مصاحبه ریاست دانشگاه در اولین پذبرش دانشجو مقطع دکتری شیمی معدنی

خانه خبرها

براي اولين بار آزمون مقطع دکتراي شيمي معدني در دانشگاه ايلام برگزار شد.

در گذشته هاي نه چندان دور فرزندان سرزمين آفتاب از کمترين امکانات آموزش عالي محروم بودند و براي گذراندن تحصيلات دانشگاهي مجبور بودند به ساير مناطق کوچ کنند، اما امروز به لطف خدا استان ايلام ميزبان خيل دانشجويان از سراسر کشور است که در مقاطع مختلف کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد به تحصيل مشغولند در واقع حدود 7 يا 8 سال قبل استاد دانشگاه داراي مدرک در استان ايلام وجود نداشت اما امروز به حول و قوه الهي دانشگاههاي ايلام به عنوان يکي از دانشگاههاي طراز اول کشور در شرف راه اندازي مقطع دکتراي شيمي در استان است هرجند تاکنون فرزندان مستعد اين مرزوبوم موفق شده اند در ساير دانشگاههاي کشور به اخذ درجه نائل آيند اما امروز با تلاشهاي دلسوزانه مسئولين دانشگاه ايلام به ويژه رياست محترم دانشگاه دکتر عباس قرباني ، همچنين دکتر آرش قرباني چقاماراني مدير تحصيلات تکميلي دانشگاه و نيز خانم دکتر ژانت سليمان نژاد دانشيار برجسته کشور و رئيس دانشکده علوم پايه و ... از اين پس اساتيد مجرب دانشگاهي با درجه علمي در دامان پاک دانشگاه ايلام تربيت خواهند شد و اين خبر نويدي مسرت بخش و غرورآفرين براي همه مردم دانش دوست و فرهنگي استان ايلام خواهد بود و نکته مهمتر در اين خصوص اين است که عامل اصلي راه اندازي مقطع دکتري در دانشگاه ايلام يکي از بانوان توانمند و شايسته ايلامي به نام خانم دکتر ژانت سليمان نژاد است که با اخذ درجه والاي علمي دانشياري ، مجوز تأسيس مقطع دکتراي شيمي معدني را براي هموطنان خود در استان ايلام به ارمغان آورد و لذا پيگيري و تلاش مستمر مسئولين دانشگاه ايلام سرانجام صبح پنج شنبه 10 ديماه 1388 براي اولين بار در استان آزمون مقطع دکتراي شيمي معدني برگزار گرديد و پذيرفته شدگان براي احراز عضويت هيأت علمي دانشگاه تربيت خواهند شد.جا دار از کليه بانيان اين اقدام بزرگ و اين موفقيت ارزنده علمي در استان تقدير ويژه بعمل آيد.جهت بازديد و انعکاس اين رويداد بزرگ علمي به دانشگاه ايلام رفتيم و با رياست محترم دانشگاه دکتر عباس قرباني گفتگويي در اين خصوص ترتيب داديم که ما حصل آن از نظرتان مي گذرد.

نداي زاگرس : از چه زماني طرح اجراي اجراي مقطع دکتراي شيمي در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و اصولاً هدف و ايده اصلي شما در راه اندازي اين دوره چه بود؟

 دکتر عباس قرباني رياست دانشگاه ايلام در ابتداي گفتگو ضمن عرض تسليت و تعزيت به مناسبت ايام حزن انگيز عزاداري سرور و سالار شهيدان و اظهار تأسف عميق در خصوص پيشامد ناگوار حرمت شکني روز عاشورا  اين اقدام اغتشاش گران را به شدت محکوم و مردود دانست و خواهان اعمال اشد مجازات بر عليه فتنه انگيزان و هتاکان به شئونات ديني و اعتقادي ملت شد. دکتر قرباني افزود: در حدود دو سال پيش و با توجه به ظرفيت هاي موجود در هيأت رئيسه دانشگاه و نيز ظرفيت سنجي صورت گرفته در رشته شيمي معدني اين ايده شکل گرفت و در نتيجه پس از نائل شدن يکي از اساتيد اين رشته به درجه علمي دانشياري که لازمه اخذ مجوز راه اندازي دوره دکترا در دانشگاههاست اين تصميم به مرحله اجرا رسيد . وي در ادامه خاطر نشان ساخت: با توجه به اينکه بنيانگذار دانشگاه ايلام شخص مقام معظم رهبري بودند که در سفر پر برکتشان در سال 68 به استان را افتتاح نمودند، از اين نکته در مکاتبات با وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مورد تأکيد بود و سرانجام به فضل الهي توانستيم مجوز تأسيس اولين دوره مقطع دکترا در دانشگاه ايلام را اخذ کنيم که در واقع مي توان آن را نوعي خط شکني در تحصيلات تکميلي قلمداد کرد.

نداي زاگرس: آيا به جز رشته شيمي معدني قصد راه اندازي دوره دکترا در رشته هاي ديگري نيز داريد؟

بله رشته هاي ديگري هم مانند زيست شناسي و ... در صورت فراهم شدن حداقل امکان در آينده داير خواهند شد . دکتر قرباني افزود: بديهي است دانشگاه به عنوان يکي از مراکز در توسعه استان بايد به خود توسعه اي و خود ارتجاعي بپردازد و اين موضوع در دولت نهم با قوت در دست پيگيري است و هم اکنون در دستور کار دولت دهم نيز هست نمود اصلي آن را مي توان در توسعه جهشي و تأسيس رشته هاي متنوع در مقطع کارشناسي ارشد بويژه در حوزه هاي کشاورزي و فني مشاهده کرد و ما اميدواريم دانشگاه ايلام به عنوان دانشگاه محوري استان بتواند در اين زمينه گامهاي مؤثرتري را بردارد. دکتر قرباني در ادامه برخي از رشته هايي که در مقطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه ايلام داير مي باشند را بدين شرح اعلام کرد: در مقطع کارشناسي ارشد؛ ادبيات فارسي، علوم قرآن و حديث، فلسفه و کلام اسلامي، رياضي محض، مهندسي معماري، مهندسي کشاورزي در گرايش هاي ( ماشين آلات کشاورزي، دامپروري، زراعت، باغباني) شيمي(گرايش هاي تجزيه، آلي و معدني) و ... است.

 نداي زاگرس: آيا دانشگاه ايلام به دانشجويان بورسيه تحصيلي اعطا خواهد کرد؟

بله ما در برخي از رشته هايي که براي توسعه آتي دانشگاه نياز داريم مثل مهندسي برق، مکانيک،مهندسي شيمي، مهندسي نفت، پتروشيمي از طريق فراخوان عمومي در قالب هيأت اجرايي به جذب هيأت علمي خواهيم پرداخت و از سال گذشته در تمام رشته هاي ارشد نيز به جذب اعضاي هيأت علمي و همچنين اجراي خدمت سربازي (امريه) همت گماشته ايم.

نداي زاگرس : تعداد پذيرفته شدگان و شرايط پذيرش دانشجو در مقطع دکترا به چه صورت خواهد بود؟

حدود 10 نفر از دانشگاههاي سراسر کشور جهت شرکت در اين آزمون ثبت نام نموده اند که هشت نفر آنها موفق شدند در جلسه امتحان حضور يابند که از اين تعداد 3 نفر به شرط احراز نمره حدنصاب و پذيرش در مصاحبه و ... پذيرش خواهند شد گفتني است اين آزمون کاملاً بر اساس معيارهاي علمي و سئوالات استاندارد در سطح بالاترين دانشگاههاي ايران برگزار مي شود و ذکر اين نکته ضروري است که دانشگلاه ايلام از معدود دانشگاههايي بود که عليرغم مشکلات متعدد ثبت نام دوره دکترا به شکل الکترونيکي را با موفقيت برگزار نمود.

نداي زاگرس : برنامه ها و راهکارهايي در جهت ارتقاي سطح کيفي اعم از آموزش و پژوهش دانشگاه در نظر داريد؟

دانشگاه در بخش ارتباط با جامعه براي خدمات رساني بهتر حلقه هاي ارتباطي خود را تقويت کرده است و در اين راستا اقدام به تأسيس مرکز کارآفريني و ارتباط با جامعه نموده است و در آينده نزديک نيز مرکز رشد واحدهاي فناوري در جهت تقويت فني و علمي دانشجويان و آماده ساختن آنها براي ورود به بازار کار با همکاري مرکز آموزش فني و حرفه اي در دانشگاه ابلام داير خواهد شد. همچنين برخي آموزشهاي ضمن خدمت مانند روش تدريس و استفاده از سيستمهاي جديد آموزشي و نظاير آن نيز براي امضاي هيئت علمي اجرا خواهد گرديد. البته در بخش ارائه فرصت هاي مطالعاتي نيز براي اعضاي محترم هيئت به خصوص در داخل کشور مساعدتهايي انجام خواهد شد و با تجويز کلاسهاي آموزشي جهت ارائه مدرن درس و مديريت زمان در امر آموزش و نيز تقويت منابع علمي در حوزه پژوهش و کتابخواني دانشگاه و سرانجام نظارت بر نحوه آموزش ، سعي در بهبود سطح کيفي فرآيند آموزش خواهيم داشت.

نداي زاگرس: در پايان اگر پيام خاصي داريد بفرماييد؟

با توجه به اينکه استقلال سياسي کشور مبتني بر استقلال علمي است و با عنايت به مقام معظم رهبري در جهت بومي سازي دانش از همگان براي گسترش و ارتقاء پژوهش و آموزش دعوت مي کنند ما دانشگاهيان نيز اميدواريم که با نوعي بسيج و جهاد علمي بتوانيم موجب سربلندي جمهوري اسلامي ايران در ارائه يک جامعه نمونه مهدوي در جهان باشيم.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها