامعه تلاش مي‌کند تا انقلاب اسلامي دچار غفلت سياسي نشود.

سپاه حافظ ارزش‌هاي سياسي جامعه در سطح کليت انقلاب است. ميدان عمل سپاه در حوزه سياسي زماني است که سياست‌هاي بازيگران خارجي يا داخلي جنبه تهديد براي کليت انقلاب ايجاد کند. در عين حال عمليات رواني دشمن روي سپاه بلاانقطاع ادامه دارد. دشمن تخريب چهره سپاه را يک آرزو مي‌داند.

گاه افراد و يا شخصيت‌هايي ممکن است در فضاي عمليات رواني دشمن قرار گيرند. ما بايد مراقب باشيم در مسير آرزوهاي دشمن حرکت نکنيم.

دکترجليلي در ديدار با دبيركل جبهه مردمي آزادي فلسطين: ايران از ابتکارات فلسطين براي مقاومت حمايت مي کند

دکترجليلي وقوع بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه را ظرفيتي بزرگ دانست و گفت: ايران از ابتکارات فلسطين براي مقاومت حمايت مي کند.

به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»، ماهر طاهر دبيرکل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين صبح امروز با سعيد جليلي نماينده مقام معظم رهبري و دبيرشورايعالي امنيت ملي ديدار و گفتگو کرد.

در اين ديدار نماينده مقام معظم رهبري و دبيرشورايعالي امنيت ملي با تاکيد بر اينکه فلسطين امروز متعلق به تمام جهان اسلام است، اظهار داشت جمهوري اسلامي ايران حمايت از مقاومت فلسطين در مبارزه با رژيم صهيونيستي را يک تکليف مي داند و از حرکت مقاومت در فلسطين و بلکه توسط تمام آزاديخواهان جهان حمايت مي کند.

جليلي وقوع بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه را ظرفيتي بزرگ دانست و گفت: در چنين فضايي گفتمان غالب بايد آزادي و دفاع از فلسطين باشد و حرکت مردمي و مقاومت فلسطين با استفاده از اين فرصت براي همه مسلمانان و آزادي خواهان جهان الهام بخش باشد.

وي افزود؛ ايران از ابتکارات فلسطين براي مقاومت حمايت مي کند.

دبير شورايعالي امنيت ملي وحدت ميان گروه هاي فلسطيني را براي تقويت مقاومت ضروري دانست و تاکيد کرد پيروزي ها حاصل مقاومت بوده است.

جليلي با اشاره به پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي گفت: دستيابي به غني سازي 20درصد و تامين نياز يک ميليون بيمار سرطاني به راديو داروهاي بومي ثمره مقاومت و ايستادگي در برابر خواسته هاي غير منطقي غرب است.

ماهر طاهر نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از روند تحولات در فلسطين و تقدير از نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در حمايت از فلسطين، ابراز اميدواري کرد بيداري اسلامي در ميان کشورهاي عربي به آزادي فلسطين و رهايي از اشغالگري رژيم صهيونيستي بيانجامد.

وي با بيان ابعاد مختلف مقاومت مردمي بر ضرورت رفع محاصره غزه و کمک به مردم و همچنين آزادي زندانيان در بند رژيم صهيونيستي تاکيد کرد.

ماهر طاهر با اشاره به نقش مهم سوريه در حمايت از مقاومت فلسطين، نسبت به توطئه هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي عليه سوريه ابراز نگراني کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها