شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

یاداشت دکتر سید محمد رضا حسینی نیا درباره اهمیت ماه رمضان

اشاره:

     دکتر سید محمد رضا حسینی نیا عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث، معاون آموزشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی  و از فعالان فرهنگی استان تاکنون مقالات و سخرانی های متعددی را در زمینه علوم قرآنی، دینی و فرهنگی ارائه داده است.

ماه مبارک رمضان از جهات مختلف حائز اهمیت است:

        

       جهت اول اینکه در این ماه نزول قرآن رخ داده است، قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی است، کتابی که اگر مسلمانان به حقیقت آن توجه کنند؛ هرگز خوار و ذلیل نخواهند شد. کتابی که بیانگر  همه چیز است (تبیاناً لکل شی) ذکر است، رحمت است، شفاء است.

      جهت دوم این که در این ماه شب قَدر قرار دارد و شب قدر شبی است که برابر هزار ماه است و هزار ماه یعنی حدوداً هشتاد و سه سال عبادت. شب قدر شب خواستن و ارائه طرحی نوعی برای جاودانه شدن انسان است. شبی است که از جانب خداوند حکیم بر اساس حکمت برای انسان همه مقدراتش اندازه گیری می شود. شب تغییر سرنوشت است، شبی است که ملائکه تا طلوع فجر از آسمان به  زمین تردد دارند.

      جهت سوم آن است که سیر زمینی پیامبر (ص) از مسجد الاحرام به مسجد الاقصی و  از آنجا به عرش اعظم، در این ماه رخ داده است.

      هدف از معراج پیامبر (ص) نیز دیدن حقایق جهان هستی است، شاید پیام این سَیر و این معراج این باشد؛ که می توان در این ماه آنقدر به خدا نزدیک شد که حقابق را مشاهده کرد.

     جهت چهارم اینکه عملی به نام روزه در این ماه واجب شرعی شده است، عملی که انسان هر روز محللات و مباحات را می بیند و دم فرو می بندد، تمرین می کند ریاضت نفس را، سرکوب کردن نفس اماره، نفس مَسوله را، بیدار کردن نفس لوامه را، با عمل روزه می توان نفس مُلهمه را تقویت کرد و به نفس مطمئنه راه یافت و بالاخره خود را مشمول آیه شریفه فادخلی جنتی کرد.

     امید که  همه دانشگاهان و دانشجویان عزیز با بهره گیری از این ماه پر فضیلت در کنار دانش اندوزی به تزکیه و تقویت نفوس خود بپردازند و توشه یک سال خود را جمع آوری کنند.

 

ياداشت دکتر سيد محمد رضا حسيني نيا درباره اهميت ماه رمضان