مناظره دکتر میرزایی و حجت الاسلام رسایی با موضوع FATF و تأثیر آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
مناظره  دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF  و تأثير آن بر اقتصاد کشور در دانشگاه برگزار گرديد

مناظره دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي با موضوع FATF و تأثير آن بر اقتصاد کشور، به دعوت جامعه اسلامي دانشجويان، شب گذشته در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، مناظره دکتر جلال ميرزايي، نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي  و حجت الاسلام حميد رسايي، نماينده دوره هاي هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي، به دعوت جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه ايلام و  با موضوع FATF و تأثير آن بر اقتصاد کشور، با حضور دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، دکتر شيرخاني، معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر عباسي، مشاور رئيس، دکتر امامي پور، مديرکل امور فرهنگي، اساتيد، اصحاب رسانه و جمع زيادي از دانشجويان، شب گذشته در محل سالن آيت اله حيدري دانشگاه برگزار گرديد.

  در اين مناظره که با داوري و اجراي دکتر سياوش ياري، دانشيار دانشگاه و رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني برگزار گرديد، دکتر ميرزايي، با آغاز اين مناظره، اظهار کرد: مشکلي که در کشور ما وجود دارد اين است که با مسائل و موضوعات شعاري برخورد مي ‌کنيم و به جاي اظهارنظر کارشناسان، گروه‌ هاي شعاري ميدان‌دار مي‌شوند و کارشناسان ناديده گرفته مي‌ شوند.

  نماينده دوره هاي هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي، اعتراضات در جلو مجلس بعد از تصويب  FATF  را نشانه‌ي بالندگي جامعه دانست و تصريح کرد: انتظار اين است که جامعه با آگاهي کامل به قوانين تصويب شده تمکين کند.

  دکتر ميرزايي با اشاره به ارسال پيامک ‌هايي به نمايندگان بعد از تصويب اين قانون، تأکيد کرد: لازمه‌ي توسعه همه جانبه کشور قانون‌گرايي است.

  حجت الاسلام رسايي هم اولين صحبت‌هاي خود را در مناظره اين گونه آغاز کرد: FATF  برخلاف برجام که برنامه اقدام مشترک بود يک طرفه و شامل توصيه‌هايي است که بايد به آنها عمل کنيم که در سال 1987 توسط 7 کشور راه‌اندازي شد و بعد از 11 سپتامبر براي جلوگيري از تامين مالي تروريسم، 9توصيه به آن اضافه شد.

  نماينده دوره هاي هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: در سال 2012 يکسري توصيه ‌هاي ديگر به آن با نام ممانعت از تامين مالي سلاح‌ هاي کشتار جمعي اضافه شد که منحصرا درباره ايران بود  و بعدها يک قسمت ديگر با عنوان مقابله با تهديدات ديگر به آن اضافه کردند، که هر چيزي مي ‌تواند باشد، يعني به چيزي که نمي ‌دانيم چيست تن داده ‌ايم.

  دکتر ميرزايي، در بخش بعدي اين مناظره با اشاره به کتابي که از مسئولان خزانه ‌داري آمريکا به چاپ رسيده است، گفت: در اين کتاب‌ ها که توسط مرکز پژوهش‌ هاي مجلس شوراي اسلامي به چاپ رسيده، آمريکايي‌ها مي ‌گويند که چگونه ايران بهانه را در اختيار ما گذاشت تا اروپا و چين  وروسيه را عليه ايران با خود همراه کرديم.

  نماينده دوره هاي هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: آمريکا دنبال فشارآوردن به ايران است و کوتاه نمي ‌آيد، بنابراين بايد هوشمندانه عمل کنيم و بهانه دست آمريکا ندهيم.

  حجت الاسلام رسايي، در فرصت بعدي خود با بازگشت به صحبت‌ هاي قبلي دکتر ميرزايي، گفت: مصوبه مجلس تا زماني که توسط شوراي نگهبان به تصويب نرسد قانون نيست، هر چند اعتراض به قانون هم مشکلي ندارد.

  دکتر ميرزايي در ادامه با تبيين اهداف کنوانسيون ‌ها، گفت: منتقدان FATF  نگران استفاده ابزاري از اين موضوع براي اعمال فشار به جمهوري اسلامي و حوزه نفوذ جمهوري اسلامي هستند، اين موضوعات دغدغه‌ ي ما هم هستند، اما بعنوان نماينده مجلس از توضيحات دکتر ظريف و شمحاني قانع شده‌ايم و اين موضوعات در جلسات مختلف بررسي شده است.

  نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي،  ادامه داد: طيفي از جامعه بنا ندارند راضي شوند و قصد قانع شدن هم ندارند و معتقدم در اين مسائل بين‌المللي مرتبط با منافع ملي هم سود و هم فايده را ببينيم و به تنهايي نمي ‌توانيم در عرصه جهاني با همه مقابله کنيم، بلکه بايد با رويکرد هزينه – فايده برخورد کنيم  و در غير اين صورت نمي ‌توانيم آن گونه که بايد موفق شويم.

  حجت الاسلام رسايي، در ادامه اين مناظره، تصريح کرد: دولت ايران از سال 95 تاکنون 37 توصيه از 41 توصيه‌ي FATF  را پذيرفته و بخش ‌هايي را به صورت قوانين داخلي پذيرفته که يکي از اين موارد CFT  است، اما مشکل اين است که ما تعريف خودمان را از تروريسم داريم و غربي‌ ها تعريف خودشان را  دارند، که براي رفع اين نقيصه دولت شرط گذاشته و اين شروط شاهد  مدعاي ما است.

  در ادامه دکتر ميرزايي، گفت: جهان از دهه‌ ي 90 با مشکلات و چالش‌ هايي مانند مشکلات زيست محيطي و گروه ‌هاي سازمان يافته که حوزه عملشان فقط يک کشور نيست و در يک کشور پايگاه دارند اما در جاهاي مختلف اعمال مجرمانه انجام مي‌دهند که نمونه تروريسم را همين امروز در ميرجاوه ديديم و از قربانيان تروريسم هستيم، بنابراين بايد به سمت همکاري ‌هاي مشترک براي مقابله با اين پديده برويم، پس اهداف FATF  درست است و من از موضع حزبم در دفاع از آن حمايت مي‌ کنم.

 وي در ادامه گفت: قبل از تصويب FATF  ما با بخش ‌هاي مختلف جامعه مانند اتاق بازرگاني، صاحبان صنايع و ديگر بخش ‌هاي جامعه صحبت کرديم و نظر آنان را خواستيم و حرف موافق و مخالف را گرفتيم و به خاطر منافع ملي رأي داديم و انتظار از مجموعه‌ ي نيروهاي انقلابي و دلسوز اين بود که نگراني‌ هاي خود را در جلسات برگزار شده در آن زمان بيان کنند.

   حجت الاسلام رسايي در فرصت ديگر خود در اين مناظره، اظهار کرد: من فايده‌اي را در اين قانون نمي‌بينم، آيا اينکه بانک سپه و ملت با استناد به اين قانون به قرارگاه خاتم ‌الانبياء پول ندهند فايده است؟

   وي تصريح کرد: اين قانون ما را مکلف مي ‌کند به توصيه ‌ها عمل کنيم و در نهايت مي ‌گويد بايد چنين و چنان کنيم تا FATF گام‌هاي بعدي را بردارد؟ سوال من اين است که گام‌ هاي بعدي چيست؟

  در ادامه دکتر ميرزايي، با اشاره به همراه شدن بسياري از کشورها با ايران در جريان برجام، گفت: نبايد مسائل را به تابو تبديل کرد، بلکه بايد عاقلانه تصميم گرفت و اگر دغدغه دفاع از حزب‌الله لبنان را داريم بايد درست دفاع کنيم نه اينکه با دفاع نادرست هزينه دهيم و منشاء مشکلات شويم.

  در ادامه دو نفر از نمايندگان جامعه اسلامي دانشجويان بعنوان مخالف FATF دو نفر از نمايندگان انجمن اسلامي دانشجويان بعنوان موافق FATF نظرات خود را بيان کردند و آقاي دکتر ميرزايي و حجت الاسلام رسايي ديدگاه هاي خود را درباره سخنان اين دانشجويان ارائه کردند و سپس جلسه پايان يافت.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها