یاداشت دکتر سید محمد رضا حسینی نیا درباره اهمیت ماه رمضان

خانه خبرها
ياداشت دکتر سيد محمد رضا حسيني نيا درباره اهميت ماه رمضان

اشاره:

     دکتر سيد محمد رضا حسيني نيا عضو هيأت علمي گروه قرآن و حديث، معاون آموزشي دانشکده الهيات و معارف اسلامي  و از فعالان فرهنگي استان تاکنون مقالات و سخراني هاي متعددي را در زمينه علوم قرآني، ديني و فرهنگي ارائه داده است.

ماه مبارک رمضان از جهات مختلف حائز اهميت است:

        

       جهت اول اينکه در اين ماه نزول قرآن رخ داده است، قرآن کريم آخرين کتاب آسماني است، کتابي که اگر مسلمانان به حقيقت آن توجه کنند؛ هرگز خوار و ذليل نخواهند شد. کتابي که بيانگر  همه چيز است (تبياناً لکل شي) ذکر است، رحمت است، شفاء است.

      جهت دوم اين که در اين ماه شب قَدر قرار دارد و شب قدر شبي است که برابر هزار ماه است و هزار ماه يعني حدوداً هشتاد و سه سال عبادت. شب قدر شب خواستن و ارائه طرحي نوعي براي جاودانه شدن انسان است. شبي است که از جانب خداوند حکيم بر اساس حکمت براي انسان همه مقدراتش اندازه گيري مي شود. شب تغيير سرنوشت است، شبي است که ملائکه تا طلوع فجر از آسمان به  زمين تردد دارند.

      جهت سوم آن است که سير زميني پيامبر (ص) از مسجد الاحرام به مسجد الاقصي و  از آنجا به عرش اعظم، در اين ماه رخ داده است.

      هدف از معراج پيامبر (ص) نيز ديدن حقايق جهان هستي است، شايد پيام اين سَير و اين معراج اين باشد؛ که مي توان در اين ماه آنقدر به خدا نزديک شد که حقابق را مشاهده کرد.

     جهت چهارم اينکه عملي به نام روزه در اين ماه واجب شرعي شده است، عملي که انسان هر روز محللات و مباحات را مي بيند و دم فرو مي بندد، تمرين مي کند رياضت نفس را، سرکوب کردن نفس اماره، نفس مَسوله را، بيدار کردن نفس لوامه را، با عمل روزه مي توان نفس مُلهمه را تقويت کرد و به نفس مطمئنه راه يافت و بالاخره خود را مشمول آيه شريفه فادخلي جنتي کرد.

     اميد که  همه دانشگاهان و دانشجويان عزيز با بهره گيري از اين ماه پر فضيلت در کنار دانش اندوزي به تزکيه و تقويت نفوس خود بپردازند و توشه يک سال خود را جمع آوري کنند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها