نشست علمی مبانی نظریه‌پردازی در علوم انسانی

خانه خبرها
نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني

به گزارش خبرنگان روابط عمومي، نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني در دانشگاه ايلام توسط دفتر انجمن جامعه‌شناسي دانشگاه ايلام بر گزار شد.

رئيس دانشگاه ايلام گفت: گروه‌هاي مختلف دانشکده علوم انساني اين دانشگاه به‌خوبي توانسته است در زمينه نظريه‌پردازي درست و منطقي نقش‌آفريني کند.

دکتر محمدعلي اکبري در نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني اظهار کرد: دانشگاه ايلام اراده دارد که مسئوليت اجتماعي خود را در جامعه انجام دهد و بحث نظريه‌پردازي به‌عنوان يک سياست در دانشگاه ايلام موردتوجه جدي قرار دارد.

وي بابيان اينکه در اين راستا دانشگاه ايلام با حضور اساتيد توانمند و خوبي ورود کرده است، افزود: گروه علوم انساني به‌خوبي توانسته درزمينه، نظريه‌پردازي درست و منطقي نقش‌آفريني کند و خوشبختانه در اين زمينه تاکنون کارگاه‌ها و جلسات بسيار خوبي برگزارشده و تلاش در اين راستا ادامه داد.

رئيس دانشگاه ايلام با تأکيد بر اينکه مراکز آموزش عالي ايلام و از جمله دانشگاه ايلام، در زمينه? جامعه‌شناسي استعدادهاي خوبي دارد، خاطرنشان کرد: برخي اساتيد استان، گرانيگاه نظريه‌پردازي جامعه‌شناسي هستند.

وي با اشاره به اينکه دانشگاه ايلام از همه نظريه‌ها استقبال مي‌کند، افزود: ايران در زمينه? نظريه‌پردازي در طول تاريخ در دنيا براي گفتن حرف داشته و دارد و غناي فکري فرزندان اين سرزمين نخواهد گذاشت ايده و نظريه در ايران بميرد.

دکتر تقي آزاد ارمکي جامعه شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در نشست علمي مباني نظريه‌پردازي در علوم انساني اظهار کرد:  و شرط لازم اين حوزه است.

وي استمرار بقاء آکادميک و ظهور تاريخ علم و معرفت را از ديگر شرايط لازم نظريه سازي در جامعه شناسي اعلام و گفت: عمر جامعه شناسي ايران 90 سال است، اما اشکال اساسي که در جامعه‌شناسي ايران وجود دارد اين است که اين حوزه را يک مفهوم ساده گرفته‌ايم در صورتي‌که اين موضوع بسيار مهم ارزشمند و قابل‌توجه است.

آزاد ارمکي اضافه کرد: نظريه پردازي در علوم انساني در ايران يک مجموعه شروط لازم دارد که تحت عنوان استقرار نهادهاي علمي، حقانيت علم و دانشمند است.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه تهران گفت: اگر علم پشت نظريه‌پردازي وجود نداشته باشد ممکن است به خطا برود و اگر با علم باشد فرصت و ضرورت است، علم بدون نظريه‌پردازي جان ندارد و اقدام براي نظريه‌پردازي خارج از چهارچوب و آيين خطا و اشتباه است.

وي ادامه داد: هرکسي نمي‌تواند نظريه‌پردازي کند متأسفانه  افرادي نظريه‌پردازي مي‌کنند که زياد اهلش نيستند، از بيرون که نمي‌شود در مورد علم نظريه‌پردازي کرد بلکه بايد با منطق علمي، تجربه و نياز حتماً در نظريه‌پردازي ورود کرد و بايد دانست که نظريه‌پردازي با تخيل‌گرايي فرق مي‌کند.

ارمکي بابيان اين‌که نظريه‌پردازي يک کنش ترکيبي است از آگاهي و ناآگاهي، افزود: بحث‌هاي زياد فلسفه‌شناسي و روش تحقيق به جامعه علمي ايران آسيب‌زده است و متدولوژي تحول علمي است، نه خود علم و دانش به‌تنهايي روش‌شناسي و فلسفه علم نيست و بايد در عمل به دانش تبديل شود.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه تهران با تأکيد بر اين‌که بدبختي علوم انساني از دهه 60 آغاز شده بود، تصريح کرد: مطالعات فرهنگي رقيب جامعه‌شناسي است و مطالعات استراتژيک منطق اکادميک ندارد. من منتقد مطالعات استراتژيک هستم. دکتراهاي بدون دانش و تازه از راه رسيده مي‌آيند و صاحب همه‌چيز مي‌شوند. بايد اول منطق علم را کشف کرد.

ارمکي بابيان اين‌که نظر با نظريه گفتن فرق دارد، گفت: جايي که دانش وجود ندارد نميشود نظريه‌پردازي کرد بايد اول بر دانش سوار شد بعد نظريه‌پردازي کرد.

ارمکي با اشاره به اين‌که جامعه‌شناسي بايد به‌صورت ويژه ديده شود، خاطرنشان کرد: شروط لازم بايد براي علم و دانش داشت و اخلاق و آئين آکادميک ضرورت نظريه‌پردازي است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها