شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

832 بیماری قابلیت سرایت از دام به انسان را داراست

دکتر چراغی رئیس دانشکده پیرادامپزشکی، گفت: از میان 1709 عامل بیماری‌زای مابین انسان و دام، 832 بیماری قابلیت سرایت از حیوان به انسان را داراست.

اشاره:

به مناسبت 14 مهر ماه که به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شده است، دکتر چراغی رئیس دانشکده پیرادامپزشکی در جریان مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی، توضیحاتی را درباره علت نامگذاری این روز و مباحث مرتبط  به شرح ذیل ارائه کرده است.

1-علت نامگذاری 14 مهرماه به عنوان روز دامپزشکی  را توضیح دهید؟

    14 مهرماه در ایران باستان  که به "گوش روز" موسوم بود، روزی مبارکی خوانده می شد که این عنوان نیز بر گرفته از فرشته نگهدار چهارپایان و جانوران سودمند بود. این روز نزد ایرانیان باستان روز مبارکی بود. لذا در پی تلاش برای اختصاص روزی به نام دامپزشکی در سال 1369، به پیشنهاد دکتر حسن تاجبخش، دانشمند حوزه دامپزشکی، 14 مهرماه به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شد. خدمات این حوزه نقش مهمی در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و به پاس گرامیداشت خدمات فعالان این عرصه، 14 مهرماه که از پیشینه تاریخی برخوردار است، به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شده است.

2-اهمیت دامپزشکی و نقش آن در جامعه را شرح دهید؟

نقش دامپزشکی تنها درمان بیماری دام نیست، بلکه مهمتر از آن تامین سلامت انسان و دام می­باشد، که اکثریت مردم از آن غافلند. از جمله وظایف مهم این حرفه نظارت بر بهداشت و بازرسی فرآورده­های خام دامی و پیشگیری از آلودگی­های مختلف مواد غذایی است. دامپزشکی در تأمین سلامت و بهداشت جامعه وظیفه خطیری بر عهده دارد و بعنوان حافظ سلامت از آن یاد می­شود.

3-بیماری‌های مشترک انسان و دام کدام هستند؟

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از میان 1709 عامل بیماری‌زا بین انسان و دام، 832 بیماری مشترک انسان و دام وجود دارد ،که از حیوان به انسان قابل سرایت است.  

 مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و طیور شامل آنفلوانزای حاد پرندگان، تب برفکی، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، آبله گوسفندی، شاربن یا سیاه زخم، مشمشه در اسب‌ها، هاری، تب کریمه کنگو و تب مالت می­باشد، که در فقدان فعالیت مستمر دامپزشکی سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی به بار خواهند آورد.

4-بطور کلی اگر بخواهیم تعریف جامعی از دامپزشکی ارائه شود، چه باید گفت؟

اساس کار دامپزشکی در سه محور قابل تعریف است: 1- حفظ و حراست از سرمایه‌­های دامی کشور 2- نظارت بر بهداشت و سلامت تولید و عرضه مواد خام دامی 3- کنترل و مبارزه علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام.

5-کلام آخر

در پایان روز دامپزشکی را خدمت همه همکاران دانشگاهی، دامپزشکان و پیرا دامپزشکان شادباش می‌گویم و امیدوارم در برقراری سلامت جامعه همچنان کوشا و مؤثر باشند.