مصاحبه اختصاصی معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه

خانه خبرها

1-   آقاي دکتر تعريفي در رابطه باواژه فرهنگ و روند شکل گيري معاونت فرهنگي در دانشگاه ارائه فرماييد؟

فرهنگ به مجموعه اي از دانش،ارزش ها و نگرش هايي اطلاق مي گردد که جامعه اي را شکل داده و يا ويژگي هاي فردي را توصيف ميکند. به بياني ديگر دانش گذشتگان، آداب، رسوم و ارزش خاص يک جامعه انساني به فرهنگ تعبير مي شود.

معاونت فرهنگي و اجتماعي ابتدا در سطح وزارت علوم در سال 1384 تشکيل شد و در جهت ارتقاء سطح فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه ها، تشکيل معاونت فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه ها در سال 1389 در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت و در دانشگاه ايلام در دي ماه 1389 اين امر اتفاق افتاد.

2-  توضيحاتي را در مورد اعضاء ووظايف شوراي فرهنگي دانشگاه بيان نماييد؟

شوراي فرهنگي ترکيبي از اعضاي فعال فرهنگي و مسئولين دانشگاه مي باشد که از نهادهاي مختلف فرهنگي دانشگاه از جمله بسيج دانشجويي، جامعه اسلامي، جهاد دانشگاهي و بسيج اساتيد دانشگاه داراي نماينده بوده و رياست دانشگاه، نماينده نهاد در دانشگاه، معاون و مدير فرهنگي و نماينده اعضاي هيأت علمي از اعضاي اصلي آن مي باشند.

کليه برنامه هاي فرهنگي دانشگاه بايستي به تصويب شوراي فرهنگي دانشگاه برسد و اين شورا نقش تأييد کننده برنامه هاي فرهنگي در دانشگاه رابرعهده دارد که به درخواستهاي مختلف براي انجام فعاليت ها رسيدگي کرده و بر اساس سياست هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي و وزارت علوم مجوز انجام تک تک برنامه هاي فرهنگي را صادر مي نمايد.

3- فضاي فرهنگي دانشگاه را براي خوانندگان تشريح فرماييد؟

فضاي فرهنگي دانشگاه متناسب با آموزه هاي ديني و سياست هاي نظام جمهوري اسلامي است که سعي برآن است معرفت ديني  دردانشگاه عميق تر شده و باورهاي و ارزش هاي اسلامي ترويج پيدا کنند و هويت انقلابي، اسلامي و ملي تقويت گردد.

4- ارزيابي خود را درباره روند کار تشکلهاي دانشجويي، انجمنهاي علمي و کانونهاي فرهنگي دانشگاه بيان نماييد؟

سياست دانشگاه بر اين است که فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه توسط دانشجويان انجام شود و شوراي فرهنگي و مسئولين فرهنگي نقش نظارتي و حمايتي خود را اعمال کنند. در اين راستا تشکل ها بيشتر کارهاي سياسي و فرهنگي را انجام داده و انجمن هاي علمي در جهت ارتقاء بنيه علمي دانشجويان و کانون هاي فرهنگي هنري نيز در حوزه ديني، هنري و فرهنگي فعاليت مي نمايند که فعاليت مطلوبي در دانشگاه دارند. معاونت فرهنگي سعي دارد به توسعه و غني سازي فعاليت ها و برنامه هاي اين نهاد هاي دانشجويي و فرهنگي بيفزايد.

5-  فعاليتهاي فرهنگي دانشگاه را در سطح خوابگاهها براي خوانندگان تشريح نماييد؟

حوزه فرهنگي دانشگاه داراي دو رابط در خوابگاه هاي خواهران و برادران است که فعاليت هاي فرهنگي خوابگاه ها را ساماندهي مي نمايند. برنامه هاي مذهبي، قرائت قرآن ،پخش فيلم و گفتمان هاي مختلف نيز در خوابگاه ها برگزار مي شود. هر خوابگاهي به يک کتابخانه نيز مجهز است که تلاش مي شود به غناي آنها افزوده شود.

6-      برگزاري اردوي راهيان نور دانشگاه  و تأثيرگذاري فرهنگي آن در بين دانشجويان را در چه سطحي ارزيابي مي کنيد؟

طرح جامع گردشگري دفاع مقدس در جهت ترويج فرهنگ پايداري، ايثار و شهادت است تا ارزش هاي مور تأکيد در دفاع مقدس در نسل هاي بعدي انقلاب جاري شود در اين اردوها سعي مي شود کليه دانشجويان در طول دوره تحصيل خود حداقل يکبار به مناطق جنگي جنوب و غرب کشور اعزام شده و با افتخار آفريني دلير مردان دوران دفاع مقدس آشنا شوند. در اين اردوها فضاي معنوي بسيار خوبي حاکم است که تأثير فرهنگي بسزايي بر بازديد کنندگان دانشجو دارد.

در اردوي راهيان نور امسال برگزاري و ساماندهي اردوها به خود دانشجويان واگذار شد تا از نيرو و قدرت مديريت آنها استفاده شود و کار اجرايي را در کار تيمي تجربه کنند. در مجموع برگزاري اردوي امسال رضايت بخش و مديريت آن توسط دانشجويان تجربه خوبي بود.

7- برنامه هاي آتي معاونت فرهنگي دانشگاه را تشريح نماييد؟

معاونت فرهنگي در دانشگاه سعي خواهد کرد به کيفيت فعاليت هاي فرهنگي توجه ويژه داشته و کليه برنامه ها را آسيب شناسي نمايد و همچنين تلاش خواهد کرد تا علاوه بر ارتقاء سطح فعاليت هاي فرهنگي دانشجويان، اساتيد و کارکنان در جهت تقويت و ارتقاء نشاط اجتماعي از طريق ابزارهاي، شيوه ها و فعاليت هاي اجتماعي و هنري در چهارچوب ارزش هاي اسلامي، قدم هاي مؤثري بردارد.

8-     و کلام آخر؟

کلام آخر اينکه در مجموع برنامه و فعاليت هاي فرهنگي اين معاونت معطوف به کار فرهنگي مؤثر خواهد بود تا منتج به محصول باشد و رويکرد ما نيز کيفيت گرائي خواهد بود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها