شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه

مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار، با حضور مقامات کشوری و استانی در دانشگاه برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار، با حضور دکتر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، آقای سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، دکتر خسروی نماینده وزارت علوم، مهندس شمایلی مدیر عامل موسسه جهاد نصر کشور، دکتر شاهسون مدیرکل وزارت بهداشت، دکتر طهماسبی مدیر کارگروه ملی مبارزه با گرد و غبار، روسای دانشگاه های کشور عراق، مدیران و روسای سازمان های استان، دانشمندانی از 7 کشور، صاحب نظران، علاقمندان و جمع زیادی از دانشجویان، صبح امروز، در محل سالن آیت اله حیدری برگزار گردید.

    در این مراسم، دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه، ضمن خیر مقدم و خوش آمدگویی به مقامات، مسئولین و حاضرین در این مراسم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقیاس محلی، ملی و بین المللی در معرض وقوع گرد و غبار قرار دارد و 18 استان کشور و 70 درصد جمعیت این استان ها از این پدیده متاثر هستند.


   رئیس دانشگاه، افزود: مطالعات نشان می دهد اندازه ذرات گرد و غبار، تداوم، وسعت و زمان درگیری این پدیده به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است و شرایط حادی برای استان ایلام و دیگر استان های درگیر ایجاد کرده است.
   دکتر علی اکبری، تأکید کرد: این دانشگاه بر مبنای مسئولیت اجتماعی خود به محیط زیست توجه جدی دارد و برای همین برگزاری دومین همایش بین المللی گرد و غبار در سه محور شامل: عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از گرد و غبار و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دستور کار قرار گرفت.
  رئیس دانشگاه، افزود: این دانشگاه برای حل معضل گرد و غبار به پژوهشگران دو سوی مرز ایران و عراق و متخصصان برجسته جهانی مراجعه کرده است.

   دکتر علی اکبری، بیان داشت: حضور 350 متخصص و پژوهشگر از هفت کشور و 60 دانشگاه و مرکز آموزشی جهان، مشارکت سازمان های ملی و بین المللی و مقامات عالی رتبه وزارتخانه ها و سازمان های کشوری و همچنین حمایت استانداری ایلام، در این همایش حاکی از اهتمام جدی دانشگاه ایلام برای استفاده از تمامی ظرفیت ها در راستای بررسی و حل این معضل است.

رئیس دانشگاه، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش به انجام اقدامات جدی تر در سطح محلی، ملی و منطقه ای منجر شود

  در ادامه این مراسم، آقای قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام، با خیرمقدم به میهمانان و حاضرین در مراسم و تشکر از زحمات دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، به خاطر برگزار این همایش، اظهار داشت: سالانه 500 هزار نفر در جهان بر اثر پدیده گرد و غبار دچار مرگ زودرس می شوند.

   استاندار ایلام، تاکید کرد: کره زمین هر ساله به سمت گرمتر شدن به پیش می رود و روند خشکسالی ها بویژه در کشورهای خشک و نیمه خشک در حال افزایش است.

   آقای سلیمانی دشتکی، با بیان اینکه 21 درصد استان ایلام  بیابان و منشا گرد و غبار می باشد، افزود: از جمله آسیب های وارد شده انسان به طبیعت استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی و افت سفره های زیرزمینی و اجرای پروژه های عمرانی بدون توجه به مسائل زیست محیطی است، که منجر به توسعه بیابان ها و افزایش گرد و غبار شده است

   استاندار ایلام با اشاره به ورود این پدیده به استان ایلام افزود: روزهای آلوده از گرد و غبار در ایلام به 80 روز در سال رسیده که بالاتر از حد مجاز و بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن پوشش های جنگلی، آسیب به شبکه های توزیع برق، مشکلات درمان شده و هزینه های مالی فراوانی را به این استان تحمیل کرده است.

   استاندار ایلام با اشاره به فعالیت های دولت تدبیر و امید در پنج سال گذشته در استان، تأکید کرد: شناسایی 100 هزار هکتار عرصه های بیابانی برای جلوگیری از گرد و غبار و اجرای 30 هزار هکتار عملیات اجرایی نهال کاری در راستای بیابان زایی از جمله این فعالیت ها است.

   در ادامه این مراسم، دکتر زند، معاون وزیر جهاد  کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت، سپس، دکتر طهماسبی مدیر کارگروه ملی مبارزه با گرد و غبار، پیام دکتر کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور را قرائت کرد و بعد مهندس شمایلی، مدیر عامل موسسه جهاد نصر کشور، توضیحاتی را در زمینه فعالیت های این موسسه در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار ارائه کرد.

افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه