شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست علمی مبانی نظریه‌پردازی در علوم انسانی

به گزارش خبرنگان روابط عمومی، نشست علمی مبانی نظریه‌پردازی در علوم انسانی در دانشگاه ایلام توسط دفتر انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام بر گزار شد.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: گروه‌های مختلف دانشکده علوم انسانی این دانشگاه به‌خوبی توانسته است در زمینه نظریه‌پردازی درست و منطقی نقش‌آفرینی کند.

دکتر محمدعلی اکبری در نشست علمی مبانی نظریه‌پردازی در علوم انسانی اظهار کرد: دانشگاه ایلام اراده دارد که مسئولیت اجتماعی خود را در جامعه انجام دهد و بحث نظریه‌پردازی به‌عنوان یک سیاست در دانشگاه ایلام موردتوجه جدی قرار دارد.

وی بابیان اینکه در این راستا دانشگاه ایلام با حضور اساتید توانمند و خوبی ورود کرده است، افزود: گروه علوم انسانی به‌خوبی توانسته درزمینه، نظریه‌پردازی درست و منطقی نقش‌آفرینی کند و خوشبختانه در این زمینه تاکنون کارگاه‌ها و جلسات بسیار خوبی برگزارشده و تلاش در این راستا ادامه داد.

رئیس دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه مراکز آموزش عالی ایلام و از جمله دانشگاه ایلام، در زمینه? جامعه‌شناسی استعدادهای خوبی دارد، خاطرنشان کرد: برخی اساتید استان، گرانیگاه نظریه‌پردازی جامعه‌شناسی هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ایلام از همه نظریه‌ها استقبال می‌کند، افزود: ایران در زمینه? نظریه‌پردازی در طول تاریخ در دنیا برای گفتن حرف داشته و دارد و غنای فکری فرزندان این سرزمین نخواهد گذاشت ایده و نظریه در ایران بمیرد.

دکتر تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست علمی مبانی نظریه‌پردازی در علوم انسانی اظهار کرد:  و شرط لازم این حوزه است.

وی استمرار بقاء آکادمیک و ظهور تاریخ علم و معرفت را از دیگر شرایط لازم نظریه سازی در جامعه شناسی اعلام و گفت: عمر جامعه شناسی ایران 90 سال است، اما اشکال اساسی که در جامعه‌شناسی ایران وجود دارد این است که این حوزه را یک مفهوم ساده گرفته‌ایم در صورتی‌که این موضوع بسیار مهم ارزشمند و قابل‌توجه است.

آزاد ارمکی اضافه کرد: نظریه پردازی در علوم انسانی در ایران یک مجموعه شروط لازم دارد که تحت عنوان استقرار نهادهای علمی، حقانیت علم و دانشمند است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: اگر علم پشت نظریه‌پردازی وجود نداشته باشد ممکن است به خطا برود و اگر با علم باشد فرصت و ضرورت است، علم بدون نظریه‌پردازی جان ندارد و اقدام برای نظریه‌پردازی خارج از چهارچوب و آیین خطا و اشتباه است.

وی ادامه داد: هرکسی نمی‌تواند نظریه‌پردازی کند متأسفانه  افرادی نظریه‌پردازی می‌کنند که زیاد اهلش نیستند، از بیرون که نمی‌شود در مورد علم نظریه‌پردازی کرد بلکه باید با منطق علمی، تجربه و نیاز حتماً در نظریه‌پردازی ورود کرد و باید دانست که نظریه‌پردازی با تخیل‌گرایی فرق می‌کند.

ارمکی بابیان این‌که نظریه‌پردازی یک کنش ترکیبی است از آگاهی و ناآگاهی، افزود: بحث‌های زیاد فلسفه‌شناسی و روش تحقیق به جامعه علمی ایران آسیب‌زده است و متدولوژی تحول علمی است، نه خود علم و دانش به‌تنهایی روش‌شناسی و فلسفه علم نیست و باید در عمل به دانش تبدیل شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که بدبختی علوم انسانی از دهه 60 آغاز شده بود، تصریح کرد: مطالعات فرهنگی رقیب جامعه‌شناسی است و مطالعات استراتژیک منطق اکادمیک ندارد. من منتقد مطالعات استراتژیک هستم. دکتراهای بدون دانش و تازه از راه رسیده می‌آیند و صاحب همه‌چیز می‌شوند. باید اول منطق علم را کشف کرد.

ارمکی بابیان این‌که نظر با نظریه گفتن فرق دارد، گفت: جایی که دانش وجود ندارد نمیشود نظریه‌پردازی کرد باید اول بر دانش سوار شد بعد نظریه‌پردازی کرد.

ارمکی با اشاره به این‌که جامعه‌شناسی باید به‌صورت ویژه دیده شود، خاطرنشان کرد: شروط لازم باید برای علم و دانش داشت و اخلاق و آئین آکادمیک ضرورت نظریه‌پردازی است.

نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني