شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ایلام و پتروشیمی استان

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در نشستی با حضور دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه  ایلام و مهندس فرهاد دانشی ممقانی، مدیر عامل پتروشیمی ایلام و معاونین ایشان تفاهم نامه همکاری امضاء شد.

رییس دانشگاه ایلام: پیشرفت استان در گرو  جامعه‌محور شدن آموزش‌ها و همکاری و همیاری صنعت و دانشگاه است.

دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در دیدار با مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و مقارن شدن این نشست با روزهای پیروزی انقلاب وابراز خرسندی از شکل‌گیری مراودات علمی دانشگاه ایلام با دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار کرد: دانشگاه ایلام با قدمتی 40 ساله و بهره‌گیری از حضور  200 عضو هیأت علمی به تربیت دانشجو می‌پردازد و دانش‌‌آموختگان این دانشگاه در سطوح عالی مشغول خدمت به جامعه هستند.

رییس دانشگاه ایلام ادامه داد: دانشگاه ایلام نماد آموزش عالی در استان است و اعضای هیئت علمی دانشگاه در مرتبه‌های علمی استادیاری، دانشیای و استادی مایلند علاوه بر حضور در کلاس درس تجربه‌های خود را در خدمت به مردم در قالب همکاری با دستگاه‌های اجرایی به کار گیرند و این مهم را زکات علم خود می‌دانند و مدیریت دانشگاه هم آمادگی دارد تا با بسیج امکانات و استعدادها پیشگام ارتباط دانشگاه با صنعت باشد.

دکترعلی‌اکبری با اشاره به اینکه دو دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی دانشگاه ایلام می‌تواند با بخش صنعت استان رابطه خاص برقرار کند، خاطرنشان کرد: در بحث آموزشی و پژوهشی می‌توانیم توسعه علمی داشته باشیم تا هم دانشگاه و هم صنعت استان از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در بخش پژوهشی همکاران ما به عنوان صاحب‌نظر می‌توانند خدمات خود را به صنعت استان ارائه کنند که یکی از برنامه‌هایی که در دانشگاه به جد پیگیری می‌شود ارتباط با جامعه و هر بخش غیردانشگاهی است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه این دانشگاه نماینده وزارت علوم و ناظر بر همه دانشگاه‌های استان است، تصریح کرد: دانشگاه ایلام آماده‌ی هرگونه همکاری با همه‌ی دستگاه‌های اجرایی است.

دکتر علی‌اکبری پتروشیمی ایلام را مکانی مناسب برای کارآموزی دانشجویان عنوان کرد و گفت:  جامعه‌محور بودن آموزش‌ها عامل موفقیت و ترقی استان خواهد بود و صنعت بداند که دانشگاه می‌تواند کمک کار صنعت باشد.

مهندس فرهاد دانشی ممقانی، مدیر عامل پتروشیمی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه امروز عزت، اقتدار و سربلندی ما مرهون امام راحل(ره) و خون شهدا است اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهمی که در کشور وجود دارد و پیشرفت‌های علمی در گرو آن و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می‌باشد این است که باید توان تبدیل کردن علم به ثروت را داشته باشیم چرا که علمی که فقط در کتابخانه‌ها و روی قفسه‌ها بماند ارزشی نخواهد داشت و باید گفت که قدرت کشورها امروز به وضعیت اقتصادی آنها بستگی دارد.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام یادآور شد: ما باید بتوانیم ثروت آفرین باشیم چرا که استان ایلام استعدادها و پتانسیل‌هایی که دارد بی‌نظیر است و دانشگاه نیز باید با انجام کارهای پژوهشی به رشد صنعت استان کمک کند.

دانشی ممقانی با بیان اینکه شناسایی استعدادها و ظرفیت‌ها بدون شک کشور را متحول خواهد کرد، گفت: گاز در استان ایلام نعمتی خدادادی است و استان می‌تواند سومین قطب پتروشیمی کشور شود .

وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزش و پژوهش بحثی که جذابیت دارد تسهیل کردن فرآیندها و رفع مشکلات موجود است، صنعت نفت و پتروشیمی استان ایلام جای کار زیادی دارد و صنعت ما وابسته به نفت است چرا که منابع نفت و گاز فراوانی داریم ولی متاسفانه هنوز محصولات را نیمه خام فروشی می‌کنیم.

مدیر عامل پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه خام فروشی ارزش افزوده را نصیب سایر کشورها می‌کند، ابراز امیدواری کرد در کوتاه مدت بتوانیم فرآیند چرخه تولید را اصلاح کنیم چون در کشور مصرف انرژی در صنعت بسیار بالاست و تولید ما متناسب با مصرف انرژی نیست که دانشگاه می‌تواند در این زمینه کمک کار ما باشد.

مهندس دانشی‌ممقانی به رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی غرب اشاره کرد و ادامه داد: با از بین رفتن تحریم‌ها فضا برای مذاکره با کشورهای خارجی باز شده و می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم چرا که در طول این سال‌ها تا حدی از پیشرفت در این بخش عقب مانده‌ایم.

وی مسایل زیست محیطی را از برنامه‌های مهم شرکت پتروشیمی در ایلام دانست و گفت : استان ایلام در سنوات آینده بدون شک به یکی از قطب‌های نفت و گاز کشور تبدیل خواهد شد.

شایان ذکر است در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ایلام و شرکت پتروشیمی ایلام منعقد شد، این تفاهم‌نامه در بخش‌های پژوهشی، آموزشی و سایر همکاری هاست که اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مورد نیاز شرکت توسط دانشگاه، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی از محققین و متخصصین فعال دانشگاهی در زمینه اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی، ایجاد شرایط برای فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی اساتید و دانشجویان در شرکت، برگزاری همایش‌های علمی تحقیقاتی شرکت، استفاده متقابل از کتابخانه‌ها طبق مقررات و ضوابط، انجام مشاوره یا نظارت بر طرح‌های در دست اقدام شرکت، انجام بازدیدهای علمی متقابل، اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های مورد نیاز شرکت، تبادل آمار و اطلاعات از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه، استفاده از محققین و متخصصین فعال دانشگاه در راستای فعال کردن واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت و استفاده از سایر امکانات تحخقیقاتی شامل آزمایشگاهی و کارگاهی متقابل بر اساس ضوابط از مفاد آن است.