شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بررسی مخاطرات آب، کشاورزی و محیط زیست در دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومی،نشست تخصصی آب، کشاورزی و محیط زیست - اتاق فکر استان ایلام با حضور مدیران ارشد حوزه‌های آب ، کشاورزی و محیط زیست در دانشگاه ایلام برگزار شد.

رئیس دانشگاه ایلام: ظرفیت علمی استان برای کمک به حل بحران ها بکار گرفته می شود.

دکتر محمد علی اکبری ضمن خیر مقدم به میهمانان اظهار کرد: آمادگی لازم برای برگزاری همایشی در این حوزه که صدای استان را به گوش مسئولان برساند در دانشگاه ایلام وجود دارد.
وی افزود: این همایش به جای پرداختن به موضوع های عام تنها با یک محور خاص که مساله مورد نظر دستگاه های اجرایی استان ایلام در حوزه های آب، کشاورزی و محیط زیست است، برگزار می شود.
دکتر علی اکبری یادآور شد: دستگاه های متولی می توانند در زمینه موضوع برگزاری همایش با توجه به چالش ها و بحران های موجود، نظر و پیشنهاد خود را اعلام کنند تا همایش با رویکرد مورد نظر استان برگزار شود.
رئیس دانشگاه گفت: اتاق فکر جایی است برای تلفیق تجربه، اجرا و علم که به هم افزایی توان دستگاه ها کمک می کند و ساختاری است که یک مساله محلی و منطقه ای را به تراز ملی ارتقا دهد.

سید محمدتراب میری اظهار کرد: با وجود آماده بودن تمامی زیرساخت ها در بخش های مختلف زمین، محصولات گلخانه ای، پرورش ماهی در قفس و تکمیل زنجیره تولید دام در استان، سرمایه گذاران بومی و غیربومی هیچگونه تمایلی به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ندارند.
وی اضافه کرد: مشکل نبود تمایل به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها از جمله صنعت و خدمات در تمام کشور بخصوص استان ایلام دیده می شود و بر اساس آمار کمترین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی حدود پنج درصد متعلق به بخش کشاورزی است.
وی با تاکید بر اینکه جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی برای حرکت به سمت استفاده از فناوری های روز و مدرن کردن تولید در این حوزه ضروری است، یادآور شد: ریسک سرمایه گذاری در این بخش و مشکلاتی که در برگشت سرمایه وجود دارد باعث نبود تمایل سرمایه گذاران شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام چالش ریزگردها را مشکلی عام برای تمامی حوزه ها دانست و گفت: ریزگردها همانند دیگر بخش ها یک چالش اساسی برای بخش کشاورزی استان است و تنها سال گذشته در اثر وقوع گرد و غبار یک هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی ایلام بخصوص حوزه تولید عسل خسارت وارد شد.
میری اظهار کرد: در اثر معضل ریزگردها میزان تولید عسل در هر کندو از حدود هشت تا 10 کیلوگرم به 2 کیلوگرم کاهش یافت ضمن اینکه سایر بخش ها از جمله مرغداری ها، دام های شیری و محصولات باغی استان نیز دچار خسارت شدند.
وی با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط جنگل های استان، تاکید کرد: درختان بلوط استان تنوع لازم برای مقاومت در مقابل عوامل بیماری زا و تغییر اقلیم را ندارند و به همین دلیل دچار آسیب های فراوانی شده اند.
وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد روستاهای استان با معضل مهاجرت به شهرها روبرو هستند و این به معنای خالی شدن روستاها به عنوان مراکز تولید است، افزود: بحث تولید و درآمد مهمترین عامل ماندگاری روستائیان است و حتی اگر تمامی زیرساخت ها فراهم باشد اما در روستا امکان تولید و اشتغال وجود نداشته باشد با معضل مهاجرت روستائیان مواجه خواهیم شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام مهمترین رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تغییر اقلیم و کمبود منابع آبی را تغییر الگوی کشت و علمی و مدرن کردن تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: حذف محصولات آب بر، حذف تولید محصولات کشاورزی در محیط باز و تولید در فضای گلخانه ای از رویکردهای این وزارت است.
میری تاکید کرد: تولید محصولات کشاورزی با صرفه اقتصادی بالا، بهبود عملیات زراعتی و کشاورزی، بهبود گونه های گیاهی برای کمترین میزان نیاز به آب و حرکت به سمت سیستم های نوین آبیاری در اولویت قرار دارد و باید با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی به این سمت حرکت کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام: مهار حداکثری آب های مرزی استان باید در اولویت قرار گیرد 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد وسعت این استان مرزی است باید رویکرد مهار حداکثری آب های مرزی در اولویت قرار گیرد. 
ذوالفقار مهدی زاده اظهار کرد: در صورتیکه طرح های مهار آب های مرزی در استان به طور کامل اجرا شوند تنها بین 40 تا 45 درصد آب های سطحی مهار خواهد شد و مابقی در مسیرهای فرعی از کشور خارج می شود. 
وی تاکید کرد: شیب این استان به طرف کشور عراق 75 درصد است و آب های سطحی استان ناشی از بارندگی در زمان بسیار کوتاهی از دسترس خارج می شود بنابراین رویکرد مهار آب های سطحی با اولویت مناطق مرزی باید دنبال شود. 
وی با بیان اینکه کیفیت منابع آبی مرزی در این استان خوب نیست، یادآور شد: آب مناطق مرزی استان دارای شوری و سولفات است اما بدلیل دوری استان از دریا این آب ها دارای جایگزین نیستند و باید مهار شوند. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: بخش صنعت بخصوص صنایع نفت و گاز نسبت به دیگر بخش 

ها از جمله کشاورزی دارای بیشترین قابلیت ایجاد اشتغال و درآمد در حوزه مرزی استان است و از این منظر باید سهم آب بخش صنعت تغییر کند. 
مهدی زاده با بیان اینکه در صورتیکه سهم آب بخش صنعت و شرب استان به حدود 25 درصد برسد برای توسعه استان زمینه بهتری ایجاد خواهد شد، افزود: این به عنوان یک پیشنهاد به مسئولان ارائه می شود. 
وی در خصوص تسهیم آب در حوزه آب سد کرخه بین شش استان کشور از جمله استان ایلام اظهار کرد: پایه سهم هر کدام از این استان ها در وزارت نیرو در حال نهایی شدن است و برنامه ریزی های استان در زمینه های مختلف باید بر این اساس انجام شود. 

 گرد و غبار، خشکیدگی بلوط و بیابان زایی چالش های اصلی زیست محیطی در ایلام
مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه گرد و غبار، خشکیدگی بلوط و بیابان زایی اصلی ترین چالش های زیست محیطی در استان است، گفت: استان ایلام با توجه به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی پتانسیل تبدیل شدن به یک منشا گرد و غبار در کشور را دارد.
مازیار سلیمان نژاد اظهار کرد: یکی از مشکلات این استان آتش سوزی جنگل ها و مراتع است و سال گذشته در اثر این معضل بیش از 500 هکتار از عرصه های طبیعی استان دچار خسارت شد.
وی یادآور شد: سیستم فاضلاب های شهری استان ناقص است و باعث انتشار آلودگی به مناطق پایین دست و انتقال بیماری ها می شود.
وی نبود فضای سبز شهری را یکی از معضلات اصلی زیست محیطی در این استان اعلام کرد و افزود: سرانه فضای سبز شهری ایلام کمتر از هفت مترمربع است و در این زمینه با کمبود جدی مواجه هستیم.
مدیرکل محیط زیست استان ایلام در خصوص مدیریت پسماندها اظهار کرد: جایگاه و شرایط مناسب برای دفع بهداشتی زباله ها وجود ندارد و باید به سمت بازیافت و کمپوست حرکت کنیم.
سلیمان نژاد گفت: در ایام منتهی به اربعین امسال بیشترین حجم زباله تولید شد اما واحدهای بازیافت استان در این زمینه جدیت لازم را نداشتند تا این زباله ها توسط شهرداری تهران جمع آوری شود که به طور قطع ارزش افزوده اقتصادی آن نصیب آنها خواهد شد.

بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه