نشست علمی پژوهشی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

به گزارش روابط عمومي، آقاي دکتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشور به همراه معاون و مشاورين محترمشان در نشست علمي پژوهشي با حضور استاندار محترم و معاونين ايشان، هيئت محترم رئيسه و اعضاء هيئت علمي دانشگاه ايلام شرکت نمودند

 

دکتر محمد علي اکبري رئيس دانشگاه ايلام: با تمام وجود از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در استان حمايت و از راه ‌اندازي آنها استقبال مي‌کنيم

در ابتداي اين نشست آقاي دکتر محمدعلي اکبري رئيس دانشگاه ايلام ضمن خير مقدم به آقاي دکتر ستاري و هيئت همراه ، اعضاي هيئت علمي و آرزوي قبولي طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: براي حمايت از واحدهاي فناوري بايد حلقه بين دانشگاه، مرکز رشد و پارک علم فناوري و بنياد نخبگان تکميل شود.

وي افزود: يارانه حمايتي و کمک به راه‌اندازي سه پژوهشکده منطقه‌اي گياهان دارويي و تأمين اعتبار چند طرح هدفمند و معطوف به حل مسائل استاني، منطقه‌اي وملي در ايلام افزايش يابد.

علي‌اکبري تصريح کرد: کارآفريني و توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان از ارزش‌ها و برنامه‌هاي محوري ما در دانشگاه ايلام است و ما آمادگي لازم براي همکاري همه‌جانبه در اين زمينه ‌داريم.

رئيس دانشگاه ايلام عنوان کرد: در استان ايلام 35 واحد دانشگاهي و 43 هزار دانشجو وجود دارد که با توجه به جمعيت استان ايلام نسبت خوبي را در کشور داريم.

وي گفت: ما با تمام وجود از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در استان حمايت و براي راه‌اندازي آنها استقبال مي‌کنيم.

رئيس دانشگاه ايلام بابيان اينکه شاخص هيئت‌علمي در دانشگاه ايلام نسبت به دانشجو يک به 33بوده، عنوان کرد: وضعيت اعضاي هيئت‌علمي در دانشگاه ايلام رو به رشد است.

وي تصريح کرد: اعتبارات دانشگاهي در مراکز رشد محدود است و بايد براي توسعه اين مراکز و همچنين تکميل آزمايشگاه مرکزي و تجهيز،  مساعدت‌هاي لازم از طرف مسئولان محترم انجام شود.

علي‌اکبري خاطرنشان کرد: در سال‌هاي گذشته اعطاي فرصت‌هاي مطالعاتي به اعضاي هيئت‌علمي در دانشگاه ايلام متوقف‌شده بود که خوشبختانه امسال در اين دانشگاه دو فرصت مطالعاتي تعريف‌شده است.

 

دکتر ستاري معاون علمي فناوري رئيس جمهور: کليد اقتصاد دانش بنيان را  در آمدزا بودن پژوهش و برگشت به سنت ها و مزيت هاي سرزميني دانست.

سپس آقاي دکتر ستاري معاون علمي فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان کشوردر نشست علمي و پژوهشي در دانشگاه ايلام، اظهار کرد:ايلام مظهر ايستادگي، مقاومت و محروميت است. طبيعي است که بايد توجه ويژه هاي از طرف دولت به اين استان بشود تا اين محروميت ها مرتفع شود.

وي  با بيان اينکه بايد ديدگاه هاي غلط در آموزش عالي و پژوهش کشور اصلاح شود، افزود:  متکي بودن به اقتصاد نفتي باعث ايجاد تفکرات و مفاهيم غلطي در حوزه پژوهشي و آموزش عالي شده است

معاون علمي فناوري رئيس جمهور تصريح کرد: اين اقتصادنفتي حکم مي کند که صنعت ما با  پول دولت درست شود، رانتي در اختيار داريم که هيچ زحمتي براي آن نمي کشيم و به اين دليل باعث ميشود که فکر کنيم هرچيزي را بايد بدون زحمت در اختيار ما قرار دهند

وي ادامه داد: وجود اين اقتصاد متکي به نفت، باعث مي شود که تمام استخدام هاي ما دولتي باشند، و صددرصد دانشگاه هاي ما بودجه خود را از دولت بگيرند.

دکتر ستاري با بيان اينکه دانشگاه بايد کارآفريني ايجاد کند و پول خود را از محل پژوهش به دست آورد، گفت: کليد اقتصاد دانش بنيان دو تا پايه است: يکي اينکه از پژوهش در آمد زايي مي شود و از هر سرمايه گذاري ديگر بالاتر است و ديگري برگشت به سنت ها و مزيت هاي سرزميني است

وي با انتقاد از نگاه دولتي در حوزه پژوهشي افزود: در کميت وضعيت خوبي داريم اما از لحاظ کيفيت اينطور نيست زيرا نگاه دولتي به حوزه پژوهش مانع پيشرفت آن شده است.

دکتر ستاري تأکيد کرد: اصل و محور پژوهش تجهيزات و وسايل آزمايشگاهي و دانشگاهي نيست بلکه فرد، مغز، دانش، ايده و خلاقيت اصل و محور پژوهش هستند.

معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: در اقتصاد دانش بنيان در خصوص عامل انساني صحبت مي کنيم که با خلاقيت، ايده، نوآوري و اراده بتواند کارآفريني کرده و استقلال و ارزش افزوده ايجاد کند.

دکترستاري کليد اقتصاد دانش بنيان را  در آمدزا بودن پژوهش و برگشت به سنت ها و مزيت هاي سرزميني اعلام کرد و يادآور شد: بايد نوع تفکرات در حوزه پژوهش تغيير کرده و از پژوهش دولتي به سمت درآمدزا بودن حرکت کنند.

 

معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: در اقتصاد دانش بنيان راجع به پژوهشي صحبت مي کنيم که صاحب و مشتري دارد و درصدي از درآمد دانشگاه ها از محل آن تامين مي شود.

ستاري با اشاره با اينکه پايه تفکر غلط در بحث پژوهش و آموزش عالي اقتصاد نفتي است، اضافه کرد: اقتصاد نفتي به آدم خلاق و نوآور نياز ندارد.

وي گفت: دانشگاه هاي ما قرار است دانشجوياني را تربيت کنند که باعث تحول اقتصادي، اشتغال و کارآفريني در کشور شوند نه اينکه به چشم تهديد براي نظام به آنها نگاه کنيم.

معاون رييس جمهوري با بيان اينکه کشور در بخش آموزش عالي صرف تربيت دانشجوياني شده که چشم انتظار استخدام دولتي هستند، خاطر نشان کرد: در اين سيستم آموزشي در عمل دنبال مدرک دست مردم دادن رفته ايم که اين رويه بايد بطور کامل تغيير کند.

ستاري در پايان افزود: اقتصاد دانش بنيان بايد با کمک همه دستگاه ها شکل گيرد و در  اين زمينه در همه حوزه ها بايد اتفاقات جديدي بيفتد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها