شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

انجام پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع‌ شناسی خودکشی در 5 استان کشور در دانشگاه ایلام

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام از انجام پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع‌ شناسی خودکشی در 5 استان کشور در دانشگاه ایلام خبر داد.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر «علیرضا تاب» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پژوهش ملی پیمایش منطقه‌ای شیوع‌ شناسی خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری توسط یک تیم تحقیقاتی این دانشگاه و با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاهای استان‌های یاد شده در دانشگاه ایلام در حال اجرا است.

 دکتر تاب با بیان اینکه این پژوهش با هدف مطالعه شیوع خودکشی در استان‌های پرخطر در این زمینه در 3 فاز در حال انجام است، تصریح کرد: منظور از شیوع‌شناسی خودکشی در پژوهش حاضر مطالعه افکار خودکشانه، اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به مرگ از لحاظ میزان و همچنین ویژگی‌های جمعیت شناختی و اجتماعی - فرهنگی، وضعیت مذهب، خانواده و افرادی که افکار خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام، گفت: برای این کار پرسشنامه‌های جداگانه تدوین خواهد شد و برای مطالعه اقدام به خودکشی 1600 پرسشنامه بر اساس قرارگیری در فرمول حجم نمونه خواهیم داشت.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه با بیان اینکه علاوه بر توصیف این ویژگی‌ها در فاز مهم بعدی به تبیین مسئله و بررسی عوامل تاثیرگذار بر شیوع شناسی خودکشی در استان های هدف خواهیم پرداخت، گفت: در فاز سوم جنبه دیگری از تبیین تفهمی مساله خواهیم پرداخت و وارد مرحله کیفی خواهیم شد بدین طریق که مصاحبه های عمیقی با اقدام کنندگان خودکشی در 5 استان برای رسیدن به دلایل خودکشی از منظر اقدام کنندگان صورت و نیز راهکارهای حل مسئله بررسی خواهد شد.

دکتر تاب تصریح کرد: هم‌اکنون پروپوزال این طرح تصویب شده و مشغول انجام 3  فصل ابتدای طرح و در ادامه تدوین پرسشنامه‌های مربوط هستیم و بعد از انجام این مراحل همایشی با همین عنوان در دانشگاه ایلام برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام با اشاره به پرداخت معوقات دانشگاه، اظهار داشت: گرنت اعضای هیات علمی دانشگاه تا 8 اسفند  1401 به مبلغ 11 میلیارد و 145 میلیون و 389 هزار و 999 ریال و مرحله اول گرنت دانشجویی به مبلغ 198 میلیون تومان و مرحله دوم گرنت دانشجویی به مبلغ 186 میلیون تومان پرداخت شد.

دکتر با بیان اینکه تعداد واحدهای فناور به بیش از 50 مورد افزایش یافته و تعداد شرکت‌های دانش بنیان از یک مورد در سال 1400 به 7 مورد در سال 1402 افزایش یافته است، گفت: خوشبختانه شاهد افزایش 80 تا 140 درصدی تسهیلات مرحله پیش رشد از 250 میلیون ریال به 450 تا 600 میلیون ریال و افزایش 50 تا 150 درصدی تسهیلات مرحله رشد از مبلغ 1000 میلیون ریال به 1500 تا 2500 میلیون ریال بوده‌ایم

دکتر تاب تصریح کرد: سامانه SSO دانشگاه از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی وزارت علوم، به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل گردید. با استفاده از این امکان، دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه می‌توانند صرفا با یک بار وارد کردن شماره همراه خود (شماره‌ای که به نام آن‌ها ثبت شده است) به سامانه‌های متصل به سیستم SSO موجود در دانشگاه و حتی سایر سامانه‌های وابسته به وزارت علوم از جمله سامانه مرکز جذب اعضای هیات‌های علمی، صندوق رفاه دانشجویان و ... دسترسی پیدا کنند. این خدمت بهبود قابل توجهی در سرعت و راحتی دسترسی به خدمات دانشگاهی و در نتیجه ارائه خدمات بهتر به دانشجویان و کارکنان دانشگاه به همراه دارد

عضو هیأت رئیسه دانشگاه از ارتقاء Email Security دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: با راه‌اندازی Cisco ESA امنیت دریافت و ارسال به وسیله سرویس پست الکترونیکی دانشگاه به صورت قابل قبولی ارتقاء یافته است. این سرویس پست‌های الکترونیکی خطرناک، جعلی و هرزنامه را تشخیص و قبل از رسیدن به دست کاربران مسدود می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از درخشش تیم مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه ایلام در رویداد بین اللمللی روشنای اربعین خبر داد و تصریح کرد: این تیم به سرگروهی ابراهیم احمدی فرد مدیر واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه موفق به کسب رتبه سوم رویداد بین المللی نوآوری های اربعینی روشنا شد.

 دکتر تاب با بیان اینکه این تیم با ایده سامانه زائران که مبتنی بر مانیتورینگ پارکینگ های مرزی بود، توانست در طی سه مرحله از بین 180 ایده به کسب مقام سومی رویداد بین‌المللی روشنای اربعین دست پیدا کند، گفت: ایده سامانه زائران ضمن مانیتورینگ پارکینگ‌های مرزی ایلام به کنترل تردد زائرین جهت جلوگیری از ازدحام عبور و مرور و راحتی زوار می‌پردازد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام از حضور چهار نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه در فهرست دانشمندان 1% و 2% جهان بر اساس پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) خبر داد و تصریح کرد: یک نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه برنده گرنت بورسیه پژوهشی بین‌المللی بنیاد الکساندر فون هومبولدت آلمان در شاخه اعضای هیأت علمی با تجربه در دانشگاه دویسبورگ - اسن آلمان شد.

دکتر تاب کسب اختراع سطح 3 بنیاد ملی نخبگان (اختراع دارویی) توسط شرکت دانش‌بنیان پیشگام طب دایا مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه، قرار گرفتن 6 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه در جمع برترین‌های کشوری در بخش ارتباط با جامعه و صنعت، انتخاب یک نفر استادیار دانشکده علوم پایه این دانشگاه بر اساس ارزیابی بنیاد ملی نخبگان به عنوان برگزیده "طرح دکتر کاظمی آشتیانی"، چاپ 460 عنوان مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی (225 مقاله) و ملی (235 مقاله) و چاپ 28 عنوان کتاب تألیفی و ترجمه‌ای در انتشارات معتبر ملی و بین‌المللی را از دیگر دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام اعلام کرد.

وی از افزایش حدود 2 برابری طرح‌های برون‌دانشگاهی در سال 1402 نسبت به سال 1400 خبر داد و تأکید کرد: پیگیری اخذ اعتبارات پژوهشی در همکاری با سایر نهادها در راستای تحقق شعارسال (مهار تورم و رشد تولید)، حجاب و عفاف، جمعیت، خانواده و فرزندآوری، مساجد، جهاد تبیین و اقتصاد و معیشت انجام شده و کماکان در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام اخذ استاندارد 17025 و ارتقاء دامنه فعالیت آزمایشگاه مرکزی به عنوان آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست و تشکیل اتاق علم و تعاون در دانشگاه ایلام به منظور تشکیل تعاونی های دانشجویی و افزایش مهارت دانشجویان در راستای تولید و اشتغال را از دیگر دستاوردهای این حوزه اعلام کرد.

دکتر تاب تأکید کرد: حمایت از فعالیت‌های مهارت افزایی، رویدادهای فناورانه و پژوهشی دانشجویی بخصوص پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و تسریع در پرداخت به موقع پژوهانه‌های مربوطه در اولویت این دانشگاه قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، یادآور شد:  شیوه‌نامه و تهیه قرارداد نحوة هزینه کرد پژوهانه اعضای هیأت علمی استخدامی جدید، تهیه شیوه‌نامه اجرائی ترفیع سالیانه و شرح وظایف اعضای هیأت علمی پژوهشی دانشگاه تدوین شده است.