شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

 عنوان کتاب: تصمیم گیری با تکنیک دلفی ابزاری در تحقیقات علوم انسانی

مولف کتاب: دکتر صید مهدی ویسه،دکتر محمد تابان اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام

کتاب « تصمیم گیری با تکنیک دلفی » تالیف دکتر صید مهدی ویسه،دکتر محمد تابان اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام ، در 6 فصل و 159  صفحه و 1000 نسخه منتشر شده است.

استفاده از دانش، تجربه و دیدگاه تخصصی یک مجموعه از خبرگان یک تخصص خاص در تصمیم‌گیری پیرامون مسائلی که ماهیت کیفی دارند بسیار راه‌گشا است. تکنیک دلفی فرایندی ساختارمند جهت گردآوری اطلاعات در طی راندهای متوالی و در نهایت اجماع گروهی است. با وجود بیش از نیم قرن کاربرد تکنیک دلفی در مطالعات علمی و آکادمیک هنوز ابهامات زیادی در زمینه این تکنیک وجود دارد.

مهم‌ترین مشکل در استفاده از تکنیک دلفی نبود یک چارچوب نظری مشخص در استفاده از این این تکنیک است؛ و مهم‌تر این‌که برخی صرفا آن را تکنیکی در جهت تقویت تصمیم‌گیری مطرح می‌نمایند و برخی هم روشی برای ساختاردهی یک فرایند ارتباط گروهی تعریف می‌کنند به طوری که این فرایند به گروهی از افراد، به عنوان یک کل، امکان حل یک مسئله پیچیده را می‌دهد.

عمده‌ترین ضعف دلفی فقدان چارچوب نظری است.این مسئله باعث شده‌است تا دلفی به‌عنوان یک روش تحقیق به صور مختلفی به عنوان پیمایش، مطالعه، رویه، روش، رویکرد، رأی‌گیری و تکنیک مطرح گردد.

با این وجود عموما پذیرفته شده استکه روش دلفی از نظر کاربرد یکسان نیست.همچنین همواره ابهاماتی در زمینه شرایط استفاده حجم پنل، چگونگی انتخاب پنل و تشخیص پایان مراحل دلفی وجود دارد.اختلاف نظر پیرامون این روش معمولا در گروه‌های مختلف حوزه علوم‌اجتماعی، جامع‌شناسی و مدیریت باعث گردید تا نویسندگان کتاب حاضر،منابع مختلف داخلی و خارجی را جهت کمک به حل این اختلاف‌نظرها بررسی نموده به تبیین بخشی از مبانی نظری آن کمک نمایند.

در این نوشتار ضمن پرداختن به روش‌شناسی در روش‌های کیفی ضمن مرور مختصر برخی روش‌های کیفی،ادبیات و پیشینه تکنیک دلفی،برخی نکات پیرامون آن و مراحل تکنیک دلفی،یک نمونه عملی از شیوه انجام روش دلفی آورده شده است.

 

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام

سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام) سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)