شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون فرهنگی دانشگاه: دیدن پتانسیل دانشجویان برای مسئولین لذت بخش است

دکتر محمد رضا شیرخانی معاون فرهنگی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی، ضمن با اهمیت دانستن و ضرورت اجرای کرسی های آزاد اندیشی در راستای ایده پردازی و نظریه سازی در محیط های علمی، اظهار داشت: ریاست دانشگاه، معاونت فرهنگی، شورای نظارت و نهاد رهبری همه بر لزوم اجرای کرسی های آزاد اندیشی متفق القول هستند.

وی افزود: هیئت رئیسه و معاونت فرهنگی این دانشگاه از هر فرصتی برای اجرای این کرسی ها استفاده می کنند؛ و در برنامه ای که با این عنوان در دانشگاه برگزار شد به صراحت اعلام کردیم که تمام تشکل های سیاسی، کانون ها، انجمن های علمی و گروه های مستقل می توانند در برپایی کرسی های آزاد اندیشی پیش قدم باشند، ما بدون هیچ محدودیتی از دانشجویان و اساتید برگزار کننده کرسی و تریبون های آزاد حمایت می کنیم.

دکترشیرخانی با دادن وعده مبنی بر اینکه ترم تحصیلی آینده فصل جدیدی در برپایی کرسی های آزاد خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار داریم از دانشجویان و اساتید انتظار داریم که فعالیت بیشتری ارائه دهند، نمی گوییم که نگران بروز اغتشاش و التهاب در حین برگزاری برنامه ها نیستیم؛ اما با ترسیم و اعلام خطوط قرمز از دانشجویان می خواهیم که وجاهت فضای مقدس دانشگاه را نقض نکنند و به آن احترام بگذارند. 

وی با تاکید بر این مطلب که شکستن حریم ها با آزاد اندیشی مغایرت دارد، ادامه داد: اگر قرار باشد فردی با سر دادن تفکرات خویش و تلاش برای قبولاندن آن به دیگران سایر صداها را قیچی کند آزاد اندیشی معنا ندارد، آزاد اندیشی با ابزار استدلال های منطقی به دور از تخریب و اهانت حاصل می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه ایلام با دعوت از دانشجویان برای در دست گرفتن مدیریت برنامه های فرهنگی و تبدیل شدن به بازوی اجرایی دانشگاه مذکور، خاطرنشان کرد: البته اعتماد ما به دانشجویان عاری از ریسک نیست، منکر این مطلب که امکان دارد لغزش ها و سوء برداشت هایی رخ دهد؛ نیستیم، اما با نظارت از سوی معاونت های این مرکز آموزش عالی میزان خطاهای احتمالی به حداقل خواهد رسید.

شیرخانی به حضور اساتید در قالب داور کرسی یا طرف های مذاکره کننده از ترم آینده اشاره کرد و بیان داشت: برپایی کرسی های آزاد اندیشی توسط اساتید الگوسازی مناسبی برای دانشجویان است لذا حضور علاقه مندان به ویژه دانشجویان در کرسی اساتید کاملا آزاد می باشد.

وی به صدور آیین نامه جدید برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اشاره کردو افزود: بر طبق ابلاغیه جدید، برپایی کرسی و تریبون آزاد صرفا به تشکل ها محدود نمی شود بلکه گروه های مستقل دانشجویی می توانند با ابلاغ درخواست به شورای فرهنگی در اجرای این طیف برنامه ها سهیم باشند، رهبر معظم انقلاب بر این نکته که نباید هیچ مانعی بر سر راه آزاد اندیشی دانشجویان باشد تاکید فرموده اند، ما نیز هرگونه بایکوت کردن دانشجویان را محکوم می کنیم .

معاون فرهنگی دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان ایده های مفیدی دارند؛ اما به علت ترس یا حیا از واگویه کردن افکارشان خودداری می کنند، هدف ما شکوفاسازی استعداد فرزندانمان است، رضایت مسئولین در مشارکت متدینین، نخبگان، اعضای انجمن های علمی و فعالین فرهنگی جلب می شود، با اینکه اولویت اصلی در دانشگاه ایلام درخشش دانشجویان در عرصه های علمی است اما فعالیت در سایر عرصه های در اولویت های دوم و سوم قرار دارد.

شیرخانی وظیفه اداره حراست در دانشگاه را نظم دهی به جلسات و دوری از هرگونه برچسب امنیتی زدن اعلام کرد و افزود: دانشجویان فقط نماینده خودشان باشد، اگر احساس شود که دانشجویان به بلندگوی دیگران برای اشاعه سخنان عاریه ای تبدیل شده اند به مانعی در راستای جلوگیری از  تراوشات فکری، حزبی و شخصی دیگران تبدیل خواهیم شد.

وی فضای ایجاد شده در دانشگاه ایلام را بستری مناسب برای رفع سئوالات ذهنی و پاسخگیری از سوی دانشجویان عنوان کرد و گفت: ترم آینده را در حالی آغاز خواهیم کرد که تشکل های سیاسی و کانون های فرهنگی فعال تر خواهند شد، چهار کرسی برای نیمه نخست سال ??- ?? برنامه ریزی کرده ایم، دیدن پتانسیل دانشجویان برای مسئولین لذت بخش است با توجه به اینکه دانشگاه ایلام مقام دوم در چهارمین دوره مسابقات استانی مناظرات دانشجویان را کسب کرده است.

معاون فرهنگي دانشگاه: ديدن پتانسيل دانشجويان براي مسئولين لذت بخش است