شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

استان ایلام یکی از استثنایی‌ترین استان‌های کشور است که رسانه‌ها باید بیشتر در معرفی ذخایر و ظرفیت‌های آن تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی ایران که دکتر حاجی کریمی، عضو هیأت علمی دانشگاه وی را همراهی می کرد  در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در دانشگاه ایلام سخنرانی کرد.

در ابتدای این نشست دکتر حاجی کریمی عضو هیأت علمی و مدیر پژوهش دانشگاه اظهار کرد: با توجه به بارش‌های بی سابقه سال جاری و رشد پوشش گیاهی بسیار گسترده و با توجه به نزدیک شدن به فصل خشک، امسال امکان آتش سوزی ها در جنگل‌ها و مراتع استان بسیار زیاد بوده و از مسئولین به ویژه استاندار محترم درخواست داشت تا هماهنگی‌های لازم جهت استقرار اکیپ‌های اطفاء حریق بخصوص هلی‌کوپتر آتش نشان در استان صورت گیرد .

عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه امیدوارم که امسال آسیب جدی متوجه جنگل‌ها و مراتع استان نباشد افزود: از مردم استان انتظار می‌رود از روشن کردن آتش در فضای باز خود داری نمایند و در ترویج فرهنگ مناسب استفاده از طبیعت به دیگران پیش قدم باشند.

سپس پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی ایران در جمع اصحاب رسانه جدار مرزی اظهار داشت: من 87 سال سن دارم و هر هفته به یک استان سر می‌زنم. یکی از سفرهای خوبم این بوده که امروز به استان ایلام آمده‌ام و دیدم که استان‌های هم‌مرز ایران و عراق در این منطقه بسیار غنی هستند .

وی با تاکید بر اینکه مرکز کشور به استان ایلام احتیاج دارد نه ایلام به مرکز، افزود: استان ایلام یکی از استثنایی‌ترین استان  های کشور در زمینه منابع گاز، نفت، خاک، هوا و آب است که ضروری بوده رسانه‌ها در مورد استان ایلام بیشتر اطلاع‌رسانی کنند. 

کردوانی ادامه داد: من هر هفته در شبکه هفت که میلیون‌ها بیننده دارد برنامه دارم و از این به بعد به‌ طور ویژه به ایلام می‌پردازم و الان نیز خوشحالم که دانشمندان ایرانی و عراقی در این جمع دوستانه کنار هم نشسته‌اند تا مشکلات دو کشور را برطرف کنند. 

پدر علم کویر شناسی ایران با بیان اینکه امروز، عصر رسانه و مطبوعات است و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار رسانه قرار گیرد تا بتواند به ‌خوبی کار کنند، ادامه داد: ایلام دارای توانمندی‌های زیادی است اما کسی از آنها خبر ندارد لذا رسانه‌ها باید بیشتر به این استان توجه کنند و از همه مهم‌تر اینکه مردم ایلام مهمان‌نواز و با اخلاق هستند و مستندسازان باید به این استان توجه داشته و از مناظر‌ زیبای آن مستندسازی کنند، ایلام همه ‌چیز دارد و می‌تواند با عراق تعامل خوبی داشته باشد. 

کردوانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث در حال حاضر بحث ریزگردها بوده که دامن‌گیر عراق و ایران شده است، گفت: ریزگردها بسیار خطرناک هستند که به دلایل مختلف فضای هوا را آلوده می‌کنند و در این راستا زمین هاییکه چند سال است کاشت نشده‌اند، کانون ریزگردها هستند.

وی با تاکید بر اینکه پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی از دیگر علل بروز پدیده ریزگردهاست، اضافه کرد: دیگر برای مبارزه با ریزگردها جنگل‌کاری جواب نمی‌دهد، چون سطح آب زیرزمینی پایین رفته است و فقط خوزستان می‌تواند برای مبارزه با ریزگردها جنگل‌کاری کند. 

کردوانی با اشاره به اینکه در ایران سال‌هاست بیابان‌زایی پیشرفتی ندارد و اما بیابان‌های جدید در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: ریزگردها، آسیب‌های زیادی به محیط‌ زیست وارد کرده‌اند و جنگل‌کاری دیگر برای مبارزه با ریزگرد جواب نمی‌دهد و نباید فراموش کرد که پاشیدن مالچ نفتی نیز 11 عیب دارد.

وی با بیان اینکه شن‌پاشی بیابان‌های عراق برای جلوگیری از شکل‌گیری ریزگرد تأثیرگذار است، گفت: دریاچه ارومیه به ‌هیچ ‌وجه احیا نمی‌شود و دلیل آن ‌هم حفر چاه‌های بسیار زیاد اطراف آن بوده است. 
کردوانی درمان ریزگردها را پاشیدن ریگ بر روی کانون‌های ریزگرد و بیابان‌ها دانست و گفت: ریگ‌پاشی درمان اصلی ریزگرد بشمار می‌آید، با پاشیدن ریگ می‌توان درخت هم کاشت و یک‌بار برای همیشه درد ریزگرد را درمان کرد اما پاشیدن مالچ علاوه بر داشتن معایبی، چند سال یک‌بار هم باید صورت گیرد، اما برای تثبیت شن‌های روان باید مالچ رسی ریخته شود. 

پدر علم کویرشناسی ایران در پایان اضافه کرد: اگر جنگل خشک شود، تمام رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سراب‌ها خشک می‌شوند. فکر نکنید امسال بارندگی خوب بوده دیگر مشکل آب حل ‌شده است. نه، در استان‌های قم، اصفهان و دیگر استان‌ها خشک‌سالی خواهد بود.

 

استان ايلام يکي از استثنايي‌ترين استان‌هاي کشور است که رسانه‌ها بايد بيشتر در معرفي ذخاير و ظرفيت‌هاي آن تلاش کنند. استان ايلام يکي از استثنايي‌ترين استان‌هاي کشور است که رسانه‌ها بايد بيشتر در معرفي ذخاير و ظرفيت‌هاي آن تلاش کنند. استان ايلام يکي از استثنايي‌ترين استان‌هاي کشور است که رسانه‌ها بايد بيشتر در معرفي ذخاير و ظرفيت‌هاي آن تلاش کنند.