شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه ایلام برگزار شد

به همت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی، آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه ایلام با سخنرانی دکتر ذبیحی و دکتر گراوند اساتید گروه آموزشی زبان فارسی و با حضوردکتر ویسه معاون فرهنگی و اجتماعی  دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشجویان، صبح دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم دکتر ذبیحی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی  بیان اینکه  یکی از علل توفیق شاهنامه، شخصیت فردوسی می‌باشد، گفت:  فردوسی از طبقه دهقانان است، که به شدت به فرهنگ و تمدن ایرانی علاقمند هستند، و تمام ثروت خود و خانواده‌اش را برای ثبت شاهنامه به عنوان میراث مردم ایران هزینه می‌کند.

دکتر ذبیحی، افزود: از طرفی فردوسی به کار خود و نتیجه آن ایمان دارد و لذا به مدت 30  سال علیرغم مشکلات و سختی‌ها به صورت مداوم عمر خود را برای سرودن این اثر گذاشته است، چون به کار خود ایمان داشته است.

دانشیار دانشگاه ایلام، افزود: فردوسی به میراث ملی ایرانیان به صورت مکتوب، دسترسی داشته، که محتوای این آثار در تمامی ادبیات فردوسی قابل مشاهد می‌باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی، با بیان اینکه فردوسی از افراط پرهیز داشته است، افزود: محتوای شاهنامه از افراط و تفریط بدور است و علیرغم اینکه فردوسی به فرهنگ و تمدن ایران علاقمند است، اما به صورت حداقلی از لغات عربی هم استفاده می‌کند.

در ادامه دکتر علی گراوند استادیار گرو آموزشی زبان و ادبیات فارسی ضمن تشریح عناصر ماوراءالطبیعی شاهنامه خاطرنشان کردند که این نیروها در بین افراد و پهلوانان شاهنامه عناصری قابل دسترسی بوده و در بطن زندگی آنان حضور داشته‌اند و چنان که امروزه برای ما غیرقابل باور می‌نمایند، در گذشته چنین نبوده و با زندگی آنان عجین بوده‌اند.

در ابتدای مراسم آقای صادق ملک حسینی دبیر انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی و دبیر کل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه ایلام، ضمن خوشامدگویی به مهمانان این برنامه و تشکر از حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی و گروه زبان و ادبیات فارسی در حمایت از برگزاری برنامه‌های این انجمن، در سخنان کوتاهی اهمیت جایگاه فردوسی و شاهنامه را تاریخ ایران زمین تشریح کردند.

شعرخوانی بخش‌هایی از شاهنامه فردوسی توسط سرکار خانم دکتر لطیفیان و جناب آقای دکتر عسگری شاعر و شاهنامه پژوه ایلامی و اجرای زیبای نقالی دو تن از نقالان نوجوان (خانم‌ها زهرا ترخان و زینو جانبخشی) از دیگر برنامه‌های این نشست به شمار می‌آید.

آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد آيين بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي در دانشگاه ايلام برگزار شد