سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب:مباني مقدماتي آمار و احتمال

مولف کتاب:دکتر مهدي اميدي عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام، حمزه زنگنه کارشناس ارشد آمار

کتاب « مباني مقدماتي آمار و احتمال » تاليف دکتر مهدي اميدي عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام و حمزه زنگنه کارشناس ارشد آمار ، در شش فصل و 268 صفحه منتشر شده است.

امروزه، روش‌هاي آماري نقش مهمي را در بررسي و ارزيابي دانش‌هاي تجربي ايفا ميکنند، به گونه‌اي که ميتوان اين روش‌ها را الفباي پژوهش‌هاي علمي دانست. درک روش‌هاي آماري مستلزم يادگيري مفاهيم و تعاريف مقدماتي آمار و احتمالات است. کتاب حاضر حاصل تجربه چندين ساله نگارندگان در تدريس آمار و احتمال مقدماتي و همچنين کاربرد آمار در ساير رشته‌ها است و در محتواي آن تلاش شده است علاوه بر گنجاندن سرفصل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، به عنوان منبعي مناسب براي آشنايي دانشجويان با سؤالات کارشناسي‌ارشد تأليف شود که خود متمايز کننده اين کتاب نسب به ساير کتب موجود در اين زمينه است. کتاب حاضر در شش فصل تأليف شده که در فصل اول آن آمار توصيفي و روش‌هاي آن مورد بررسي قرار گرفته شده است و در آن تلاش شده که مفاهيم آمار توصيفي به زبان ساده مطرح شوند.

در فصل دوم مقدمات احتمال قرار داده شده که در آن مفاهيم اوليه احتمالات مورد بررسي قرار گرفته شده است. در فصل سوم و چهارم به ترتيب توابع احتمال و توابع احتمال توأم بررسي شده که نقشي بسيار مهم را در نظريه احتمالات ايفا ميکنند. در فصل‌هاي پنجم و ششم نيز توزيع‌هاي مهم آماري شامل توزيع‌هاي مهم گسسته و پيوسته آمده است که به دليل اهميت بالاي اين توزيع ها در دو فصل مجزا مطرح شده‌اند. علاوه بر مطالب اصلي، در هر فصل تمرينات تکميلي و سؤالات آزمون کارشناسي‌ارشد به همراه پاسخ تشريحي آن‌ها از سال 1390 تا 1395 که عمده آن‌ها از سه رشته مديريت، اقتصاد و حسابداري هستند، گنجانده شده است. پاسخگويي به تمرين‌ها و بررسي پاسخ تشريحي سؤالات کارشناسي‌ارشد که توسط نگارندگان انجام شده است، مي‌تواند علاوه بر سنجش دانشجو از درک مفاهيم، زمينه آشنايي آن‌ها را براي پاسخ به سؤالات آزمون کارشناسي‌ارشد فراهم آورد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها