شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست علمی پژوهشی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در دانشگاه ایلام

به گزارش روابط عمومی، آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور به همراه معاون و مشاورین محترمشان در نشست علمی پژوهشی با حضور استاندار محترم و معاونین ایشان، هیئت محترم رئیسه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ایلام شرکت نمودند

 

دکتر محمد علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام: با تمام وجود از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان حمایت و از راه ‌اندازی آنها استقبال می‌کنیم

در ابتدای این نشست آقای دکتر محمدعلی اکبری رئیس دانشگاه ایلام ضمن خیر مقدم به آقای دکتر ستاری و هیئت همراه ، اعضای هیئت علمی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: برای حمایت از واحدهای فناوری باید حلقه بین دانشگاه، مرکز رشد و پارک علم فناوری و بنیاد نخبگان تکمیل شود.

وی افزود: یارانه حمایتی و کمک به راه‌اندازی سه پژوهشکده منطقه‌ای گیاهان دارویی و تأمین اعتبار چند طرح هدفمند و معطوف به حل مسائل استانی، منطقه‌ای وملی در ایلام افزایش یابد.

علی‌اکبری تصریح کرد: کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از ارزش‌ها و برنامه‌های محوری ما در دانشگاه ایلام است و ما آمادگی لازم برای همکاری همه‌جانبه در این زمینه ‌داریم.

رئیس دانشگاه ایلام عنوان کرد: در استان ایلام 35 واحد دانشگاهی و 43 هزار دانشجو وجود دارد که با توجه به جمعیت استان ایلام نسبت خوبی را در کشور داریم.

وی گفت: ما با تمام وجود از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان حمایت و برای راه‌اندازی آنها استقبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه ایلام بابیان اینکه شاخص هیئت‌علمی در دانشگاه ایلام نسبت به دانشجو یک به 33بوده، عنوان کرد: وضعیت اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه ایلام رو به رشد است.

وی تصریح کرد: اعتبارات دانشگاهی در مراکز رشد محدود است و باید برای توسعه این مراکز و همچنین تکمیل آزمایشگاه مرکزی و تجهیز،  مساعدت‌های لازم از طرف مسئولان محترم انجام شود.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اعطای فرصت‌های مطالعاتی به اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه ایلام متوقف‌شده بود که خوشبختانه امسال در این دانشگاه دو فرصت مطالعاتی تعریف‌شده است.

 

دکتر ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور: کلید اقتصاد دانش بنیان را  در آمدزا بودن پژوهش و برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی دانست.

سپس آقای دکتر ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشوردر نشست علمی و پژوهشی در دانشگاه ایلام، اظهار کرد:ایلام مظهر ایستادگی، مقاومت و محرومیت است. طبیعی است که باید توجه ویژه های از طرف دولت به این استان بشود تا این محرومیت ها مرتفع شود.

وی  با بیان اینکه باید دیدگاه های غلط در آموزش عالی و پژوهش کشور اصلاح شود، افزود:  متکی بودن به اقتصاد نفتی باعث ایجاد تفکرات و مفاهیم غلطی در حوزه پژوهشی و آموزش عالی شده است

معاون علمی فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: این اقتصادنفتی حکم می کند که صنعت ما با  پول دولت درست شود، رانتی در اختیار داریم که هیچ زحمتی برای آن نمی کشیم و به این دلیل باعث میشود که فکر کنیم هرچیزی را باید بدون زحمت در اختیار ما قرار دهند

وی ادامه داد: وجود این اقتصاد متکی به نفت، باعث می شود که تمام استخدام های ما دولتی باشند، و صددرصد دانشگاه های ما بودجه خود را از دولت بگیرند.

دکتر ستاری با بیان اینکه دانشگاه باید کارآفرینی ایجاد کند و پول خود را از محل پژوهش به دست آورد، گفت: کلید اقتصاد دانش بنیان دو تا پایه است: یکی اینکه از پژوهش در آمد زایی می شود و از هر سرمایه گذاری دیگر بالاتر است و دیگری برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی است

وی با انتقاد از نگاه دولتی در حوزه پژوهشی افزود: در کمیت وضعیت خوبی داریم اما از لحاظ کیفیت اینطور نیست زیرا نگاه دولتی به حوزه پژوهش مانع پیشرفت آن شده است.

دکتر ستاری تأکید کرد: اصل و محور پژوهش تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی و دانشگاهی نیست بلکه فرد، مغز، دانش، ایده و خلاقیت اصل و محور پژوهش هستند.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان در خصوص عامل انسانی صحبت می کنیم که با خلاقیت، ایده، نوآوری و اراده بتواند کارآفرینی کرده و استقلال و ارزش افزوده ایجاد کند.

دکترستاری کلید اقتصاد دانش بنیان را  در آمدزا بودن پژوهش و برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی اعلام کرد و یادآور شد: باید نوع تفکرات در حوزه پژوهش تغییر کرده و از پژوهش دولتی به سمت درآمدزا بودن حرکت کنند.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در اقتصاد دانش بنیان راجع به پژوهشی صحبت می کنیم که صاحب و مشتری دارد و درصدی از درآمد دانشگاه ها از محل آن تامین می شود.

ستاری با اشاره با اینکه پایه تفکر غلط در بحث پژوهش و آموزش عالی اقتصاد نفتی است، اضافه کرد: اقتصاد نفتی به آدم خلاق و نوآور نیاز ندارد.

وی گفت: دانشگاه های ما قرار است دانشجویانی را تربیت کنند که باعث تحول اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی در کشور شوند نه اینکه به چشم تهدید برای نظام به آنها نگاه کنیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در بخش آموزش عالی صرف تربیت دانشجویانی شده که چشم انتظار استخدام دولتی هستند، خاطر نشان کرد: در این سیستم آموزشی در عمل دنبال مدرک دست مردم دادن رفته ایم که این رویه باید بطور کامل تغییر کند.

ستاری در پایان افزود: اقتصاد دانش بنیان باید با کمک همه دستگاه ها شکل گیرد و در  این زمینه در همه حوزه ها باید اتفاقات جدیدی بیفتد.

 

نشست علمي پژوهشي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور در دانشگاه ايلام نشست علمي پژوهشي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور در دانشگاه ايلام نشست علمي پژوهشي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور در دانشگاه ايلام نشست علمي پژوهشي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور در دانشگاه ايلام نشست علمي پژوهشي دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور در دانشگاه ايلام