شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه ریاست دانشگاه در اولین پذبرش دانشجو مقطع دکتری شیمی معدنی

برای اولین بار آزمون مقطع دکترای شیمی معدنی در دانشگاه ایلام برگزار شد.

در گذشته های نه چندان دور فرزندان سرزمین آفتاب از کمترین امکانات آموزش عالی محروم بودند و برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی مجبور بودند به سایر مناطق کوچ کنند، اما امروز به لطف خدا استان ایلام میزبان خیل دانشجویان از سراسر کشور است که در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل مشغولند در واقع حدود 7 یا 8 سال قبل استاد دانشگاه دارای مدرک در استان ایلام وجود نداشت اما امروز به حول و قوه الهی دانشگاههای ایلام به عنوان یکی از دانشگاههای طراز اول کشور در شرف راه اندازی مقطع دکترای شیمی در استان است هرجند تاکنون فرزندان مستعد این مرزوبوم موفق شده اند در سایر دانشگاههای کشور به اخذ درجه نائل آیند اما امروز با تلاشهای دلسوزانه مسئولین دانشگاه ایلام به ویژه ریاست محترم دانشگاه دکتر عباس قربانی ، همچنین دکتر آرش قربانی چقامارانی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه و نیز خانم دکتر ژانت سلیمان نژاد دانشیار برجسته کشور و رئیس دانشکده علوم پایه و ... از این پس اساتید مجرب دانشگاهی با درجه علمی در دامان پاک دانشگاه ایلام تربیت خواهند شد و این خبر نویدی مسرت بخش و غرورآفرین برای همه مردم دانش دوست و فرهنگی استان ایلام خواهد بود و نکته مهمتر در این خصوص این است که عامل اصلی راه اندازی مقطع دکتری در دانشگاه ایلام یکی از بانوان توانمند و شایسته ایلامی به نام خانم دکتر ژانت سلیمان نژاد است که با اخذ درجه والای علمی دانشیاری ، مجوز تأسیس مقطع دکترای شیمی معدنی را برای هموطنان خود در استان ایلام به ارمغان آورد و لذا پیگیری و تلاش مستمر مسئولین دانشگاه ایلام سرانجام صبح پنج شنبه 10 دیماه 1388 برای اولین بار در استان آزمون مقطع دکترای شیمی معدنی برگزار گردید و پذیرفته شدگان برای احراز عضویت هیأت علمی دانشگاه تربیت خواهند شد.جا دار از کلیه بانیان این اقدام بزرگ و این موفقیت ارزنده علمی در استان تقدیر ویژه بعمل آید.جهت بازدید و انعکاس این رویداد بزرگ علمی به دانشگاه ایلام رفتیم و با ریاست محترم دانشگاه دکتر عباس قربانی گفتگویی در این خصوص ترتیب دادیم که ما حصل آن از نظرتان می گذرد.

ندای زاگرس : از چه زمانی طرح اجرای اجرای مقطع دکترای شیمی در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و اصولاً هدف و ایده اصلی شما در راه اندازی این دوره چه بود؟

 دکتر عباس قربانی ریاست دانشگاه ایلام در ابتدای گفتگو ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام حزن انگیز عزاداری سرور و سالار شهیدان و اظهار تأسف عمیق در خصوص پیشامد ناگوار حرمت شکنی روز عاشورا  این اقدام اغتشاش گران را به شدت محکوم و مردود دانست و خواهان اعمال اشد مجازات بر علیه فتنه انگیزان و هتاکان به شئونات دینی و اعتقادی ملت شد. دکتر قربانی افزود: در حدود دو سال پیش و با توجه به ظرفیت های موجود در هیأت رئیسه دانشگاه و نیز ظرفیت سنجی صورت گرفته در رشته شیمی معدنی این ایده شکل گرفت و در نتیجه پس از نائل شدن یکی از اساتید این رشته به درجه علمی دانشیاری که لازمه اخذ مجوز راه اندازی دوره دکترا در دانشگاههاست این تصمیم به مرحله اجرا رسید . وی در ادامه خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه بنیانگذار دانشگاه ایلام شخص مقام معظم رهبری بودند که در سفر پر برکتشان در سال 68 به استان را افتتاح نمودند، از این نکته در مکاتبات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تأکید بود و سرانجام به فضل الهی توانستیم مجوز تأسیس اولین دوره مقطع دکترا در دانشگاه ایلام را اخذ کنیم که در واقع می توان آن را نوعی خط شکنی در تحصیلات تکمیلی قلمداد کرد.

ندای زاگرس: آیا به جز رشته شیمی معدنی قصد راه اندازی دوره دکترا در رشته های دیگری نیز دارید؟

بله رشته های دیگری هم مانند زیست شناسی و ... در صورت فراهم شدن حداقل امکان در آینده دایر خواهند شد . دکتر قربانی افزود: بدیهی است دانشگاه به عنوان یکی از مراکز در توسعه استان باید به خود توسعه ای و خود ارتجاعی بپردازد و این موضوع در دولت نهم با قوت در دست پیگیری است و هم اکنون در دستور کار دولت دهم نیز هست نمود اصلی آن را می توان در توسعه جهشی و تأسیس رشته های متنوع در مقطع کارشناسی ارشد بویژه در حوزه های کشاورزی و فنی مشاهده کرد و ما امیدواریم دانشگاه ایلام به عنوان دانشگاه محوری استان بتواند در این زمینه گامهای مؤثرتری را بردارد. دکتر قربانی در ادامه برخی از رشته هایی که در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ایلام دایر می باشند را بدین شرح اعلام کرد: در مقطع کارشناسی ارشد؛ ادبیات فارسی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، ریاضی محض، مهندسی معماری، مهندسی کشاورزی در گرایش های ( ماشین آلات کشاورزی، دامپروری، زراعت، باغبانی) شیمی(گرایش های تجزیه، آلی و معدنی) و ... است.

 ندای زاگرس: آیا دانشگاه ایلام به دانشجویان بورسیه تحصیلی اعطا خواهد کرد؟

بله ما در برخی از رشته هایی که برای توسعه آتی دانشگاه نیاز داریم مثل مهندسی برق، مکانیک،مهندسی شیمی، مهندسی نفت، پتروشیمی از طریق فراخوان عمومی در قالب هیأت اجرایی به جذب هیأت علمی خواهیم پرداخت و از سال گذشته در تمام رشته های ارشد نیز به جذب اعضای هیأت علمی و همچنین اجرای خدمت سربازی (امریه) همت گماشته ایم.

ندای زاگرس : تعداد پذیرفته شدگان و شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکترا به چه صورت خواهد بود؟

حدود 10 نفر از دانشگاههای سراسر کشور جهت شرکت در این آزمون ثبت نام نموده اند که هشت نفر آنها موفق شدند در جلسه امتحان حضور یابند که از این تعداد 3 نفر به شرط احراز نمره حدنصاب و پذیرش در مصاحبه و ... پذیرش خواهند شد گفتنی است این آزمون کاملاً بر اساس معیارهای علمی و سئوالات استاندارد در سطح بالاترین دانشگاههای ایران برگزار می شود و ذکر این نکته ضروری است که دانشگلاه ایلام از معدود دانشگاههایی بود که علیرغم مشکلات متعدد ثبت نام دوره دکترا به شکل الکترونیکی را با موفقیت برگزار نمود.

ندای زاگرس : برنامه ها و راهکارهایی در جهت ارتقای سطح کیفی اعم از آموزش و پژوهش دانشگاه در نظر دارید؟

دانشگاه در بخش ارتباط با جامعه برای خدمات رسانی بهتر حلقه های ارتباطی خود را تقویت کرده است و در این راستا اقدام به تأسیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه نموده است و در آینده نزدیک نیز مرکز رشد واحدهای فناوری در جهت تقویت فنی و علمی دانشجویان و آماده ساختن آنها برای ورود به بازار کار با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه ابلام دایر خواهد شد. همچنین برخی آموزشهای ضمن خدمت مانند روش تدریس و استفاده از سیستمهای جدید آموزشی و نظایر آن نیز برای امضای هیئت علمی اجرا خواهد گردید. البته در بخش ارائه فرصت های مطالعاتی نیز برای اعضای محترم هیئت به خصوص در داخل کشور مساعدتهایی انجام خواهد شد و با تجویز کلاسهای آموزشی جهت ارائه مدرن درس و مدیریت زمان در امر آموزش و نیز تقویت منابع علمی در حوزه پژوهش و کتابخوانی دانشگاه و سرانجام نظارت بر نحوه آموزش ، سعی در بهبود سطح کیفی فرآیند آموزش خواهیم داشت.

ندای زاگرس: در پایان اگر پیام خاصی دارید بفرمایید؟

با توجه به اینکه استقلال سیاسی کشور مبتنی بر استقلال علمی است و با عنایت به مقام معظم رهبری در جهت بومی سازی دانش از همگان برای گسترش و ارتقاء پژوهش و آموزش دعوت می کنند ما دانشگاهیان نیز امیدواریم که با نوعی بسیج و جهاد علمی بتوانیم موجب سربلندی جمهوری اسلامی ایران در ارائه یک جامعه نمونه مهدوی در جهان باشیم.