بیانیه نهایی سومین همایش ملی پدافند غیر عامل

خانه خبرها

پدافند غير عامل بايستي همچون شعله اي بلند شود. ( مقام معظم رهبري )

وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ضمن تقدير و تشکر از حضور محققين ، اساتيد ، دانشجويان و کليه دست اندرکاران فعال در حوزه پدافند غير عامل و همچنين دانشگاه ايلام و دبيرخانه کميته دائمي پدافند غير عامل کشور و در راستاي فرهنگ سازي و توسعه دانش اين حوزه سومين همايش پدافند غير عامل را با شعار (( توسعه علمي با رويکرد پدافند غير عامل)) در تاريخ 7و 8 ارديبهشت ماه 1390 برگزار نمود .

لذا جهت پيشبرد اهداف همايش و توسعه علم و فناوري در حوزه پدافند غير عامل نکات زير از سوي شرکت کنندگان مورد تأکيد قرار گرفت :

1-   وزارت علوم بر اساس مأموريت ذاتي خود و در راستاي تبعيت از فرامين رهبر معظم انقلاب اسلامي در حوزه گسترش پدافند غير عامل متعهد ميشود که تمامي ظرفيت هاي علمي و پژوهشي خود را در افزايش نرخ توليد دانش و فناوري در اين حوزه بکار گرفته و متناسب با سياستگذاري اعلامي در حد نياز کشور حرکت نمايد .

2-   در تهيه " نظام جامع آموزش و پژوهش پدافند غيرعامل " با رويکرد مرجعيت علمي ايران در جهان بايستي اقدام عاجل صورت گرفته و اين نظام جامع به عنوان پيوست نقشه جامع علمي کشور قرار گيرد.

3-   در حوزه فعاليتهايي آموزشي ، در تدوين " نظام جامع آموزش پدافند غيرعامل " بايستي اقدام عاجل صورت گرفته و در خصوص برگزاري دوره هاي آموزشي کوتاه مدت ، نشست هاي علمي تخصصي در حوزه تهديدات نرم و سخت ، آموزش هاي بلند مدت تخصصي، تدوين سر فصل و محتواي آموزشي و دوره هاي آموزش مجازي در حوزه هايي مورد نياز، در دانشگاهها برنامه ريزي لازم با هماهنگي کميته پدافند غيرعامل وزارت صورت پذيرد.  

4-   پدافند غيرعامل بعنوان يک ضرورت ملي بايستي در حوزه تهديدات نرم و سخت در دانشگاهها دنبال شده و در همه عرصه هاي فعاليت دانشگاه به عنوان يک عنصر قدرت ساز مورد توجه قرار گيرد.

5-   حرکت به سمت گلوگاههاي علمي و فناوري رويکردي است که بايستي در پژوهشهاي بنيادي و کاربردي اين حوزه قرار گيرد . همچنين به منظور هدفمند شدن تحقيقات دستگاههاي  اجرايي کشور گلوگاههاي فناوري خود را در قالب پروژه هاي ملي تعريف ( در سال 90 حداقل 10 پروژه ملي ) و به دانشگاههاي کشور ارائه کند . پژوهش و کسب فناوري در حوزه تهديدات نرم و سخت  بر قدرت تهاجم دشمن برتري  داشته باشد و موجب افزايش ضريب امنيتي کشور گردد.

6-   به منظور هم افزايي و بکارگيري تمام ظرفيتهاي علمي ملي و بين المللي جهت تقويت و توسعه دانش و فناوري هاي مربوط به پدافند غير عامل بايستي تحقيقات در دانشگاهها بر اساس نيازهاي اعلام شده از سوي دستگاه هاي اجرايي کشور بوده و همچنين  ايجاد کميته پدافند غير عامل  در کميسيون عتف با جديت دنبال گردد. همچنين لازم است که قطب بندي علمي در دانشگاهها در اين حوزه انجام گرفته و از ظرفيت شرکتهاي دانش بنيان جهت توسعه و تقويت بخش خصوصي استفاده گردد.

7-   حرکت به سمت حل گلوگاههاي علمي  فناوري رويکردي است که بايستي در همايش ها و نشست هاي علمي و کرسي هاي آزادانديشي مورد توجه قرار گيرد و اين فعاليت ها منطبق بر نيازهاي استاني و يا منطقه اي در هر دانشگاه مورد توجه قرار گيرد.

8-   با توجه به کمبود استانداردهاي بومي در سطح کشور و همچنين منطبق بر برنامه توسعه پنجم ، در اين حوزه دانشگاهها با در اختيار داشتن ظرفيت هاي آموزشي و پژوهشي در راستاي تدوين  استانداردهاي لازم کوشش مضاعف نمايند.

9-   در حوزه مقابله با تهديدهاي نوين از جمله بيولوژيک ، پرتوي ، الکترومغناطيس و سايبري و سنجنده هاي فضايي و تهديدات نرم، فعالان حوزه پدافند غيرعامل بايستي با هماهنگي دبيرخانه کميته دائمي پدافند غير عامل کشور، برگزاري نشست هاي تخصصي و کرسي هاي آزاد علمي و فرهنگي و تعريف پروژه هاي تحقيقاتي اين مهم را مورد توجه قرار داده و در جهت ايجاد ظرفيتهاي ملي مقابله با آن بکوشند. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها