بررسی مخاطرات آب، کشاورزی و محیط زیست در دانشگاه

خانه خبرها
بررسي مخاطرات  آب، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومي،نشست تخصصي آب، کشاورزي و محيط زيست - اتاق فکر استان ايلام با حضور مديران ارشد حوزه‌هاي آب ، کشاورزي و محيط زيست در دانشگاه ايلام برگزار شد.

رئيس دانشگاه ايلام: ظرفيت علمي استان براي کمک به حل بحران ها بکار گرفته مي شود.

دکتر محمد علي اکبري ضمن خير مقدم به ميهمانان اظهار کرد: آمادگي لازم براي برگزاري همايشي در اين حوزه که صداي استان را به گوش مسئولان برساند در دانشگاه ايلام وجود دارد.
وي افزود: اين همايش به جاي پرداختن به موضوع هاي عام تنها با يک محور خاص که مساله مورد نظر دستگاه هاي اجرايي استان ايلام در حوزه هاي آب، کشاورزي و محيط زيست است، برگزار مي شود.
دکتر علي اکبري يادآور شد: دستگاه هاي متولي مي توانند در زمينه موضوع برگزاري همايش با توجه به چالش ها و بحران هاي موجود، نظر و پيشنهاد خود را اعلام کنند تا همايش با رويکرد مورد نظر استان برگزار شود.
رئيس دانشگاه گفت: اتاق فکر جايي است براي تلفيق تجربه، اجرا و علم که به هم افزايي توان دستگاه ها کمک مي کند و ساختاري است که يک مساله محلي و منطقه اي را به تراز ملي ارتقا دهد.

سيد محمدتراب ميري اظهار کرد: با وجود آماده بودن تمامي زيرساخت ها در بخش هاي مختلف زمين، محصولات گلخانه اي، پرورش ماهي در قفس و تکميل زنجيره توليد دام در استان، سرمايه گذاران بومي و غيربومي هيچگونه تمايلي به سرمايه گذاري در بخش کشاورزي ندارند.
وي اضافه کرد: مشکل نبود تمايل به سرمايه گذاري در بخش کشاورزي نسبت به ساير بخش ها از جمله صنعت و خدمات در تمام کشور بخصوص استان ايلام ديده مي شود و بر اساس آمار کمترين ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي حدود پنج درصد متعلق به بخش کشاورزي است.
وي با تاکيد بر اينکه جلب سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه کشاورزي براي حرکت به سمت استفاده از فناوري هاي روز و مدرن کردن توليد در اين حوزه ضروري است، يادآور شد: ريسک سرمايه گذاري در اين بخش و مشکلاتي که در برگشت سرمايه وجود دارد باعث نبود تمايل سرمايه گذاران شده است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام چالش ريزگردها را مشکلي عام براي تمامي حوزه ها دانست و گفت: ريزگردها همانند ديگر بخش ها يک چالش اساسي براي بخش کشاورزي استان است و تنها سال گذشته در اثر وقوع گرد و غبار يک هزار ميليارد ريال به بخش کشاورزي ايلام بخصوص حوزه توليد عسل خسارت وارد شد.
ميري اظهار کرد: در اثر معضل ريزگردها ميزان توليد عسل در هر کندو از حدود هشت تا 10 کيلوگرم به 2 کيلوگرم کاهش يافت ضمن اينکه ساير بخش ها از جمله مرغداري ها، دام هاي شيري و محصولات باغي استان نيز دچار خسارت شدند.
وي با اشاره به خشکيدگي درختان بلوط جنگل هاي استان، تاکيد کرد: درختان بلوط استان تنوع لازم براي مقاومت در مقابل عوامل بيماري زا و تغيير اقليم را ندارند و به همين دليل دچار آسيب هاي فراواني شده اند.
وي با اشاره به اينکه حدود 30 درصد روستاهاي استان با معضل مهاجرت به شهرها روبرو هستند و اين به معناي خالي شدن روستاها به عنوان مراکز توليد است، افزود: بحث توليد و درآمد مهمترين عامل ماندگاري روستائيان است و حتي اگر تمامي زيرساخت ها فراهم باشد اما در روستا امکان توليد و اشتغال وجود نداشته باشد با معضل مهاجرت روستائيان مواجه خواهيم شد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان ايلام مهمترين رويکرد وزارت جهاد کشاورزي در شرايط تغيير اقليم و کمبود منابع آبي را تغيير الگوي کشت و علمي و مدرن کردن توليد محصولات کشاورزي عنوان کرد و گفت: حذف محصولات آب بر، حذف توليد محصولات کشاورزي در محيط باز و توليد در فضاي گلخانه اي از رويکردهاي اين وزارت است.
ميري تاکيد کرد: توليد محصولات کشاورزي با صرفه اقتصادي بالا، بهبود عمليات زراعتي و کشاورزي، بهبود گونه هاي گياهي براي کمترين ميزان نياز به آب و حرکت به سمت سيستم هاي نوين آبياري در اولويت قرار دارد و بايد با همکاري مراکز علمي و دانشگاهي به اين سمت حرکت کنيم.

مديرعامل آب منطقه اي ايلام: مهار حداکثري آب هاي مرزي استان بايد در اولويت قرار گيرد 
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان ايلام نيز در اين نشست گفت: با توجه به اينکه بيش از 75 درصد وسعت اين استان مرزي است بايد رويکرد مهار حداکثري آب هاي مرزي در اولويت قرار گيرد. 
ذوالفقار مهدي زاده اظهار کرد: در صورتيکه طرح هاي مهار آب هاي مرزي در استان به طور کامل اجرا شوند تنها بين 40 تا 45 درصد آب هاي سطحي مهار خواهد شد و مابقي در مسيرهاي فرعي از کشور خارج مي شود. 
وي تاکيد کرد: شيب اين استان به طرف کشور عراق 75 درصد است و آب هاي سطحي استان ناشي از بارندگي در زمان بسيار کوتاهي از دسترس خارج مي شود بنابراين رويکرد مهار آب هاي سطحي با اولويت مناطق مرزي بايد دنبال شود. 
وي با بيان اينکه کيفيت منابع آبي مرزي در اين استان خوب نيست، يادآور شد: آب مناطق مرزي استان داراي شوري و سولفات است اما بدليل دوري استان از دريا اين آب ها داراي جايگزين نيستند و بايد مهار شوند. 
مديرعامل شرکت آب منطقه اي استان ايلام گفت: بخش صنعت بخصوص صنايع نفت و گاز نسبت به ديگر بخش 

ها از جمله کشاورزي داراي بيشترين قابليت ايجاد اشتغال و درآمد در حوزه مرزي استان است و از اين منظر بايد سهم آب بخش صنعت تغيير کند. 
مهدي زاده با بيان اينکه در صورتيکه سهم آب بخش صنعت و شرب استان به حدود 25 درصد برسد براي توسعه استان زمينه بهتري ايجاد خواهد شد، افزود: اين به عنوان يک پيشنهاد به مسئولان ارائه مي شود. 
وي در خصوص تسهيم آب در حوزه آب سد کرخه بين شش استان کشور از جمله استان ايلام اظهار کرد: پايه سهم هر کدام از اين استان ها در وزارت نيرو در حال نهايي شدن است و برنامه ريزي هاي استان در زمينه هاي مختلف بايد بر اين اساس انجام شود. 

 گرد و غبار، خشکيدگي بلوط و بيابان زايي چالش هاي اصلي زيست محيطي در ايلام
مديرکل محيط زيست استان ايلام نيز در اين نشست با بيان اينکه گرد و غبار، خشکيدگي بلوط و بيابان زايي اصلي ترين چالش هاي زيست محيطي در استان است، گفت: استان ايلام با توجه به توپوگرافي و موقعيت جغرافيايي پتانسيل تبديل شدن به يک منشا گرد و غبار در کشور را دارد.
مازيار سليمان نژاد اظهار کرد: يکي از مشکلات اين استان آتش سوزي جنگل ها و مراتع است و سال گذشته در اثر اين معضل بيش از 500 هکتار از عرصه هاي طبيعي استان دچار خسارت شد.
وي يادآور شد: سيستم فاضلاب هاي شهري استان ناقص است و باعث انتشار آلودگي به مناطق پايين دست و انتقال بيماري ها مي شود.
وي نبود فضاي سبز شهري را يکي از معضلات اصلي زيست محيطي در اين استان اعلام کرد و افزود: سرانه فضاي سبز شهري ايلام کمتر از هفت مترمربع است و در اين زمينه با کمبود جدي مواجه هستيم.
مديرکل محيط زيست استان ايلام در خصوص مديريت پسماندها اظهار کرد: جايگاه و شرايط مناسب براي دفع بهداشتي زباله ها وجود ندارد و بايد به سمت بازيافت و کمپوست حرکت کنيم.
سليمان نژاد گفت: در ايام منتهي به اربعين امسال بيشترين حجم زباله توليد شد اما واحدهاي بازيافت استان در اين زمينه جديت لازم را نداشتند تا اين زباله ها توسط شهرداري تهران جمع آوري شود که به طور قطع ارزش افزوده اقتصادي آن نصيب آنها خواهد شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها