دومین اجلاس استانی نماز برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، دومين اجلاس استاني نماز  با موضوع تأثير نماز در کاهش آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه ايلام، با حضور مسئولان ارشد استان، نماينده ولي فقيه در استان، معاون بازرسي ستاد اقامه نماز کشور، رئيس دانشگاه ايلام، استاندار ايلام، مديران ادارات، دانشگاهيان و دانشجويان و فعالان عرصه نماز برگزار شد.

رئيس دانشگاه: جمع‌هاي نماز فرصت مناسبي براي چاره انديشي در معضلات اجتماعي است

دکتر محمد علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، در دومين اجلاس استاني نماز ضمن خوش آمدگويي به حضار اظهار داشت: فعاليت هاي مذهبي و ديني دانشگاه ايلام، نه تنها در سطح استان که در کشور شاخص بوده و از نمود بارزي برخوردار است. وي، با اشاره به برگزاري برنامه هاي شاخص فرهنگي که در چند روز آينده در دانشگاه ايلام برگزار مي شود، خاطر نشان کرد دانشگاه ايلام به عنوان دبير سوگواره ملي اربعين دانشگا ه هاي کل کشور، معرفي شده است، که برگزاري اين برنامه ملي با حضور و مشارکت همه اساتيد و دانشگاهيان و دانشجويان علاقه مندي رخ خواهد داد که اقدام به ارسال آثار فرهنگي و هنري خود به اين سوگواره خواهند کرد.

پروفسور علي اکبري با بيان اينکه سوگواره شعر کردي "شين" چهارشنبه شب در اين مرکز آموزش عالي برگزار مي شود،گفت: ايلام به عنوان قدمگاه اربعين حسيني بايد با آثار بيشتر و غني تر، و مرتبط با سوگواره شرکت کرده و شاهد حضور پررنگ دانشگاهيان در اين سوگواره ها باشيم.

رئيس دانشگاه ايلام، با ابراز خرسندي از برگزاري اجلاس نماز در اين مرکز آموزش عالي، گفت: درست است که در بسياري از موضوعات نظرات و ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد، اما مي توانيم با استفاده از مشترکات زيادي چون دين و مذهب و زيان و اهل بيت، هم نوا و يک صدا عمل کنيم.

دکتر علي اکبري با اشاره به اين موضوع که وجود آسيب هاي اجتماعي در جامعه براي همه دردناک و دغدغه است، افزود: وجود آسيب هاي اجتماعي و معضلات رفتاري و اخلاقي در جامعه اي که خود داعيه الگو بودن دارد، بسيار دردناک و آسيب زا است که جمع هاي نماز فرصت مناسبي است براي چاره جويي و تبيين آسيب هايي که جامعه با آن دست به گريبان است، لذا بايد مراقب بود محفل هاي نماز خود آسيب زا نبوده و يا به آسيب هاي موجود دامان نزند.

امام جمعه ايلام: جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي نماز بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد

حجت الاسلام و المسلمين محمدنقي لطفي، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام اظهار کرد: اين يک واقعيت است که اگر تمام افراد جامعه نماز را بعنوان يک تکليف الهي و وظيفه ديني در هر شرايطي به حساب آوردند به طور معمول ميزان لغزش ها و آسيب هاي اجتماعي کمتر مي شود.
وي افزود: نماز سد راه انسان در مقابل انحراف ها است و اگر با خضوع و خشوع بر پا داشته شود انسان هيچگاه به فکر گناه نخواهد افتاد.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام گفت: در کشور ما پس از پيروزي انقلاب نماز احيا شد و در همه دولت ها در نظام اسلامي به بحث نماز توجه ويژه اي شده و در مدارس، ادارات و دانشگاه ها نماز از اهميت بالايي برخوردار است.
حجت الاسلام لطفي تاکيد کرد: بايد در زمينه نهادينه کردن فرهنگ نماز بيش از پيش تلاش شود زيرا گسترش فرهنگ نماز به کاهش آسيب هاي اجتماعي منجر مي شود.
وي با بيان اينکه نماز محک عبوديت و ملاک بندگي است و پس از ولايت هيچ فريضه اي به اندازه نماز اهميت و ارزش ندارد، يادآور شد: اهميت ولايت نيز از آن جهت است که حافظ و برپا دارنده نماز در جامعه اسلامي است.
امام جمعه ايلام با اشاره به فرا رسيدن اربعين حسيني اضافه کرد: استان ايلام در اين ايام ميزبان صدها هزار زائر اباعبدالله(ع) است و اين افتخاري براي مردم استان است ضمن اينکه نام ايلام با اربعين گره خورده است.
حجت الاسلام لطفي افزود: اربعين يک مناسبت مهم ديني، فرهنگي، سياسي و اجتماعي و يک حماسه بزرگ جهان اسلام و مظهر اقتدار، شکوه و عظمت امت اسلامي در مقابل بدخواهان و دشمنان اسلام است.

استاندار ايلام: نماز اصلي ترين ابزار مقابله با آسيب هاي اجتماعي است

مهندس محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام اظهار کرد: نگاهي به احاديث، روايات و آيات قرآني نشان مي دهد لازمه رسيدن به توسعه و پيشرفت در دنيا و سعادت و کمال در آخرت، برپايي نماز است.
وي افزود: نماز يک حصار و دژ امنيتي در مقابل فحشا و منکرات در جامعه است و زماني که با خضوع و خشوع بجا آورده شود بدليل ارتباط معنوي با خالق احساس قدرت بيشتري در افراد نسبت به مسائل و مشکلاتي که با آن مواجه هستند، ايجاد مي کند.
استاندار ايلام تاکيد کرد: مساجد بعنوان پايگاه نمازهاي جماعات و جمعه مکان بسيار مناسبي براي همياري و همکاري مردم هستند و اين نقش آنها در جامعه بايد پر رنگ تر شود.
مهندس مرواريد يادآور شد: محوريت مساجد در مسائل ديني، مذهبي، اجتماعي و فرهنگي جامعه باعث ايجاد روحيه نشاط و شادابي در بين افراد جامعه مي شود
وي يادآور شد: اکنون وضعيت اين استان در خصوص اقامه نماز در دانشگاه ها، مدارس و ادارات مناسب است و روز به روز نيز در حال گسترش و توسعه است.
وي اضافه کرد: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري اجبار افراد به اقامه نماز به هيچ عنوان صحيح نيست اما بايد زمينه و امکانات لازم براي برپايي نماز در جامعه فراهم شود.
استاندار ايلام گفت: تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي شرايط اقامه نماز در دانشگاه ها، مدارس و ادارات فراهم نبود اما اکنون به برکت نظام اسلامي اين شرايط در همه جا فراهم است.
 

شايان ذکر است در اين اجلاس از طرف ستاد اقامه نماز کشور لوح تقدير و انگشتر متبرک مقام معظم رهبري به حجت الاسلام و المسلمين محمدنقي لطفي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام و محمدرضا مرواريد استاندار ايلام اهدا شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها