انتشار دومقاله دانشیار دانشگاه ایلام در مجله ی Biosensors and Bioelectronics

خانه خبرها
انتشار دومقاله دانشيار دانشگاه ايلام در مجله ي Biosensors and Bioelectronics

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، مقاله‌هاي دکتر محمود روشني دانشيار و عضو هيات علمي گروه شيمي دانشگاه ايلام با عنوان هاي

Using silver nanoparticle and thiol graphene quantum dots nanocomposite as a substratum to load antibody for detection of hepatitis C virus core antigen: Electrochemical oxidation of riboflavin was used as redox probe

    Biosensors and Bioelectronics, In Press, Accepted Manuscript, Available online 28 September 2016

  

    Designing an ultra-sensitive aptasensor based on an AgNPs/thiol-GQD nanocomposite for TNT detection at femtomolar levels using the electrochemical oxidation of Rutin as a redox probeOriginal

    Biosensors and Bioelectronics, Volume 87, 15 January 2017, Pages 724-731

 

در مجله معتبر بين المللي Biosensors and Bioelectronics  با 7.47 IF= که در رتبه بندي نشريات علمي شميي تجزيه جزو دو مجله برتر است، به چاپ رسيده است.

عضو هيات علمي گروه شيمي دانشگاه با اشاره به اينکه اين دو مقاله طراحي حسگر T.N.T و طراحي ايمنوحسگر هپاتيتC مي باشد افزود: هپاتيت C يکي از انواع هپاتيت و معمولاً خطرناک ترين نوع هپاتيت محسوب مي شود که از طريق خون آلوده منتقل مي¬شود. هپاتيت C يک عفونت ويروسي است که به کبد حمله کرده و باعث ايجاد التهاب در آن مي¬شود. اغلب افراد مبتلا به ويروس هپاتيت C تا مدتها از بيماري خود بي اطلاع بوده و زماني از بيماري خود اطلاع مي¬يابند که آسيب کبدي از طريق آزمايشات پزشکي مشخص گردد بنابراين تشخيص و شناسايي اين ويروس توسط کلينيک¬هاي تشخيصي طبي بسيار حائز اهميت است. تا کنون براي تشخيص بيماري هپاتيت از آنتي بادي ويروس هپاتيت C از RNA ويروس، آنتي بادي ويروس و به شکل جزئي از هسته ويروس استفاده شده است. با توجه به اينکه اندازه¬گيري هسته ويروس به صورت نو ظهور بوده و همچنين روشهاي به کار برده پيچيده و گران هستند لذا طراحي روشهاي ساده و ارزان جهت اندازه-گيري هسته حائز اهميت مي¬باشد. سنسور طراحي شده در اين پژوهش با به کار بردن سيستم ايمونوسنسور الکتروشيميايي منجر به شناسايي دقيق و گزينش پذير آن شده و در عين حال نياز به تجهيزات و دستگاه¬هاي پيشرفته گران قيمت نخواهد داشت.

دکتر روشني در خصوص حسگر تشخيص ماده منفجره تي ان تي (TNT)گفت: تي ان تي ماده منفجره سمي اي است که با داشتن وزن مولکولي کم و قابليت حمل آسان، بطوررايجي براي پرکردن پوکه‌هاي نظامي و خمپاره استفاده مي شود و اثرات زيانباري بر امنيت ملي, محيط زيست و سلامت انسان دارد. افرادي که به مدت طولاني در تماس با تي ان تي قرار مي گيرند به کم خوني يا آنمي‌هاي غيرعادي و ناراحتي‌هاي کبدي دچار مي‌شوند. اين ماده منفجره موجب اختلال در باروري تخم نر شده و به احتمال قوي ماده ايجاد کننده سرطان است. با توجه به آثار زيانبار و همچنين به جهت افزايش امنيت ملي، جلوگيري از خطر تروريسم و تقويت بررسي هاي صحنه جرم، تشخيص اين ماده منفجره بسيار حائز اهميت است. در پژوهشي که توسط محققان دانشگاه ايلام انجام گرفته است، حسگرتشخيص ماده منفجره تي ان تي براساس نانوکامپوزيت حاصل از گرافن تيوله و نانوذرات نقره طراحي شده است. بدين ترتيب اندازه گيري تي ان تي در محدوده 1 فمتومولار تا 30 ميکرومولار با حدتشخيص 33/0فمتومولار به کمک پروب الکتروشيميايي روتين جهت نشان دادن تغييرات سيگنال الکتروشيميايي انجام مي شود. از مهمترين ويژگيهاي اين حسگر قابليت حمل و نقل آن است که مي توان مناطق آلوده به ماده منفجره تي ان تي رابا دقت و سرعت بالا شناسايي کرده و نيازي به نمونه¬برداري از مناطق آلوده و خطرات ناشي از آن وجود دارد. همچنين اتلاف زمان جهت تخليه احتمالي جمعيت نيز رخ نمي دهد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها