معاون فرهنگی دانشگاه: دیدن پتانسیل دانشجویان برای مسئولین لذت بخش است

خانه خبرها
معاون فرهنگي دانشگاه: ديدن پتانسيل دانشجويان براي مسئولين لذت بخش است

دکتر محمد رضا شيرخاني معاون فرهنگي دانشگاه ايلام در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي، ضمن با اهميت دانستن و ضرورت اجراي کرسي هاي آزاد انديشي در راستاي ايده پردازي و نظريه سازي در محيط هاي علمي، اظهار داشت: رياست دانشگاه، معاونت فرهنگي، شوراي نظارت و نهاد رهبري همه بر لزوم اجراي کرسي هاي آزاد انديشي متفق القول هستند.

وي افزود: هيئت رئيسه و معاونت فرهنگي اين دانشگاه از هر فرصتي براي اجراي اين کرسي ها استفاده مي کنند؛ و در برنامه اي که با اين عنوان در دانشگاه برگزار شد به صراحت اعلام کرديم که تمام تشکل هاي سياسي، کانون ها، انجمن هاي علمي و گروه هاي مستقل مي توانند در برپايي کرسي هاي آزاد انديشي پيش قدم باشند، ما بدون هيچ محدوديتي از دانشجويان و اساتيد برگزار کننده کرسي و تريبون هاي آزاد حمايت مي کنيم.

دکترشيرخاني با دادن وعده مبني بر اينکه ترم تحصيلي آينده فصل جديدي در برپايي کرسي هاي آزاد خواهد بود، گفت: با توجه به اينکه در آستانه انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري قرار داريم از دانشجويان و اساتيد انتظار داريم که فعاليت بيشتري ارائه دهند، نمي گوييم که نگران بروز اغتشاش و التهاب در حين برگزاري برنامه ها نيستيم؛ اما با ترسيم و اعلام خطوط قرمز از دانشجويان مي خواهيم که وجاهت فضاي مقدس دانشگاه را نقض نکنند و به آن احترام بگذارند. 

وي با تاکيد بر اين مطلب که شکستن حريم ها با آزاد انديشي مغايرت دارد، ادامه داد: اگر قرار باشد فردي با سر دادن تفکرات خويش و تلاش براي قبولاندن آن به ديگران ساير صداها را قيچي کند آزاد انديشي معنا ندارد، آزاد انديشي با ابزار استدلال هاي منطقي به دور از تخريب و اهانت حاصل مي شود.

معاون فرهنگي دانشگاه ايلام با دعوت از دانشجويان براي در دست گرفتن مديريت برنامه هاي فرهنگي و تبديل شدن به بازوي اجرايي دانشگاه مذکور، خاطرنشان کرد: البته اعتماد ما به دانشجويان عاري از ريسک نيست، منکر اين مطلب که امکان دارد لغزش ها و سوء برداشت هايي رخ دهد؛ نيستيم، اما با نظارت از سوي معاونت هاي اين مرکز آموزش عالي ميزان خطاهاي احتمالي به حداقل خواهد رسيد.

شيرخاني به حضور اساتيد در قالب داور کرسي يا طرف هاي مذاکره کننده از ترم آينده اشاره کرد و بيان داشت: برپايي کرسي هاي آزاد انديشي توسط اساتيد الگوسازي مناسبي براي دانشجويان است لذا حضور علاقه مندان به ويژه دانشجويان در کرسي اساتيد کاملا آزاد مي باشد.

وي به صدور آيين نامه جديد برگزاري کرسي هاي آزاد انديشي اشاره کردو افزود: بر طبق ابلاغيه جديد، برپايي کرسي و تريبون آزاد صرفا به تشکل ها محدود نمي شود بلکه گروه هاي مستقل دانشجويي مي توانند با ابلاغ درخواست به شوراي فرهنگي در اجراي اين طيف برنامه ها سهيم باشند، رهبر معظم انقلاب بر اين نکته که نبايد هيچ مانعي بر سر راه آزاد انديشي دانشجويان باشد تاکيد فرموده اند، ما نيز هرگونه بايکوت کردن دانشجويان را محکوم مي کنيم .

معاون فرهنگي دانشگاه ايلام خاطرنشان کرد: برخي از دانشجويان ايده هاي مفيدي دارند؛ اما به علت ترس يا حيا از واگويه کردن افکارشان خودداري مي کنند، هدف ما شکوفاسازي استعداد فرزندانمان است، رضايت مسئولين در مشارکت متدينين، نخبگان، اعضاي انجمن هاي علمي و فعالين فرهنگي جلب مي شود، با اينکه اولويت اصلي در دانشگاه ايلام درخشش دانشجويان در عرصه هاي علمي است اما فعاليت در ساير عرصه هاي در اولويت هاي دوم و سوم قرار دارد.

شيرخاني وظيفه اداره حراست در دانشگاه را نظم دهي به جلسات و دوري از هرگونه برچسب امنيتي زدن اعلام کرد و افزود: دانشجويان فقط نماينده خودشان باشد، اگر احساس شود که دانشجويان به بلندگوي ديگران براي اشاعه سخنان عاريه اي تبديل شده اند به مانعي در راستاي جلوگيري از  تراوشات فکري، حزبي و شخصي ديگران تبديل خواهيم شد.

وي فضاي ايجاد شده در دانشگاه ايلام را بستري مناسب براي رفع سئوالات ذهني و پاسخگيري از سوي دانشجويان عنوان کرد و گفت: ترم آينده را در حالي آغاز خواهيم کرد که تشکل هاي سياسي و کانون هاي فرهنگي فعال تر خواهند شد، چهار کرسي براي نيمه نخست سال ??- ?? برنامه ريزي کرده ايم، ديدن پتانسيل دانشجويان براي مسئولين لذت بخش است با توجه به اينکه دانشگاه ايلام مقام دوم در چهارمين دوره مسابقات استاني مناظرات دانشجويان را کسب کرده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها