شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

جلسه سخنرانی دکتر صلاحی با موضوع سیاست خارجی باید و نبایدها

دکتر صلاحی مسئول معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور در سخنرانی صبح روز دوشنبه 4/3/88 تاکید کرد: در حوزه منافع ملی مهمترین بحث امنیت است.
در این مراسم که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد آقای دکتر قربانی رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان و جمع زیادی از دانشجویان حضور داشتند بعد از خیر مقدم دکتر قربانی رئیس دانشگاه دکتر صلاحی با تبریک سالروز ایام آزادسازی خرمشهر گفت: برای پیگیری منافع ملی در سطح روابط خارجی در جهان رویکرد واحدی وجود ندارد و شیوه های عمل در کشورها بنا به فرهنگ و اعتقادات آن کشور متفاوت می باشد.
وی افزود: فلسفه و جهان بینی در سیاست خارجی تاثیر گذار می باشد بطور مثال اعتقاد به اینکه فطرت انسانی پاک است یا نه باعث اتخاذ شیوه های متفاوت می شود و در صورت اعتقاد به عدم پاکی فطرت انسانی طرح جنگ امر عادی می باشد.
دکتر صلاحی سپس تاکید کرد: در اندیشه دینی فطرت انسانی ذاتا پاک می باشد و با توجه به پیوستگی مسائل این امر در تبین سیاست خارجی مبنای بعضی اصول، شیوه ها و عملکرد می شود.
وی افزود: با تاسی و الهام از اندیشه دینی یک کشور اسلامی باید از کرنش در مقابل قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای خودداری کند و این موضوع یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در طول سی سال گذشته بوده است.
دکتر صلاحی با اشاره به اهمیت منطقه خاورمیانه از لحاظ منابع زیرزمینی گفت:  یکی از مسائل مهم انقلاب اسلامی بحث رابطه با آمریکاست که همواره مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته هم در ایالات متحده و هم در ایران و الان در آمریکا از بحث رابطه با ایران بعنوان یک معضل نامبرده می شود.
وی با اشاره به تحولات بعد از یازده سپتامبر و سقوط افغانستان و عراق گفت: آمریکا در طراحی خود حمله به ایران را هم در برنامه داشتند که با مدیریت صحیح و هوشمند نظام و رهبری خطر تهاجم از بین رفت و الان آمریکایها در باتلاق عراق گیر افتاده اند و از ایران تقاضا دارند در خروج از این بحران ایران آنها را کمک کند.
دکتر صلاحی با اشاره به آغاز به کار دولت نهم و پیگیری سیاست بازگشت به گفتمان امام خمینی (ره) از طرف این دولت گفت: دولت احمدی نژاد رویکرد سیاست خارجی را در دو مسئله تغییر داد:
1- خاورمیانه
2- مسئله هسته ای
 وی با اشاره به اتهام زنیهای غرب به ایران گفت: دولت اعلام کرد غرب ریشه مشکلات خاورمیانه می باشدو راه حلهای آنها برای حل مشکلاتت خاورمیانه کارآیی ندارد.
وی افزود: دولت در گام دوم برای مقابله با سیاست تهاجمی اسرائیل مسئله هولوکاست را با طرح دو سئوال اینکه آیا وقوع هولوکاست واقعی است یا نه؟ و چرا مردم فلسطین باید تاوان رخداد مربوط به آلمان را پس بدهند؟ مشروعیت اسرائیل را زیر سئوال برد که این امر فایده هایی داشت: اول افکار عمومی جهان اسلام پشت سر ایران قرار گرفت و باعث محبوبیت رئیس جمهور در کشورهای اسلامی شد و دوم باعث تقویت جریان مقاومت درخاورمیانه و دولت در نهایت این مسئله را مطرح کرد که ما متهم نیستیم بلکه طلبکار هستیم.
دکتر صلاحی سپس به روند جریان مسئله هسته ای پرداخت و گفت: بعد از قبول تعلیق از طرف ایران و زیاده خواهی غربیها دولت در راستای سیاست بازگشت به گفتمان امام خمینی(ره) با پشتوانه حمایت مردم و رهبری و سابقه روابط با غرب سیاست خود را تغییر داد و گفت: ما به تعهدهای بیشتر از ان پی تی و یادمان عمل نمی کنیم و سپس مجموعه های اراک و نطنز را بازگشایی کرد.
وی افزود: دولت با مدیریت مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی از بحرانهای جهانی و منطقه ای غرب استفاده کرد و با گفتمان انقلابی خود باعث شد ما به چرخه کامل سوخت هسته ای دست پیدا کنیم که این امر از جمله امور مهم در روابط خارجی دولت نهم می باشد.