شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری آیین اختتامیه همایش بین‌المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی در دانشگاه ایلام

آیین اختتامیه همایش بین‌المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر حسنی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام، دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینی نیا مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، دکتر سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع)، داوران و دبیران علمی و اجرایی همایش، مدیران دستگاه‌های اجرایی، اساتید حوزه و دانشگاه،  فرهیختگان، فرهنگیان،  دانشجویان و اصحاب فرهنگ،  هنر و رسانه صبح امروز در محل سالن آیت الله حیدری برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه باید تفاوت‌های حکمرانی اسلامی و حکمرانی غربی برای تشنگان معنویت و عدالت بیان شود، گفت: در غرب تمام تلاش برای دنیای انسان‌هاست، اما در حکمرانی اسلامی، هم توجه به معاش و هم توجه به معاد است، یعنی حکمران هم در برابر دنیا و هم در برابر عقبای مردم مسئولیت دارد.

امام جمعه ایلام، اظهار کرد: مردم باید موشکافانه نوع حاکمیت و نحوه اداره جامعه اسلامی توسط حکمرانان را مورد کنکاش قرار دهند و  بدانند که آیا عملکرد مسئولان با مبانی اسلامی زاویه و انحراف دارد، یا بر اساس اسلام ناب است و مردم صورت مشاهده عدول عملکرد مسئولان از مبانی اسلامی قاطعانه مطالبه‌گر و خواهان اشاعه معارف اسلام ناب از سوی حکمرانان باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان برگزاری همایش حکمرانی مبتنی بر سیره رضوی در استان ایلام را فرصتی مغتنم دانست و پیوند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه فرهنگی با دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی را ارزشمند توصیف نمود و تاکید کرد: در حکمرانی اسلامی نقش مردم به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار دارد.

دکتر کریمی تبار افزود: نقش مردم در حکمرانی اسلامی در حوزه قانونگذاری و اجرای قانون اهمیت بنیادین دارد، اما مردم در نظام‌های غربی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

امام جمعه ایلام ادامه داد: تفاوت نظام‌های دموکراتیک غربی با حکمرانی اسلامی این است که آنها هر جه بخواهند و بتوانند خلاف آن اصول و بر ضد مردم عمل می‌کنند، اما قوانین موضوعه در جوامع اسلامی باید با موازین شرعی تطبیق داده شود.

دکتر کریمی تبار با تاکید بر اینکه به فرموده امام رضا (ع) سیره حاکم اسلامی باید بر مبنای عدالت، صداقت در گفتار، قضاوت عادلانه و عمل به وعده باشد، تصریح کرد: در دیدگاه امام رضا (ع) یک حکمران باید به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند، که اگر در جهان به آن عمل شود، شاهد نسل کشی‌ها و قتل عام‌هایی چون کشتار مردم مظلوم غزه نخواهیم بود.

در ادامه دکتر حسنی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام با تأکید بر اینکه تبیین و ترویج فرهنگ رضوی همواره نیاز جامعه امروزی است، اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی به‌خصوص در سطح بین‌المللی، فرصت مناسبی برای پیاده‌سازی شعائر و ارزش‌ها مبتنی بر سیره و معارف رضوی در جامعه است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام، تصریح کرد: وجود مرقد مطهر و نورانی امام هشتم شیعیان به عنوان یکی از مراکز مهم و بزرگ مذهبی و دینی، به خصوص برای ما ایرانیان، نقطه اشتراکی را با بسیاری از مسلمانان جهان فراهم کرده و به همین جهت بایستی ابعاد مختلف فرهنگ رضوی را نه فقط در سطح جامعه بلکه در جهان اسلام مورد مطالعه و بررسی جدی قرار داد.

دکتر مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز در این مراسم، اظهار کرد: حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه که با سکوت و حمایت جوامع غربی همراه است، نمونه‌ای بارز از پایمال شدن کرامت انسانی است.

وی گفت: ایران اسلامی داعیه‌دار حکمرانی اسلامی و مبتنی بر سیره اهل بیت علیهم‌السلام است و در صدد تشکیل یک حکومت اسلامی بر اساس معیارهای اهل بیت علیهم‌السلام است و بنیاد امام رضا (ع) با پرداختن به این موضوع مهم، راهبردها و مبانی حکمرانی اسلامی را مورد پژوهش قرار داده است.

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه حکومت اسلامی بر پایه حکومت نبوی، علوی و رضوی است، ادامه داد: حکومت حضرت علی (ع) با وجود کوتاه بودن دوران زمامداری، اما به عنوان یک حکومت الگو، محور و شعله در تاریخ جهان اسلام ماندگار مانده و رسیدن عملی به حکومت جهانی اسلامی نیازمند پرداخت نظری و پژوهشی در سیره عملی اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی گفت: مسئولان استان ایلام برای برگزاری این همایش با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ایلام به عنوان دانشگاه برتر کشور یک جریان علمی و فرهنگی را بنیان نهادند و در راه توسعه اهداف بنیاد رضوی یعنی بسط و گسترش معارف و سیره امام رضا (ع) در سطح کشور و جهان تلاش کردند که جای تقدیر دارد.

در ابتدای این مراسم دکتر ویسه معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام با بیان اینکه سیره رضوی دربرگیرنده مبانی نابی برای عبور از چالش‌های دنیای معاصر است، اظهار داشت: امروز وحدت اسلامی ضروری‌ترین مسئله جهان اسلام است، چرا که دشمنان اسلام با شگردهای گوناگون سعی در ایجاد تفرقه و خدشه دار کردن وحدت مابین مسلمانان را دارند، بدین لحاظ سیره رضوی که بصورت راهبردی بر وحدت تأکید دارد، می‌تواند دنیای اسلام را به این مهم رهنمون کند.

دکتر ویسه، افزود: امام رضا (ع) در دوران ولایت‌عهدی و حضور در مرو، با گفتمان سازی، تربیت شاگردان بی‌شمار، تبیین الگوهای ناب اخلاق اسلامی، مبارزه با انحرافات و ترویج مبانی سیره نبوی و علوی، در برابر تمام جریان‌های سیاسی و فرهنگی ایستادگی کردند، و با ترویج مبانی معرفتی سیره اهل بیت علیهم‌اسلام نقش محوری در توسعه تمدن اسلامی ایفا نمودند.

در پایان با اعلام نظر داوران برگزیدگان و شایستگان تقدیر این همایش معرفی شدند. بر پایه این خبر، احمد عباسی دره‌بیدی از استان اصفهان نفر اول، روح الله صفریان از استان تهران نفر دوم، محمد ایدی از استان ایلام نفر سوم، پیمان صالحی از استان ایلام شایسته تقدیر، محسن پرویش از استان اردبیل شایسته تقدیر و خانم هدیه جلیلیان از استان ایلام شایسته تقدیر اعلام شدند.