شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بیانیه نهایی سومین همایش ملی پدافند غیر عامل

پدافند غیر عامل بایستی همچون شعله ای بلند شود. ( مقام معظم رهبری )

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر و تشکر از حضور محققین ، اساتید ، دانشجویان و کلیه دست اندرکاران فعال در حوزه پدافند غیر عامل و همچنین دانشگاه ایلام و دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور و در راستای فرهنگ سازی و توسعه دانش این حوزه سومین همایش پدافند غیر عامل را با شعار (( توسعه علمی با رویکرد پدافند غیر عامل)) در تاریخ 7و 8 اردیبهشت ماه 1390 برگزار نمود .

لذا جهت پیشبرد اهداف همایش و توسعه علم و فناوری در حوزه پدافند غیر عامل نکات زیر از سوی شرکت کنندگان مورد تأکید قرار گرفت :

1-   وزارت علوم بر اساس مأموریت ذاتی خود و در راستای تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه گسترش پدافند غیر عامل متعهد میشود که تمامی ظرفیت های علمی و پژوهشی خود را در افزایش نرخ تولید دانش و فناوری در این حوزه بکار گرفته و متناسب با سیاستگذاری اعلامی در حد نیاز کشور حرکت نماید .

2-   در تهیه " نظام جامع آموزش و پژوهش پدافند غیرعامل " با رویکرد مرجعیت علمی ایران در جهان بایستی اقدام عاجل صورت گرفته و این نظام جامع به عنوان پیوست نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد.

3-   در حوزه فعالیتهایی آموزشی ، در تدوین " نظام جامع آموزش پدافند غیرعامل " بایستی اقدام عاجل صورت گرفته و در خصوص برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت ، نشست های علمی تخصصی در حوزه تهدیدات نرم و سخت ، آموزش های بلند مدت تخصصی، تدوین سر فصل و محتوای آموزشی و دوره های آموزش مجازی در حوزه هایی مورد نیاز، در دانشگاهها برنامه ریزی لازم با هماهنگی کمیته پدافند غیرعامل وزارت صورت پذیرد.  

4-   پدافند غیرعامل بعنوان یک ضرورت ملی بایستی در حوزه تهدیدات نرم و سخت در دانشگاهها دنبال شده و در همه عرصه های فعالیت دانشگاه به عنوان یک عنصر قدرت ساز مورد توجه قرار گیرد.

5-   حرکت به سمت گلوگاههای علمی و فناوری رویکردی است که بایستی در پژوهشهای بنیادی و کاربردی این حوزه قرار گیرد . همچنین به منظور هدفمند شدن تحقیقات دستگاههای  اجرایی کشور گلوگاههای فناوری خود را در قالب پروژه های ملی تعریف ( در سال 90 حداقل 10 پروژه ملی ) و به دانشگاههای کشور ارائه کند . پژوهش و کسب فناوری در حوزه تهدیدات نرم و سخت  بر قدرت تهاجم دشمن برتری  داشته باشد و موجب افزایش ضریب امنیتی کشور گردد.

6-   به منظور هم افزایی و بکارگیری تمام ظرفیتهای علمی ملی و بین المللی جهت تقویت و توسعه دانش و فناوری های مربوط به پدافند غیر عامل بایستی تحقیقات در دانشگاهها بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی دستگاه های اجرایی کشور بوده و همچنین  ایجاد کمیته پدافند غیر عامل  در کمیسیون عتف با جدیت دنبال گردد. همچنین لازم است که قطب بندی علمی در دانشگاهها در این حوزه انجام گرفته و از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان جهت توسعه و تقویت بخش خصوصی استفاده گردد.

7-   حرکت به سمت حل گلوگاههای علمی  فناوری رویکردی است که بایستی در همایش ها و نشست های علمی و کرسی های آزاداندیشی مورد توجه قرار گیرد و این فعالیت ها منطبق بر نیازهای استانی و یا منطقه ای در هر دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

8-   با توجه به کمبود استانداردهای بومی در سطح کشور و همچنین منطبق بر برنامه توسعه پنجم ، در این حوزه دانشگاهها با در اختیار داشتن ظرفیت های آموزشی و پژوهشی در راستای تدوین  استانداردهای لازم کوشش مضاعف نمایند.

9-   در حوزه مقابله با تهدیدهای نوین از جمله بیولوژیک ، پرتوی ، الکترومغناطیس و سایبری و سنجنده های فضایی و تهدیدات نرم، فعالان حوزه پدافند غیرعامل بایستی با هماهنگی دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور، برگزاری نشست های تخصصی و کرسی های آزاد علمی و فرهنگی و تعریف پروژه های تحقیقاتی این مهم را مورد توجه قرار داده و در جهت ایجاد ظرفیتهای ملی مقابله با آن بکوشند.