سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها
سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)

 عنوان کتاب: تصميم گيري با تکنيک دلفي ابزاري در تحقيقات علوم انساني

مولف کتاب: دکتر صيد مهدي ويسه،دکتر محمد تابان اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام

کتاب « تصميم گيري با تکنيک دلفي » تاليف دکتر صيد مهدي ويسه،دکتر محمد تابان اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام ، در 6 فصل و 159  صفحه و 1000 نسخه منتشر شده است.

استفاده از دانش، تجربه و ديدگاه تخصصي يک مجموعه از خبرگان يک تخصص خاص در تصميم‌گيري پيرامون مسائلي که ماهيت کيفي دارند بسيار راه‌گشا است. تکنيک دلفي فرايندي ساختارمند جهت گردآوري اطلاعات در طي راندهاي متوالي و در نهايت اجماع گروهي است. با وجود بيش از نيم قرن کاربرد تکنيک دلفي در مطالعات علمي و آکادميک هنوز ابهامات زيادي در زمينه اين تکنيک وجود دارد.

مهم‌ترين مشکل در استفاده از تکنيک دلفي نبود يک چارچوب نظري مشخص در استفاده از اين اين تکنيک است؛ و مهم‌تر اين‌که برخي صرفا آن را تکنيکي در جهت تقويت تصميم‌گيري مطرح مي‌نمايند و برخي هم روشي براي ساختاردهي يک فرايند ارتباط گروهي تعريف مي‌کنند به طوري که اين فرايند به گروهي از افراد، به عنوان يک کل، امکان حل يک مسئله پيچيده را مي‌دهد.

عمده‌ترين ضعف دلفي فقدان چارچوب نظري است.اين مسئله باعث شده‌است تا دلفي به‌عنوان يک روش تحقيق به صور مختلفي به عنوان پيمايش، مطالعه، رويه، روش، رويکرد، رأي‌گيري و تکنيک مطرح گردد.

با اين وجود عموما پذيرفته شده استکه روش دلفي از نظر کاربرد يکسان نيست.همچنين همواره ابهاماتي در زمينه شرايط استفاده حجم پنل، چگونگي انتخاب پنل و تشخيص پايان مراحل دلفي وجود دارد.اختلاف نظر پيرامون اين روش معمولا در گروه‌هاي مختلف حوزه علوم‌اجتماعي، جامع‌شناسي و مديريت باعث گرديد تا نويسندگان کتاب حاضر،منابع مختلف داخلي و خارجي را جهت کمک به حل اين اختلاف‌نظرها بررسي نموده به تبيين بخشي از مباني نظري آن کمک نمايند.

در اين نوشتار ضمن پرداختن به روش‌شناسي در روش‌هاي کيفي ضمن مرور مختصر برخي روش‌هاي کيفي،ادبيات و پيشينه تکنيک دلفي،برخي نکات پيرامون آن و مراحل تکنيک دلفي،يک نمونه عملي از شيوه انجام روش دلفي آورده شده است.

 

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها