شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه اختصاصی معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه

1-   آقای دکتر تعریفی در رابطه باواژه فرهنگ و روند شکل گیری معاونت فرهنگی در دانشگاه ارائه فرمایید؟

فرهنگ به مجموعه ای از دانش،ارزش ها و نگرش هایی اطلاق می گردد که جامعه ای را شکل داده و یا ویژگی های فردی را توصیف میکند. به بیانی دیگر دانش گذشتگان، آداب، رسوم و ارزش خاص یک جامعه انسانی به فرهنگ تعبیر می شود.

معاونت فرهنگی و اجتماعی ابتدا در سطح وزارت علوم در سال 1384 تشکیل شد و در جهت ارتقاء سطح فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها، تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها در سال 1389 در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت و در دانشگاه ایلام در دی ماه 1389 این امر اتفاق افتاد.

2-  توضیحاتی را در مورد اعضاء ووظایف شورای فرهنگی دانشگاه بیان نمایید؟

شورای فرهنگی ترکیبی از اعضای فعال فرهنگی و مسئولین دانشگاه می باشد که از نهادهای مختلف فرهنگی دانشگاه از جمله بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، جهاد دانشگاهی و بسیج اساتید دانشگاه دارای نماینده بوده و ریاست دانشگاه، نماینده نهاد در دانشگاه، معاون و مدیر فرهنگی و نماینده اعضای هیأت علمی از اعضای اصلی آن می باشند.

کلیه برنامه های فرهنگی دانشگاه بایستی به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه برسد و این شورا نقش تأیید کننده برنامه های فرهنگی در دانشگاه رابرعهده دارد که به درخواستهای مختلف برای انجام فعالیت ها رسیدگی کرده و بر اساس سیاست های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و وزارت علوم مجوز انجام تک تک برنامه های فرهنگی را صادر می نماید.

3- فضای فرهنگی دانشگاه را برای خوانندگان تشریح فرمایید؟

فضای فرهنگی دانشگاه متناسب با آموزه های دینی و سیاست های نظام جمهوری اسلامی است که سعی برآن است معرفت دینی  دردانشگاه عمیق تر شده و باورهای و ارزش های اسلامی ترویج پیدا کنند و هویت انقلابی، اسلامی و ملی تقویت گردد.

4- ارزیابی خود را درباره روند کار تشکلهای دانشجویی، انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشگاه بیان نمایید؟

سیاست دانشگاه بر این است که فعالیت های فرهنگی در دانشگاه توسط دانشجویان انجام شود و شورای فرهنگی و مسئولین فرهنگی نقش نظارتی و حمایتی خود را اعمال کنند. در این راستا تشکل ها بیشتر کارهای سیاسی و فرهنگی را انجام داده و انجمن های علمی در جهت ارتقاء بنیه علمی دانشجویان و کانون های فرهنگی هنری نیز در حوزه دینی، هنری و فرهنگی فعالیت می نمایند که فعالیت مطلوبی در دانشگاه دارند. معاونت فرهنگی سعی دارد به توسعه و غنی سازی فعالیت ها و برنامه های این نهاد های دانشجویی و فرهنگی بیفزاید.

5-  فعالیتهای فرهنگی دانشگاه را در سطح خوابگاهها برای خوانندگان تشریح نمایید؟

حوزه فرهنگی دانشگاه دارای دو رابط در خوابگاه های خواهران و برادران است که فعالیت های فرهنگی خوابگاه ها را ساماندهی می نمایند. برنامه های مذهبی، قرائت قرآن ،پخش فیلم و گفتمان های مختلف نیز در خوابگاه ها برگزار می شود. هر خوابگاهی به یک کتابخانه نیز مجهز است که تلاش می شود به غنای آنها افزوده شود.

6-      برگزاری اردوی راهیان نور دانشگاه  و تأثیرگذاری فرهنگی آن در بین دانشجویان را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

طرح جامع گردشگری دفاع مقدس در جهت ترویج فرهنگ پایداری، ایثار و شهادت است تا ارزش های مور تأکید در دفاع مقدس در نسل های بعدی انقلاب جاری شود در این اردوها سعی می شود کلیه دانشجویان در طول دوره تحصیل خود حداقل یکبار به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور اعزام شده و با افتخار آفرینی دلیر مردان دوران دفاع مقدس آشنا شوند. در این اردوها فضای معنوی بسیار خوبی حاکم است که تأثیر فرهنگی بسزایی بر بازدید کنندگان دانشجو دارد.

در اردوی راهیان نور امسال برگزاری و ساماندهی اردوها به خود دانشجویان واگذار شد تا از نیرو و قدرت مدیریت آنها استفاده شود و کار اجرایی را در کار تیمی تجربه کنند. در مجموع برگزاری اردوی امسال رضایت بخش و مدیریت آن توسط دانشجویان تجربه خوبی بود.

7- برنامه های آتی معاونت فرهنگی دانشگاه را تشریح نمایید؟

معاونت فرهنگی در دانشگاه سعی خواهد کرد به کیفیت فعالیت های فرهنگی توجه ویژه داشته و کلیه برنامه ها را آسیب شناسی نماید و همچنین تلاش خواهد کرد تا علاوه بر ارتقاء سطح فعالیت های فرهنگی دانشجویان، اساتید و کارکنان در جهت تقویت و ارتقاء نشاط اجتماعی از طریق ابزارهای، شیوه ها و فعالیت های اجتماعی و هنری در چهارچوب ارزش های اسلامی، قدم های مؤثری بردارد.

8-     و کلام آخر؟

کلام آخر اینکه در مجموع برنامه و فعالیت های فرهنگی این معاونت معطوف به کار فرهنگی مؤثر خواهد بود تا منتج به محصول باشد و رویکرد ما نیز کیفیت گرائی خواهد بود.