شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مناظره دکتر میرزایی و حجت الاسلام رسایی با موضوع FATF و تأثیر آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گردید

مناظره دکتر میرزایی و حجت الاسلام رسایی با موضوع FATF و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان، شب گذشته در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مناظره دکتر جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی  و حجت الاسلام حمید رسایی، نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام و  با موضوع FATF و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، با حضور دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، دکتر شیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر عباسی، مشاور رئیس، دکتر امامی پور، مدیرکل امور فرهنگی، اساتید، اصحاب رسانه و جمع زیادی از دانشجویان، شب گذشته در محل سالن آیت اله حیدری دانشگاه برگزار گردید.

  در این مناظره که با داوری و اجرای دکتر سیاوش یاری، دانشیار دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید، دکتر میرزایی، با آغاز این مناظره، اظهار کرد: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که با مسائل و موضوعات شعاری برخورد می ‌کنیم و به جای اظهارنظر کارشناسان، گروه‌ های شعاری میدان‌دار می‌شوند و کارشناسان نادیده گرفته می‌ شوند.

  نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، اعتراضات در جلو مجلس بعد از تصویب  FATF  را نشانه‌ی بالندگی جامعه دانست و تصریح کرد: انتظار این است که جامعه با آگاهی کامل به قوانین تصویب شده تمکین کند.

  دکتر میرزایی با اشاره به ارسال پیامک ‌هایی به نمایندگان بعد از تصویب این قانون، تأکید کرد: لازمه‌ی توسعه همه جانبه کشور قانون‌گرایی است.

  حجت الاسلام رسایی هم اولین صحبت‌های خود را در مناظره این گونه آغاز کرد: FATF  برخلاف برجام که برنامه اقدام مشترک بود یک طرفه و شامل توصیه‌هایی است که باید به آنها عمل کنیم که در سال 1987 توسط 7 کشور راه‌اندازی شد و بعد از 11 سپتامبر برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم، 9توصیه به آن اضافه شد.

  نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در سال 2012 یکسری توصیه ‌های دیگر به آن با نام ممانعت از تامین مالی سلاح‌ های کشتار جمعی اضافه شد که منحصرا درباره ایران بود  و بعدها یک قسمت دیگر با عنوان مقابله با تهدیدات دیگر به آن اضافه کردند، که هر چیزی می ‌تواند باشد، یعنی به چیزی که نمی ‌دانیم چیست تن داده ‌ایم.

  دکتر میرزایی، در بخش بعدی این مناظره با اشاره به کتابی که از مسئولان خزانه ‌داری آمریکا به چاپ رسیده است، گفت: در این کتاب‌ ها که توسط مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده، آمریکایی‌ها می ‌گویند که چگونه ایران بهانه را در اختیار ما گذاشت تا اروپا و چین  وروسیه را علیه ایران با خود همراه کردیم.

  نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمریکا دنبال فشارآوردن به ایران است و کوتاه نمی ‌آید، بنابراین باید هوشمندانه عمل کنیم و بهانه دست آمریکا ندهیم.

  حجت الاسلام رسایی، در فرصت بعدی خود با بازگشت به صحبت‌ های قبلی دکتر میرزایی، گفت: مصوبه مجلس تا زمانی که توسط شورای نگهبان به تصویب نرسد قانون نیست، هر چند اعتراض به قانون هم مشکلی ندارد.

  دکتر میرزایی در ادامه با تبیین اهداف کنوانسیون ‌ها، گفت: منتقدان FATF  نگران استفاده ابزاری از این موضوع برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی هستند، این موضوعات دغدغه‌ ی ما هم هستند، اما بعنوان نماینده مجلس از توضیحات دکتر ظریف و شمحانی قانع شده‌ایم و این موضوعات در جلسات مختلف بررسی شده است.

  نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی،  ادامه داد: طیفی از جامعه بنا ندارند راضی شوند و قصد قانع شدن هم ندارند و معتقدم در این مسائل بین‌المللی مرتبط با منافع ملی هم سود و هم فایده را ببینیم و به تنهایی نمی ‌توانیم در عرصه جهانی با همه مقابله کنیم، بلکه باید با رویکرد هزینه – فایده برخورد کنیم  و در غیر این صورت نمی ‌توانیم آن گونه که باید موفق شویم.

  حجت الاسلام رسایی، در ادامه این مناظره، تصریح کرد: دولت ایران از سال 95 تاکنون 37 توصیه از 41 توصیه‌ی FATF  را پذیرفته و بخش ‌هایی را به صورت قوانین داخلی پذیرفته که یکی از این موارد CFT  است، اما مشکل این است که ما تعریف خودمان را از تروریسم داریم و غربی‌ ها تعریف خودشان را  دارند، که برای رفع این نقیصه دولت شرط گذاشته و این شروط شاهد  مدعای ما است.

  در ادامه دکتر میرزایی، گفت: جهان از دهه‌ ی 90 با مشکلات و چالش‌ هایی مانند مشکلات زیست محیطی و گروه ‌های سازمان یافته که حوزه عملشان فقط یک کشور نیست و در یک کشور پایگاه دارند اما در جاهای مختلف اعمال مجرمانه انجام می‌دهند که نمونه تروریسم را همین امروز در میرجاوه دیدیم و از قربانیان تروریسم هستیم، بنابراین باید به سمت همکاری ‌های مشترک برای مقابله با این پدیده برویم، پس اهداف FATF  درست است و من از موضع حزبم در دفاع از آن حمایت می‌ کنم.

 وی در ادامه گفت: قبل از تصویب FATF  ما با بخش ‌های مختلف جامعه مانند اتاق بازرگانی، صاحبان صنایع و دیگر بخش ‌های جامعه صحبت کردیم و نظر آنان را خواستیم و حرف موافق و مخالف را گرفتیم و به خاطر منافع ملی رأی دادیم و انتظار از مجموعه‌ ی نیروهای انقلابی و دلسوز این بود که نگرانی‌ های خود را در جلسات برگزار شده در آن زمان بیان کنند.

   حجت الاسلام رسایی در فرصت دیگر خود در این مناظره، اظهار کرد: من فایده‌ای را در این قانون نمی‌بینم، آیا اینکه بانک سپه و ملت با استناد به این قانون به قرارگاه خاتم ‌الانبیاء پول ندهند فایده است؟

   وی تصریح کرد: این قانون ما را مکلف می ‌کند به توصیه ‌ها عمل کنیم و در نهایت می ‌گوید باید چنین و چنان کنیم تا FATF گام‌های بعدی را بردارد؟ سوال من این است که گام‌ های بعدی چیست؟

  در ادامه دکتر میرزایی، با اشاره به همراه شدن بسیاری از کشورها با ایران در جریان برجام، گفت: نباید مسائل را به تابو تبدیل کرد، بلکه باید عاقلانه تصمیم گرفت و اگر دغدغه دفاع از حزب‌الله لبنان را داریم باید درست دفاع کنیم نه اینکه با دفاع نادرست هزینه دهیم و منشاء مشکلات شویم.

  در ادامه دو نفر از نمایندگان جامعه اسلامی دانشجویان بعنوان مخالف FATF دو نفر از نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان بعنوان موافق FATF نظرات خود را بیان کردند و آقای دکتر میرزایی و حجت الاسلام رسایی دیدگاه های خود را درباره سخنان این دانشجویان ارائه کردند و سپس جلسه پایان یافت.

مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد