شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

انتشار دومقاله دانشیار دانشگاه ایلام در مجله ی Biosensors and Bioelectronics

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، مقاله‌های دکتر محمود روشنی دانشیار و عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه ایلام با عنوان های

Using silver nanoparticle and thiol graphene quantum dots nanocomposite as a substratum to load antibody for detection of hepatitis C virus core antigen: Electrochemical oxidation of riboflavin was used as redox probe

    Biosensors and Bioelectronics, In Press, Accepted Manuscript, Available online 28 September 2016

  

    Designing an ultra-sensitive aptasensor based on an AgNPs/thiol-GQD nanocomposite for TNT detection at femtomolar levels using the electrochemical oxidation of Rutin as a redox probeOriginal

    Biosensors and Bioelectronics, Volume 87, 15 January 2017, Pages 724-731

 

در مجله معتبر بین المللی Biosensors and Bioelectronics  با 7.47 IF= که در رتبه بندی نشریات علمی شمیی تجزیه جزو دو مجله برتر است، به چاپ رسیده است.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه با اشاره به اینکه این دو مقاله طراحی حسگر T.N.T و طراحی ایمنوحسگر هپاتیتC می باشد افزود: هپاتیت C یکی از انواع هپاتیت و معمولاً خطرناک ترین نوع هپاتیت محسوب می شود که از طریق خون آلوده منتقل می¬شود. هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که به کبد حمله کرده و باعث ایجاد التهاب در آن می¬شود. اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C تا مدتها از بیماری خود بی اطلاع بوده و زمانی از بیماری خود اطلاع می¬یابند که آسیب کبدی از طریق آزمایشات پزشکی مشخص گردد بنابراین تشخیص و شناسایی این ویروس توسط کلینیک¬های تشخیصی طبی بسیار حائز اهمیت است. تا کنون برای تشخیص بیماری هپاتیت از آنتی بادی ویروس هپاتیت C از RNA ویروس، آنتی بادی ویروس و به شکل جزئی از هسته ویروس استفاده شده است. با توجه به اینکه اندازه¬گیری هسته ویروس به صورت نو ظهور بوده و همچنین روشهای به کار برده پیچیده و گران هستند لذا طراحی روشهای ساده و ارزان جهت اندازه-گیری هسته حائز اهمیت می¬باشد. سنسور طراحی شده در این پژوهش با به کار بردن سیستم ایمونوسنسور الکتروشیمیایی منجر به شناسایی دقیق و گزینش پذیر آن شده و در عین حال نیاز به تجهیزات و دستگاه¬های پیشرفته گران قیمت نخواهد داشت.

دکتر روشنی در خصوص حسگر تشخیص ماده منفجره تی ان تی (TNT)گفت: تی ان تی ماده منفجره سمی ای است که با داشتن وزن مولکولی کم و قابلیت حمل آسان، بطوررایجی برای پرکردن پوکه‌های نظامی و خمپاره استفاده می شود و اثرات زیانباری بر امنیت ملی, محیط زیست و سلامت انسان دارد. افرادی که به مدت طولانی در تماس با تی ان تی قرار می گیرند به کم خونی یا آنمی‌های غیرعادی و ناراحتی‌های کبدی دچار می‌شوند. این ماده منفجره موجب اختلال در باروری تخم نر شده و به احتمال قوی ماده ایجاد کننده سرطان است. با توجه به آثار زیانبار و همچنین به جهت افزایش امنیت ملی، جلوگیری از خطر تروریسم و تقویت بررسی های صحنه جرم، تشخیص این ماده منفجره بسیار حائز اهمیت است. در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه ایلام انجام گرفته است، حسگرتشخیص ماده منفجره تی ان تی براساس نانوکامپوزیت حاصل از گرافن تیوله و نانوذرات نقره طراحی شده است. بدین ترتیب اندازه گیری تی ان تی در محدوده 1 فمتومولار تا 30 میکرومولار با حدتشخیص 33/0فمتومولار به کمک پروب الکتروشیمیایی روتین جهت نشان دادن تغییرات سیگنال الکتروشیمیایی انجام می شود. از مهمترین ویژگیهای این حسگر قابلیت حمل و نقل آن است که می توان مناطق آلوده به ماده منفجره تی ان تی رابا دقت و سرعت بالا شناسایی کرده و نیازی به نمونه¬برداری از مناطق آلوده و خطرات ناشی از آن وجود دارد. همچنین اتلاف زمان جهت تخلیه احتمالی جمعیت نیز رخ نمی دهد.

انتشار دومقاله دانشيار دانشگاه ايلام در مجله ي Biosensors and Bioelectronics