شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری نشست مدیران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ایلام

در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه، نشست مدیران و کارشناسان تعاون غرب کشور با حضور مهندس مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، دکتر علی‌‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام، آقای دوست‌محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه ایلام، آقای الیاسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام و جمعی از مدیران و رؤسای سازمان‌ها، صبح امروز در محل سالن آیت الله حیدری برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ثبت تعاونی‌ها در کشور در سال گذشته 3.5 درصد و همچنین تعداد شاغلین عضو این تعاونی ها 2.5 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: 181 درصد تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون به متقاضیان در حوزه تعاون پرداخت شده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سال 1401، یک میلیون و 847 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر تعداد 101 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد.

مهندس مسکنی با تأکید بر اینکه حوزه تعاون در قسمت‌های مختلف اقتصادی کشور فعال است، بیان داشت: 11 درصد آلومینیوم، 12 درصد آهن، 44 درصد گوشت سفید، 25 درصد تخم مرغ، 70 درصد مسافران، 40 درصد جابجایی بار و 98 درصد حمل و نقل دریایی توسط تعاونی‌های کشور انجام می‌شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: سند توسعه بخش تعاون توسط رئیس‌جمهور در 28 اسفندماه سال 1401 ابلاغ و اجرایی شده و همچنین تلاش می‌شود در برنامه ده ساله، سالیانه 2 درصد سهم تعاون افزایش یابد.

مهندس مسکنی در پایان عنوان کرد: خوشبختانه برای اولین بار بعد از 130 سال، تعاونی ایران عضو هیأت مدیره جهانی شد و سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش یافت.

در ادامه دکتر بهرام نیا استاندار ایلام با بیان اینکه تعاونی‌ها نقش خرد جمعی را ایفا می‌کنند، گفت: در واقع تعاونی‌ها، مرکزی برای تجمیع ایده‌ها در راستای افزایش ضریب بهره‌وری، اشتغال و استفاده بهینه از منابع ثروت تلقی می‌شوند.

دکتر بهرام نیا افزود: تجربه ثابت کرده هر جا امور را به مردم واگذار کرده‌ایم، به همان میزان توفیقات بیشتر و بهتری داشته‌ایم، لذا حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاونی‌ها همه جانبه است.

استاندار ایلام یادآور شد: نظام اقتصادی کشور حول سه محور دولتی، خصوصی و بخش تعاونی شکل گرفته است و اگر بخواهیم مشارکت اقتصادی مردم بالا و تأثیرگذاری مثبتی در اقتصاد داشته باشند، لازمه آن تقویت بخش تعاونی است.

دکتر بهرام نیا تأکید کرد: یکی از نهاده‌هایی که می‌تواند در تحقق شعار سال مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین کننده باشد، توجه به بخش تعاونی و رفع مشکلات پیش روی آن است.

استاندار ایلام اضافه کرد: توجه خاصی در استان ایلام برای رونق تعاونی‌ها شده و حدود پنج هزار خانوار مرزنشین در قالب تعاونی شکل گرفته، که باعث تثبیت مرزها و توسعه شهر و روستاها شده و نشاط اجتماعی را در پی داشته است.

دکتر بهرام نیا با اشاره به ظرفیت‌های مختلف بخش تعاونی در استان، گفت: سهمیه تعیین شده اشتغال برای ایلام پارسال کمتر از هفت هزار بود، درحالیکه نزدیک به 17 هزار به ثبت رسید و رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه فعال به چرخه تولید بازگشتند، افزود: 104 واحدی تولید با حمایت‌های صورت گرفته به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

سپس دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام با گرامیداشت حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: امروز جامعه و بدنه مدیریتی، با نگاهی که در سوم خرداد رخ داد و منجر به آزادسازی خرمشهر شد، به پیشواز حل مشکلات موجود بروند، تا غیر ممکن‌ها را به ممکن تبدیل نمایند.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه مأموریت امروز دانشگاه توسعه  با بخش‌های مختلف صنعت است، اظهار داشت: این ارتباط بینابین می‌تواند فواید بی‌شماری را نصیب جامعه نماید و در این میان نقش بخش تعاونی‌در پیشبرد اقتصاد کشور بسیار مهم و غیر قابل انکار است.

رییس دانشگاه ایلام با اشاره به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد جهان، افزود: بر اساس آمار سازمان ملل، نزدیک به سه میلیارد نفر در جهان به بنگاه‌های تعاونی وابسته بوده و 800 میلیون نفر عضو تعاونی‌ها می‌باشند، که فعالیت این بخش به اشتغال  یک میلیارد و 700 میلوین شغل منجر شده است،  که این موضوع نشانه تأثیرگذاری شگرف بخش تعاون در زمینه رونق اقتصادی و اشتغالزایی است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در قانون اساسی به بخش‌مختلف تعاون اهتمام ویژه‌ای شده است، گفت: در سیاست‌های اصل 44  قانون اساسی،  سهم 25 درصدی برای تعاون در حوزه اقتصاد پیش بینی شده، که متاسفانه الان سهم آن ناچیز است. 

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به رویکرد پیش رو دولت سیزدهم به بخش تعاون، یادآور شد:  در حوزه اشتغال، اتفاقات مهمی در تعاونی‌های صنعت، خدمات، دانش بنیان و بهداشت رخ داده و سبب اشتغال بیش‌ از 1 میلیون و 700 هزار نفر شده‌است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه انجام آموزش‌های عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی از جمله راهکارهای توسعه تعاون در سطح کشور است، گفت: برای تحقق این هدف، تفاهم‌نامه همکاری مابین دانشگاه ایلام و اداره تعاون، کار و رافه اجتماعی استان ایلام منعقد می‌‌شود و مرکز «علم و تعاون» در دانشگاه ایلام راه‌اندازی می‌گردد.

رئیس دانشگاه ایلام توسعه بخش تعاون را زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری از کارگزاران نظام اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد صندوق‌های ریسک‌پذیر، حمایت از تجاری سازی ایده‌های نو، کمک به تشکیل تعاونی‌های جدید با محوریت بر دانش آموختگان خلاق دانشگاه‌ها، کمک به تشکیل تعاونی‌های خوشه‌ای، ناحیه‌ای و منطقه‌ای در راستای تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و روحیه کار گروهی و تیمی از مهمترین عوامل رونق و توسعه بخش تعاونی‌ها می‌باشند.

در ادامه دکتر دوست‌محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام به ضرورت نگاه مسئله محور برای حل مسائل کشور اشاره کرد و گفت: نگاه مسئله محور باید در وهله اول مطالبه مردم و در چهارچوب الزامات نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، دارای ضرورت و فوریت باشد.

دکتر دوست‌محمدی با بیان اینکه اولین گام در استان ایلام جهت ثبات مالی ساماندهی شده، انضباط مالی است، افزود: مجموع اعتبارات سال گذشته استان یک هزار و 147 میلیارد تومان و تعداد پروژه‌ها نیز یک هزار و 149 پروژه بود، یعنی به ازای هر پروژه تقریباً یک میلیارد تومان مصوب شده بود، که این تخصیص جوابگو هزینه‌ها نبود و باید بر اساس نظام برنامه‌ریزی هوشمند، پروژه‌ها بر اساس اولویت تخصیص داده شوند.

در ادامه آقای الیاسی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام با تشکر از همکاری دانشگاه ایلام در زمینه برگزاری این نشست باشکوه، از نگاه عالمانه و هنرمندانه آقای دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام به موضوع ارتباط دانشگاه و تعاون در همه عرصه‌های اقتصادی تقدیر کرد و تأکید نمود که دانشگاه ایلام در ایفای رسالت اجتماعی خود در دولت سیزدهم به خوبی گام برداشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام فرصت‌های اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را متنوع و پایدار اعلام کرد و اظهار داشت: 24 هزار فرصت شغلی در فضای اقتصادی تعاونی‌های استان شکل گرفته و این روند همچنان رو به رشد است.

وی تعداد تعاونی‌های استان را سه هزار و 70 مورد در 13 گرایش و با سرمایه ثبتی 667 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف از تولید محصولات ساختمانی تا صنایع دانش‌بنیان، ورود مؤثری را در سال‌های اخیر داشته‌اند و بخش عظیمی از ظرفیت‌های گردشگری برخی نقاط استان نیز در قالب تعاونی اداره می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام تأکید کرد: از یک هزار و 471 تعاونی فعال در سطح استان، 658 تعاونی در حوزه کشاورزی، 382 تعاونی در خدمات و 179 تعاونی در زمینه صنعت فعالیت دارند.

آقای الیاسی فعالیت هفت شرکت تعاونی مرزنشینان را در استان ایلام یادآور شد و اضافه کرد: حمایت و همراهی از این شرکت‌های تعاونی، زمینه‌ساز اشتغال و درآمدزایی مناسب شده است.

وی تأکید کرد: تقویت و توسعه تعاونی‌ها در مناطق مختلف استان، از اولویت‌های این اداره کل است تا فعالیت آنها متمرکز در مرکز استان نباشد و سایر مناطق استان نیز گستردگی تعاونی‌ها را با تنوع تولید محصولات و فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف شاهد باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام ضرورت پرداخت تسهیلات کم بهره از محل تبصره 18 را برای تعاونی‌های فعال یادآور شد و ادامه داد: با هماهنگی معاونت امور اقتصادی استانداری، از طریق منابع تبصره 18 با تخصیص اعتبارات و تسهیلات کم بهره در خدمت فعالان این بخش خواهیم بود.

 

برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام برگزاري نشست مديران و کارشناسان تعاون غرب کشور در دانشگاه ايلام