استان ایلام یکی از استثنایی‌ترین استان‌های کشور است که رسانه‌ها باید بیشتر در معرفی ذخایر و ظرفیت‌های آن تلاش کنند.

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، پروفسور پرويز کردواني، پدر علم کوير شناسي ايران که دکتر حاجي کريمي، عضو هيأت علمي دانشگاه وي را همراهي مي کرد  در مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره فرامرزي مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در دانشگاه ايلام سخنراني کرد.

در ابتداي اين نشست دکتر حاجي کريمي عضو هيأت علمي و مدير پژوهش دانشگاه اظهار کرد: با توجه به بارش‌هاي بي سابقه سال جاري و رشد پوشش گياهي بسيار گسترده و با توجه به نزديک شدن به فصل خشک، امسال امکان آتش سوزي ها در جنگل‌ها و مراتع استان بسيار زياد بوده و از مسئولين به ويژه استاندار محترم درخواست داشت تا هماهنگي‌هاي لازم جهت استقرار اکيپ‌هاي اطفاء حريق بخصوص هلي‌کوپتر آتش نشان در استان صورت گيرد .

عضو هيأت علمي دانشگاه با بيان اينکه اميدوارم که امسال آسيب جدي متوجه جنگل‌ها و مراتع استان نباشد افزود: از مردم استان انتظار مي‌رود از روشن کردن آتش در فضاي باز خود داري نمايند و در ترويج فرهنگ مناسب استفاده از طبيعت به ديگران پيش قدم باشند.

سپس پروفسور پرويز کردواني، پدر علم کوير شناسي ايران در جمع اصحاب رسانه جدار مرزي اظهار داشت: من 87 سال سن دارم و هر هفته به يک استان سر مي‌زنم. يکي از سفرهاي خوبم اين بوده که امروز به استان ايلام آمده‌ام و ديدم که استان‌هاي هم‌مرز ايران و عراق در اين منطقه بسيار غني هستند .

وي با تاکيد بر اينکه مرکز کشور به استان ايلام احتياج دارد نه ايلام به مرکز، افزود: استان ايلام يکي از استثنايي‌ترين استان  هاي کشور در زمينه منابع گاز، نفت، خاک، هوا و آب است که ضروري بوده رسانه‌ها در مورد استان ايلام بيشتر اطلاع‌رساني کنند. 

کردواني ادامه داد: من هر هفته در شبکه هفت که ميليون‌ها بيننده دارد برنامه دارم و از اين به بعد به‌ طور ويژه به ايلام مي‌پردازم و الان نيز خوشحالم که دانشمندان ايراني و عراقي در اين جمع دوستانه کنار هم نشسته‌اند تا مشکلات دو کشور را برطرف کنند. 

پدر علم کوير شناسي ايران با بيان اينکه امروز، عصر رسانه و مطبوعات است و بايد امکانات و تجهيزات لازم در اختيار رسانه قرار گيرد تا بتواند به ‌خوبي کار کنند، ادامه داد: ايلام داراي توانمندي‌هاي زيادي است اما کسي از آنها خبر ندارد لذا رسانه‌ها بايد بيشتر به اين استان توجه کنند و از همه مهم‌تر اينکه مردم ايلام مهمان‌نواز و با اخلاق هستند و مستندسازان بايد به اين استان توجه داشته و از مناظر‌ زيباي آن مستندسازي کنند، ايلام همه ‌چيز دارد و مي‌تواند با عراق تعامل خوبي داشته باشد. 

کردواني با اشاره به اينکه مهم‌ترين بحث در حال حاضر بحث ريزگردها بوده که دامن‌گير عراق و ايران شده است، گفت: ريزگردها بسيار خطرناک هستند که به دلايل مختلف فضاي هوا را آلوده مي‌کنند و در اين راستا زمين هاييکه چند سال است کاشت نشده‌اند، کانون ريزگردها هستند.

وي با تاکيد بر اينکه پايين رفتن سطح آب‌هاي زير زميني از ديگر علل بروز پديده ريزگردهاست، اضافه کرد: ديگر براي مبارزه با ريزگردها جنگل‌کاري جواب نمي‌دهد، چون سطح آب زيرزميني پايين رفته است و فقط خوزستان مي‌تواند براي مبارزه با ريزگردها جنگل‌کاري کند. 

کردواني با اشاره به اينکه در ايران سال‌هاست بيابان‌زايي پيشرفتي ندارد و اما بيابان‌هاي جديد در حال شکل‌گيري است، خاطرنشان کرد: ريزگردها، آسيب‌هاي زيادي به محيط‌ زيست وارد کرده‌اند و جنگل‌کاري ديگر براي مبارزه با ريزگرد جواب نمي‌دهد و نبايد فراموش کرد که پاشيدن مالچ نفتي نيز 11 عيب دارد.

وي با بيان اينکه شن‌پاشي بيابان‌هاي عراق براي جلوگيري از شکل‌گيري ريزگرد تأثيرگذار است، گفت: درياچه اروميه به ‌هيچ ‌وجه احيا نمي‌شود و دليل آن ‌هم حفر چاه‌هاي بسيار زياد اطراف آن بوده است. 
کردواني درمان ريزگردها را پاشيدن ريگ بر روي کانون‌هاي ريزگرد و بيابان‌ها دانست و گفت: ريگ‌پاشي درمان اصلي ريزگرد بشمار مي‌آيد، با پاشيدن ريگ مي‌توان درخت هم کاشت و يک‌بار براي هميشه درد ريزگرد را درمان کرد اما پاشيدن مالچ علاوه بر داشتن معايبي، چند سال يک‌بار هم بايد صورت گيرد، اما براي تثبيت شن‌هاي روان بايد مالچ رسي ريخته شود. 

پدر علم کويرشناسي ايران در پايان اضافه کرد: اگر جنگل خشک شود، تمام رودخانه‌ها، درياچه‌ها و سراب‌ها خشک مي‌شوند. فکر نکنيد امسال بارندگي خوب بوده ديگر مشکل آب حل ‌شده است. نه، در استان‌هاي قم، اصفهان و ديگر استان‌ها خشک‌سالي خواهد بود.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها