شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دومین اجلاس استانی نماز برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، دومین اجلاس استانی نماز  با موضوع تأثیر نماز در کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ایلام، با حضور مسئولان ارشد استان، نماینده ولی فقیه در استان، معاون بازرسی ستاد اقامه نماز کشور، رئیس دانشگاه ایلام، استاندار ایلام، مدیران ادارات، دانشگاهیان و دانشجویان و فعالان عرصه نماز برگزار شد.

رئیس دانشگاه: جمع‌های نماز فرصت مناسبی برای چاره اندیشی در معضلات اجتماعی است

دکتر محمد علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، در دومین اجلاس استانی نماز ضمن خوش آمدگویی به حضار اظهار داشت: فعالیت های مذهبی و دینی دانشگاه ایلام، نه تنها در سطح استان که در کشور شاخص بوده و از نمود بارزی برخوردار است. وی، با اشاره به برگزاری برنامه های شاخص فرهنگی که در چند روز آینده در دانشگاه ایلام برگزار می شود، خاطر نشان کرد دانشگاه ایلام به عنوان دبیر سوگواره ملی اربعین دانشگا ه های کل کشور، معرفی شده است، که برگزاری این برنامه ملی با حضور و مشارکت همه اساتید و دانشگاهیان و دانشجویان علاقه مندی رخ خواهد داد که اقدام به ارسال آثار فرهنگی و هنری خود به این سوگواره خواهند کرد.

پروفسور علی اکبری با بیان اینکه سوگواره شعر کردی "شین" چهارشنبه شب در این مرکز آموزش عالی برگزار می شود،گفت: ایلام به عنوان قدمگاه اربعین حسینی باید با آثار بیشتر و غنی تر، و مرتبط با سوگواره شرکت کرده و شاهد حضور پررنگ دانشگاهیان در این سوگواره ها باشیم.

رئیس دانشگاه ایلام، با ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس نماز در این مرکز آموزش عالی، گفت: درست است که در بسیاری از موضوعات نظرات و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد، اما می توانیم با استفاده از مشترکات زیادی چون دین و مذهب و زیان و اهل بیت، هم نوا و یک صدا عمل کنیم.

دکتر علی اکبری با اشاره به این موضوع که وجود آسیب های اجتماعی در جامعه برای همه دردناک و دغدغه است، افزود: وجود آسیب های اجتماعی و معضلات رفتاری و اخلاقی در جامعه ای که خود داعیه الگو بودن دارد، بسیار دردناک و آسیب زا است که جمع های نماز فرصت مناسبی است برای چاره جویی و تبیین آسیب هایی که جامعه با آن دست به گریبان است، لذا باید مراقب بود محفل های نماز خود آسیب زا نبوده و یا به آسیب های موجود دامان نزند.

امام جمعه ایلام: جنبه های اجتماعی و فرهنگی نماز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار کرد: این یک واقعیت است که اگر تمام افراد جامعه نماز را بعنوان یک تکلیف الهی و وظیفه دینی در هر شرایطی به حساب آوردند به طور معمول میزان لغزش ها و آسیب های اجتماعی کمتر می شود.
وی افزود: نماز سد راه انسان در مقابل انحراف ها است و اگر با خضوع و خشوع بر پا داشته شود انسان هیچگاه به فکر گناه نخواهد افتاد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: در کشور ما پس از پیروزی انقلاب نماز احیا شد و در همه دولت ها در نظام اسلامی به بحث نماز توجه ویژه ای شده و در مدارس، ادارات و دانشگاه ها نماز از اهمیت بالایی برخوردار است.
حجت الاسلام لطفی تاکید کرد: باید در زمینه نهادینه کردن فرهنگ نماز بیش از پیش تلاش شود زیرا گسترش فرهنگ نماز به کاهش آسیب های اجتماعی منجر می شود.
وی با بیان اینکه نماز محک عبودیت و ملاک بندگی است و پس از ولایت هیچ فریضه ای به اندازه نماز اهمیت و ارزش ندارد، یادآور شد: اهمیت ولایت نیز از آن جهت است که حافظ و برپا دارنده نماز در جامعه اسلامی است.
امام جمعه ایلام با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی اضافه کرد: استان ایلام در این ایام میزبان صدها هزار زائر اباعبدالله(ع) است و این افتخاری برای مردم استان است ضمن اینکه نام ایلام با اربعین گره خورده است.
حجت الاسلام لطفی افزود: اربعین یک مناسبت مهم دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و یک حماسه بزرگ جهان اسلام و مظهر اقتدار، شکوه و عظمت امت اسلامی در مقابل بدخواهان و دشمنان اسلام است.

استاندار ایلام: نماز اصلی ترین ابزار مقابله با آسیب های اجتماعی است

مهندس محمدرضا مروارید، استاندار ایلام اظهار کرد: نگاهی به احادیث، روایات و آیات قرآنی نشان می دهد لازمه رسیدن به توسعه و پیشرفت در دنیا و سعادت و کمال در آخرت، برپایی نماز است.
وی افزود: نماز یک حصار و دژ امنیتی در مقابل فحشا و منکرات در جامعه است و زمانی که با خضوع و خشوع بجا آورده شود بدلیل ارتباط معنوی با خالق احساس قدرت بیشتری در افراد نسبت به مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، ایجاد می کند.
استاندار ایلام تاکید کرد: مساجد بعنوان پایگاه نمازهای جماعات و جمعه مکان بسیار مناسبی برای همیاری و همکاری مردم هستند و این نقش آنها در جامعه باید پر رنگ تر شود.
مهندس مروارید یادآور شد: محوریت مساجد در مسائل دینی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی جامعه باعث ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین افراد جامعه می شود
وی یادآور شد: اکنون وضعیت این استان در خصوص اقامه نماز در دانشگاه ها، مدارس و ادارات مناسب است و روز به روز نیز در حال گسترش و توسعه است.
وی اضافه کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اجبار افراد به اقامه نماز به هیچ عنوان صحیح نیست اما باید زمینه و امکانات لازم برای برپایی نماز در جامعه فراهم شود.
استاندار ایلام گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط اقامه نماز در دانشگاه ها، مدارس و ادارات فراهم نبود اما اکنون به برکت نظام اسلامی این شرایط در همه جا فراهم است.
 

شایان ذکر است در این اجلاس از طرف ستاد اقامه نماز کشور لوح تقدیر و انگشتر متبرک مقام معظم رهبری به حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و محمدرضا مروارید استاندار ایلام اهدا شد.

دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد دومين اجلاس استاني نماز برگزار شد