افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه

خانه خبرها
افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه

مراسم افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار، با حضور مقامات کشوري و استاني در دانشگاه برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، مراسم افتتاحيه دومين همايش بين المللي گرد و غبار، با حضور دکتر زند معاون وزير جهاد کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، آقاي سليماني دشتکي استاندار ايلام، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، دکتر خسروي نماينده وزارت علوم، مهندس شمايلي مدير عامل موسسه جهاد نصر کشور، دکتر شاهسون مديرکل وزارت بهداشت، دکتر طهماسبي مدير کارگروه ملي مبارزه با گرد و غبار، روساي دانشگاه هاي کشور عراق، مديران و روساي سازمان هاي استان، دانشمنداني از 7 کشور، صاحب نظران، علاقمندان و جمع زيادي از دانشجويان، صبح امروز، در محل سالن آيت اله حيدري برگزار گرديد.

    در اين مراسم، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، ضمن خير مقدم و خوش آمدگويي به مقامات، مسئولين و حاضرين در اين مراسم، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در مقياس محلي، ملي و بين المللي در معرض وقوع گرد و غبار قرار دارد و 18 استان کشور و 70 درصد جمعيت اين استان ها از اين پديده متاثر هستند.


   رئيس دانشگاه، افزود: مطالعات نشان مي دهد اندازه ذرات گرد و غبار، تداوم، وسعت و زمان درگيري اين پديده به صورت نگران کننده اي در حال افزايش است و شرايط حادي براي استان ايلام و ديگر استان هاي درگير ايجاد کرده است.
   دکتر علي اکبري، تأکيد کرد: اين دانشگاه بر مبناي مسئوليت اجتماعي خود به محيط زيست توجه جدي دارد و براي همين برگزاري دومين همايش بين المللي گرد و غبار در سه محور شامل: عوامل پيدايش و گسترش پديده گرد و غبار، پيامدهاي ناشي از گرد و غبار و راهکارهاي مقابله با پديده گرد و غبار، به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي در دستور کار قرار گرفت.
  رئيس دانشگاه، افزود: اين دانشگاه براي حل معضل گرد و غبار به پژوهشگران دو سوي مرز ايران و عراق و متخصصان برجسته جهاني مراجعه کرده است.

   دکتر علي اکبري، بيان داشت: حضور 350 متخصص و پژوهشگر از هفت کشور و 60 دانشگاه و مرکز آموزشي جهان، مشارکت سازمان هاي ملي و بين المللي و مقامات عالي رتبه وزارتخانه ها و سازمان هاي کشوري و همچنين حمايت استانداري ايلام، در اين همايش حاکي از اهتمام جدي دانشگاه ايلام براي استفاده از تمامي ظرفيت ها در راستاي بررسي و حل اين معضل است.

رئيس دانشگاه، ابراز اميدواري کرد: برگزاري اين همايش به انجام اقدامات جدي تر در سطح محلي، ملي و منطقه اي منجر شود

  در ادامه اين مراسم، آقاي قاسم سليماني دشتکي، استاندار ايلام، با خيرمقدم به ميهمانان و حاضرين در مراسم و تشکر از زحمات دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، به خاطر برگزار اين همايش، اظهار داشت: سالانه 500 هزار نفر در جهان بر اثر پديده گرد و غبار دچار مرگ زودرس مي شوند.

   استاندار ايلام، تاکيد کرد: کره زمين هر ساله به سمت گرمتر شدن به پيش مي رود و روند خشکسالي ها بويژه در کشورهاي خشک و نيمه خشک در حال افزايش است.

   آقاي سليماني دشتکي، با بيان اينکه 21 درصد استان ايلام  بيابان و منشا گرد و غبار مي باشد، افزود: از جمله آسيب هاي وارد شده انسان به طبيعت استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني و افت سفره هاي زيرزميني و اجراي پروژه هاي عمراني بدون توجه به مسائل زيست محيطي است، که منجر به توسعه بيابان ها و افزايش گرد و غبار شده است

   استاندار ايلام با اشاره به ورود اين پديده به استان ايلام افزود: روزهاي آلوده از گرد و غبار در ايلام به 80 روز در سال رسيده که بالاتر از حد مجاز و بسيار خطرناک است و باعث از بين رفتن پوشش هاي جنگلي، آسيب به شبکه هاي توزيع برق، مشکلات درمان شده و هزينه هاي مالي فراواني را به اين استان تحميل کرده است.

   استاندار ايلام با اشاره به فعاليت هاي دولت تدبير و اميد در پنج سال گذشته در استان، تأکيد کرد: شناسايي 100 هزار هکتار عرصه هاي بياباني براي جلوگيري از گرد و غبار و اجراي 30 هزار هکتار عمليات اجرايي نهال کاري در راستاي بيابان زايي از جمله اين فعاليت ها است.

   در ادامه اين مراسم، دکتر زند، معاون وزير جهاد  کشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور به ايراد سخنراني پرداخت، سپس، دکتر طهماسبي مدير کارگروه ملي مبارزه با گرد و غبار، پيام دکتر کلانتري، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان محيط زيست کشور را قرائت کرد و بعد مهندس شمايلي، مدير عامل موسسه جهاد نصر کشور، توضيحاتي را در زمينه فعاليت هاي اين موسسه در زمينه مقابله با پديده گرد و غبار ارائه کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها