شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب:مبانی مقدماتی آمار و احتمال

مولف کتاب:دکتر مهدی امیدی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، حمزه زنگنه کارشناس ارشد آمار

کتاب « مبانی مقدماتی آمار و احتمال » تالیف دکتر مهدی امیدی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و حمزه زنگنه کارشناس ارشد آمار ، در شش فصل و 268 صفحه منتشر شده است.

امروزه، روش‌های آماری نقش مهمی را در بررسی و ارزیابی دانش‌های تجربی ایفا میکنند، به گونه‌ای که میتوان این روش‌ها را الفبای پژوهش‌های علمی دانست. درک روش‌های آماری مستلزم یادگیری مفاهیم و تعاریف مقدماتی آمار و احتمالات است. کتاب حاضر حاصل تجربه چندین ساله نگارندگان در تدریس آمار و احتمال مقدماتی و همچنین کاربرد آمار در سایر رشته‌ها است و در محتوای آن تلاش شده است علاوه بر گنجاندن سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان منبعی مناسب برای آشنایی دانشجویان با سؤالات کارشناسی‌ارشد تألیف شود که خود متمایز کننده این کتاب نسب به سایر کتب موجود در این زمینه است. کتاب حاضر در شش فصل تألیف شده که در فصل اول آن آمار توصیفی و روش‌های آن مورد بررسی قرار گرفته شده است و در آن تلاش شده که مفاهیم آمار توصیفی به زبان ساده مطرح شوند.

در فصل دوم مقدمات احتمال قرار داده شده که در آن مفاهیم اولیه احتمالات مورد بررسی قرار گرفته شده است. در فصل سوم و چهارم به ترتیب توابع احتمال و توابع احتمال توأم بررسی شده که نقشی بسیار مهم را در نظریه احتمالات ایفا میکنند. در فصل‌های پنجم و ششم نیز توزیع‌های مهم آماری شامل توزیع‌های مهم گسسته و پیوسته آمده است که به دلیل اهمیت بالای این توزیع ها در دو فصل مجزا مطرح شده‌اند. علاوه بر مطالب اصلی، در هر فصل تمرینات تکمیلی و سؤالات آزمون کارشناسی‌ارشد به همراه پاسخ تشریحی آن‌ها از سال 1390 تا 1395 که عمده آن‌ها از سه رشته مدیریت، اقتصاد و حسابداری هستند، گنجانده شده است. پاسخگویی به تمرین‌ها و بررسی پاسخ تشریحی سؤالات کارشناسی‌ارشد که توسط نگارندگان انجام شده است، می‌تواند علاوه بر سنجش دانشجو از درک مفاهیم، زمینه آشنایی آن‌ها را برای پاسخ به سؤالات آزمون کارشناسی‌ارشد فراهم آورد.

 

سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)