جلسه سخنرانی دکتر صلاحی با موضوع سیاست خارجی باید و نبایدها

خانه خبرها
دکتر صلاحی مسئول معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید کشور در سخنرانی صبح روز دوشنبه 4/3/88 تاکید کرد: در حوزه منافع ملی مهمترین بحث امنیت است.
در این مراسم که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد آقای دکتر قربانی رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران، اعضای هیات علمی، کارکنان و جمع زیادی از دانشجویان حضور داشتند بعد از خیر مقدم دکتر قربانی رئیس دانشگاه دکتر صلاحی با تبریک سالروز ایام آزادسازی خرمشهر گفت: برای پیگیری منافع ملی در سطح روابط خارجی در جهان رویکرد واحدی وجود ندارد و شیوه های عمل در کشورها بنا به فرهنگ و اعتقادات آن کشور متفاوت می باشد.
وی افزود: فلسفه و جهان بینی در سیاست خارجی تاثیر گذار می باشد بطور مثال اعتقاد به اینکه فطرت انسانی پاک است یا نه باعث اتخاذ شیوه های متفاوت می شود و در صورت اعتقاد به عدم پاکی فطرت انسانی طرح جنگ امر عادی می باشد.
دکتر صلاحی سپس تاکید کرد: در اندیشه دینی فطرت انسانی ذاتا پاک می باشد و با توجه به پیوستگی مسائل این امر در تبین سیاست خارجی مبنای بعضی اصول، شیوه ها و عملکرد می شود.
وی افزود: با تاسی و الهام از اندیشه دینی یک کشور اسلامی باید از کرنش در مقابل قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای خودداری کند و این موضوع یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در طول سی سال گذشته بوده است.
دکتر صلاحی با اشاره به اهمیت منطقه خاورمیانه از لحاظ منابع زیرزمینی گفت:  یکی از مسائل مهم انقلاب اسلامی بحث رابطه با آمریکاست که همواره مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته هم در ایالات متحده و هم در ایران و الان در آمریکا از بحث رابطه با ایران بعنوان یک معضل نامبرده می شود.
وی با اشاره به تحولات بعد از یازده سپتامبر و سقوط افغانستان و عراق گفت: آمریکا در طراحی خود حمله به ایران را هم در برنامه داشتند که با مدیریت صحیح و هوشمند نظام و رهبری خطر تهاجم از بین رفت و الان آمریکایها در باتلاق عراق گیر افتاده اند و از ایران تقاضا دارند در خروج از این بحران ایران آنها را کمک کند.
دکتر صلاحی با اشاره به آغاز به کار دولت نهم و پیگیری سیاست بازگشت به گفتمان امام خمینی (ره) از طرف این دولت گفت: دولت احمدی نژاد رویکرد سیاست خارجی را در دو مسئله تغییر داد:
1- خاورمیانه
2- مسئله هسته ای
 وی با اشاره به اتهام زنیهای غرب به ایران گفت: دولت اعلام کرد غرب ریشه مشکلات خاورمیانه می باشدو راه حلهای آنها برای حل مشکلاتت خاورمیانه کارآیی ندارد.
وی افزود: دولت در گام دوم برای مقابله با سیاست تهاجمی اسرائیل مسئله هولوکاست را با طرح دو سئوال اینکه آیا وقوع هولوکاست واقعی است یا نه؟ و چرا مردم فلسطین باید تاوان رخداد مربوط به آلمان را پس بدهند؟ مشروعیت اسرائیل را زیر سئوال برد که این امر فایده هایی داشت: اول افکار عمومی جهان اسلام پشت سر ایران قرار گرفت و باعث محبوبیت رئیس جمهور در کشورهای اسلامی شد و دوم باعث تقویت جریان مقاومت درخاورمیانه و دولت در نهایت این مسئله را مطرح کرد که ما متهم نیستیم بلکه طلبکار هستیم.
دکتر صلاحی سپس به روند جریان مسئله هسته ای پرداخت و گفت: بعد از قبول تعلیق از طرف ایران و زیاده خواهی غربیها دولت در راستای سیاست بازگشت به گفتمان امام خمینی(ره) با پشتوانه حمایت مردم و رهبری و سابقه روابط با غرب سیاست خود را تغییر داد و گفت: ما به تعهدهای بیشتر از ان پی تی و یادمان عمل نمی کنیم و سپس مجموعه های اراک و نطنز را بازگشایی کرد.
وی افزود: دولت با مدیریت مسائل خاورمیانه و سیاست خارجی از بحرانهای جهانی و منطقه ای غرب استفاده کرد و با گفتمان انقلابی خود باعث شد ما به چرخه کامل سوخت هسته ای دست پیدا کنیم که این امر از جمله امور مهم در روابط خارجی دولت نهم می باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها