شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه: پژوهش های ما فاقد پشتوانه نظری هستند

مشکل ما در حوزه پژوهش، فقدان نظریه سازی و نظریه آزمایی در حوزه علوم انسانی است/ روانشناسان ما فقط داده جمع آوری کرده و هیچ نظریه ای را آزمایش نمی کنند.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر یارمحمد قاسمی دانشیار و مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار روابط  عمومی، با بیان مشکلات موجود در راه پژوهش، اظهار داشت: روش های تحقیقاتی و پژوهشی ما، از فرا مرزها گرفته شده  و از این رو ما، با مشکلات عدیده ای در این حوزه مواجه هستیم.

   دانشیار دانشگاه، با بیان اینکه تا زمانی که، پژوهشگران ما خود را با ISI  به روز کنند، نابودی خود را رقم زده اند، افزود: ما موضوعات و روشها را، به صورت بسته بندی شده می گیریم، اما صحیح آن است، که تمامی مراحل این امر در داخل تولید شود. ما فقط به دنبال تقلید از غرب هستیم. ISI   یک موسسه بین المللی است، که مقر آن در آمریکا است و دانشگاه های ما به این نهاد لبیک می گویند.

   دکتر قاسمی، تأکید کرد: ISI   با هدفی بخصوص شکل گرفته است و امروزه کسی که   ISI  زده  باشد، به راحتی استاد تمامی می گیرد!، دانشمندان بزرگ  از جمله انیشتین، نیوتون، سعدی و ... با ISI و مقالاتشان به این درجه نرسیدند.

    مدیر گروه جامعه شناسی با گلایه از این موضوع، که کتاب گریزی در جامعه ما شدت گرفته، بیان کرد: این یک روند جهانی نیست و فقط در جامعه ما شیوع دارد، ما به دنبال چیزی هستیم، که خود غربی ها نیز از این روند استفاده نمی کنند. در فنلاند هر فرد عادی در سال 47 کتاب می خواند، کدام یک از اساتید ما حتی دو کتاب در سال مطالعه می کنند؟، ما در حال اسطوره کردن مقاله هستیم و بر این باوریم، که هرکسی مقاله ننویسد، سوادش  قدیمی است.

   دکتر قاسمی، اضافه کرد: دانشمندان بزرگ، با مقاله نوشتن جهان را تکان ندادند. مقاله نوشتن هیچ فردی را معروف نمی کند. اغلب مدیران ما بعنوان سیاست گذار علمی از علوم پایه بوده و در حال سیاست گذاری و مقاله محور کردن علوم هستند. ما بر این باوریم، کسی باید وزیر علوم شود، که تقریباً بر تمامی علوم اشراف داشته باشد و  فیلسوف علم باشد، همانگونه که در آلمان و دیگر کشور های توسعه یافته، این وضعیت وجود دارد.

    مدیر گروه جامعه شناسی، تصریح کرد: مشکل دیگر ما در حوزه پژوهش، فقدان نظریه سازی و نظریه آزمایی است. روانشناسان ما فقط  تِز می دهند، جامعه شناسان ما صرفاً جامعه نگاری کرده و هیچ نظریه ای را آزمایش نمی کنند. پژوهش های ما، فاقد هدف نظریه سازی و پشتوانه نظری هستند. نظام آموزش عالی برنامه تحقیقاتی ندارد. بایستی نظریه ها را در یک تقابل قرار داد، علم با جزیره ای عمل کردن پیش نخواهد رفت. تحقیقات بایستی به همدیگر حمله کنند، تا مشخص شود­، کدام یک می تواند موفق باشد.

    دکتر قاسمی، خاطرنشان کرد: حاکمیت پوزیتیویسم یک ضعف دیگر پژوهش است، وقتی پوزیتیویسم فقط به ظواهر توجه می کند و فقط ظواهر را بررسی می کند، قطعاً یک ایدئولوژی فریب است، که تا وقتی ماندگار باشد، پژوهش هیچ سودی ندارد. پژوهشگر برتر ما می شود، کسی که مقالات ISI  داشته باشد، در صورتیکه این مبنا غلط است!، کدام نظریه آزمایی یا نظریه سازی از این مبناها بیرون آمده است؟، از همه لحاظ (بعد های سیاسی، فرهنگی و ...) با یک پارادوکس زندگی می کنیم.

   مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه، افزود: از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و... منتقد سرمایه داری هستیم، ولی دانشگاه ما الگوی سرمایه داری را محور می داند! چرا این گسیختگی نهادی شکل گرفته است؟،  چرا اغلب وزرای علوم ما، در حال سوق دادن جامعه به سمت ISI محوری هستند؟!، از طرفی همین وزرای علوم در صحبت های سیاسی و اجتماعی خود، جبهه ی مخالف با غرب را در پیش می گیرند! این یک پارادوکس بزرگ است.

  دکتر قاسمی، یادآور شد: اگر بخواهیم پژوهش را بهبود ببخشیم، بایستی از مسئولین شروع کنیم و در انتصابات وزراء تجدید نظر کنیم. باید دوباره به فلسفه برگردیم تا موفق شویم. اخیراً هیچ رشته ای در دنیای علم بدون فلسفه کار نمی کند، آن هم نه فلسفه کلاسیک و فلسفه یونان و نه شارحان فلسفه یونان، بلکه فلسفه مدرن، یعنی فلسفه کانت، هگل و دکارت. این رویکرد از فلسفه، مرز علم دنیای جدید با قدیم است، که متاسفانه علوم انسانی ما، هنوز پایه های هستی شناسی و معرفت شناسی علوم جدید، که مبتنی بر رویکرد فلاسفه مدرن است، را به رسمیت نشناخته، یعنی با آن بیگانه است.

 

مدير گروه جامعه شناسي دانشگاه: پژوهش هاي ما فاقد پشتوانه نظري هستند