شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری همایش ملی گفتمان اعتدال در استان ایلام

به گزارش خبر نگار روابط عمومی، آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی گفتمان اعتدال در دانشگاه ایلام با حضور دکتر صالحی امیری، رییس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دکتر علی اکبری، رییس محترم دانشگاه ایلام، مهندس مراورید، استاندار محترم ایلام، هیئت رئیسه محترم دانشگاه ایلام، مدیران ادارات استان، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان عزیز برگزار شد.

رییس دانشگاه ایلام:گفتمان یعنی عرصه را از مرز به میز کشاندن

دکتر محمد علی اکبری، رییس دانشگاه ایلام  ضمن خیر مقدم به حاضرین بیان داشت: گفتمان یعنی اتخاذ روش مدنی، حذف تریبون یک طرفه، همدلی و همزبانی و تا زمانی که همزبان نشویم گفتمان محقق نمی‌شود و باید گفت که گفتمان یعنی تدبیر و امید.

دکتر محمد علی‌اکبری در همایش ملی اعتدال در دانشگاه ایلام اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های دانشگاه ایلام، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی است، انقلاب اسلامی یک انقلاب گفتمانی است و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه ایلام به دنبال این است که گفتمان انقلاب اسلامی را در جامعه نهادینه کند.

وی با بیان اینکه زمانی که موضوع برگزاری این همایش در ایلام مطرح شد شورای سیاست‌گذاری مطرح شد و دانشگاه ایلام دبیری این همایش را بر عهده گرفت افزود: کمیته علمی متشکل از اساتید دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و دانشکده الهیات این دانشگاه تشکیل شد.

رییس دانشگاه ایلام اضافه کرد: 136 نفر از صاحبان اندیشه و اساتید سراسر کشور به دبیرخانه این همایش مقاله ارسال کردند که در مجموع بیش از 80 مقاله برگزیده شد.

دکترعلی‌اکبری با اشاره به اینکه گفتمان به معنای قبول خرد جمعی در اداره جامعه است، خاطرنشان کرد: گفتمان به معنای کاهش منیت و تصمیم‌گیری فردی است، گفتمان یعنی پذیرش حقوق همه آحاد جامعه حتی مخالفین، گفتمان به معنای سالم‌ترین راه و کم هزینه‌ترین راهبرد برای کاهش منازعات است.

وی گفتمان را داشتن مقبولیت اجتماعی برای تصمیم‌گیری دانست و گفت: گفتمان یعنی کاهش فاصله بین دولت و ملت، گفتمان یعنی حساب کردن اندیشه به عنوان برگ برنده در تمام امور، گفتمان یعنی لبخند، ظریف و گرفتن حق مملکت با ادب و استدلال.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه گفتمان به تعبیر بنده به معنای عرصه را از مرز به میز کشاندن است، عنوان کرد: گفتمان یعنی اتخاذ روش مدنی، حذف تریبون یک طرفه، گفتمان یعنی همدلی و همزبانی و تا زمانی که همزبان نشویم گفتمان محقق نمی‌شود و باید گفت که گفتمان یعنی تدبیر و امید.

دکترعلی‌اکبری تاکید کرد: برای اینکه بتوانم در مقابل شما اعلام کنم که به این حرف‌ها عمل کرده و می‌کنم باید گفت که در دانشگاه ایلام مظاهر گفتمانی مجوز می‌گیرند، برگزاری تریبون‌های آزاد، کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظرات دانشجویی به امری عادی تیدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه چهره‌های مختلف سیاسی از هر جناحی در دانشگاه سخنرانی می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه باید آرام حرف‌های خودش را بزند، فضای دانشگاه برای فعالیت همه گروه‌های سیاسی فراهم شده و دانشجویان به راحتی و آرامی فعالیت می‌کنند.

رییس دانشگاه ایلام در پایان تاکید کرد: یک مقوله از فرمایشات مقام معظم رهبری را هنوز انجام نداده‌ایم که آن کرسی‌های نظریه پردازی است که البته زمینه را برای طرح آن فراهم می‌کنیم و این جرات را در بین دانشجویان خواهیم کرد.

استاندار ایلام گفت: حضور مردم در انتخابات خرداد 92 و برگزیدن گفتمان اعتدال، نشان از هوشمندی ملت ایران دارد.

مهندس محمدرضا مروارید، استاندار محترم ایلام در همایش ملی اعتدال در دانشگاه ایلام اظهار کرد: اگر هر یک از استان‌های کشور را با مشخصه‌ای خاص می‌شناسند ایلام را در این سال‌ها میزبانی صادق، برای زوار حسینی(ع) باید نام نهاد که در آن جلوه‌های بی‌بدیل از دلداگی مردم را از پذیرایی و خدمت به زائران امام حسین(ع) مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه این همایش فرصتی است که صاحب‌نظران با الهام از آموزه‌های اسلام و اهل‌بیت(ع) راه جدیدی به جهانیان ارائه کنند، افزود: اعتدال در دوستی و معاشرت، خوردن و آشامیدن، کسب مال، انفاق و بخشش و خواب و استراحت نمونه‌هایی از سبک زندگی اعتدالی بر مبنای آموزه‌های دین اسلام است که می‌تواند الگوی جهانیان باشد.

استاندار ایلام اضافه کرد: تحریم و تهدید غربی‌ها راه خود را شناخت و ملت‌ها باید از ایران درس بگیرند و نباید فراموش کرد که تروریست، افراطی‌گری و حتی تغییرات آب و هوای جهان به دلیل آن است که آدمی اعتدال را کنار گذاشته است.

مهندس مروارید با اشاره به اینکه تعادل در جهان امروز به دلیل عدم توجه متوازن به ساحت‌های انسانی به شدت به هم خورده عنوان کرد: پیشنهاد رییس دولت تدبیر و امید برای جهانی عاری از خشونت نشان از هوشیاری ملت ایران دارد که در دنیای امروز جهان را به تدبیر و امید فرا میخواند.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که مسئولان استان این توفیق را داشتند که میزبان نخستین همایش ملی اعتدال باشند که سرآغازی راهی نو برای تبیین گفتمان اعتدال در جامعه است.

استاندار ایلام با بیان اینکه باورهای این سرزمین چنان است که پردازش و بهره‌گیری از آنها حل مشکلات و گفت‌وگو با جهانیان را به همراه دارد، بیان کرد: از جمله نمونه‌های آن می‌توان به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد که دستاورد آن زندگی در امنیت و آرامش برای مردم است.

مهندس مروارید ابراز امیدواری کرد که حاصل تلاش محققانه پژوهشگران و اندیشمندان شرکت کننده در نخستین همایش ملی اعتدال در دانشگاه ایلام چاپ و نشر شود تا امکان استفاده و بهره برداری آیندگان فراهم شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران: اعتدال بر کرسی باورها حرکت می‌کند نه بایدها

دکتر سیدرضا صالحی امیری، رییس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ر برجام را حاصل تعامل جهانی گفتمان اعتدال دانست و گفت: ایجاد ثبات و آرامش در داخل کشور، پذیرش اصل مذاکره برای مسایل کشور و شناخت ایران به عنوان کلید منطقه در جهان از نتایج این تعامل است.

دکتر سیدرضا صالحی امیری در همایش ملی گفتمان اعتدال در ایلام اظهار کرد: مجموعه مباحثی که در یک دوره 10 ساله داشتیم در این مدت 400 پروژه تحقیقاتی را دنبال کردیم که در مجموع از بررسی آنها به این نتیجه رسیدیم که اداره کشور بدون یک زیرساخت فکری ممکن نیست و آنچه که امروز شما به عنوان عملکرد دولت مشاهده می‌کنید حاصل کارهای پژوهشی، تحقیقاتی و عملیاتی است.

وی افزود: جمع‌بندی بر این بود که همه امور به بن‌بست رسیده بود و نیازمند راهکار برای خروج از آن بحران هستیم اما وقتی که ما شرایط را یک بار دیگر بازمهندسی می‌کنیم بدترین وضعیت کشور را می‌بینیم، درآمدهای هنگفت دولتی بی‌نتیجه مانده بود، بیکاری، طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی به اوج خود رسیده بودند و در عرصه بین‌الملل با جهل و بی‌تدبیری دنیا را در مقابل ایران قرار داده بودند.

دکتر صالحی‌امیری با اشاره به اینکه در آن شرایط جمع ما با تدبیر جناب روحانی به این نتیجه رسید که با گفتمان جدیدی وارد عرصه سیاسی شویم، گفت: مجموعه آن اندیشه‌ها در الگوی توسعه، گفتمان اعتدال حاصل شد، این گفتمان منهای تبار تاریخی و دینی یک مفهوم جدید را اضافه کرد که می‌تواند الگوی اداره کشور باشد.

وی گفت: سرزمینی که 2500 سال قبل دولت اعتدالی تشکیل داده و قومیت‌های مختلف را در زیر یک دولت، سامان دادند، امروز برای ادامه حیات سیاسی باید مسیری جدید انتخاب می‌شد، برون رفت از آن وضعیت نیازمند واکاری بود که گفتمان اعتدال مسیر جدید را در کشور فراهم کرد، جامعه بعد از 3 دهه شرایط سخت نیازمند شرایطی جدید بودیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه بعد از انقلاب 5 گفتمان مطرح شد عنوان کرد: اولین گفتمان، گفتمان ارزش‌ها با محوریت جنگ و جهاد و شهادت، دومین گفتمان سازندگی بود که بعد از آن گفتمان اصلاحات مطرح شد که به دنبال آن گفتمان عدالت طرح گردید که نتوانست به اهدافش برسد و بعد از آن گفتمان اعتدال مطرح شده است که نیاز امروز جامعه و ضرورت فردای ایران است.

دکتر صالحی‌امیری یادآور شد: اولین استانی که بعد از تهران همایش ملی اعتدال برگزار کرده استان ایلام است که به نوبه خود جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه اعتدال یک فضیلت است و انسان‌های اعتدالگرا فضیلت‌گرا هستند عنوان کرد: اعتدال باید در عرصه‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دنبال شود، یک ضرورت اخلاقی است، جامعه خسته ما نیازمند یک ثبات و آرامش است که برای آن اعتدال لازم است و باید گفت که اعتدال عقلانیت است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواستگاه اعتدال را انسان‌شناسی دانست و گفت: همه انسان‌ها به اعتدال گرایش دارند، همه انسان‌ها می‌توانند سیر زندگی خود را آرام و روان کنند با مبانی دینی و اندیشه‌های امام و رهبری سازگاری دارد، یک نیاز اجتماعی است، انسان‌ها با هم غریبه شده‌اند، همگرایی و هم نوایی کم رنگ شده بود که اعتدال برای بازگشت آن فراهم شده است.

دکترصالحی‌امیری با بیان اینکه اعتدال می‌تواند به تداوم انسجام و همگرایی منجر شود، اظهار کرد: اعتدال در شرایط فعلی به مثابه یک چتر بزرگ ملی است که همه گروه‌ها و جناح‌ها جا دارد، اعتدال فراگفتمانی است که همه گفتمان‌ها در آن می‌توانند زیست کنند، اعتدال مختص یک حزب و جناح خاص نیست، گفتمان اعتدال گفتمان انقلاب اسلامی است، از این منظر دولت روحانی دولت ملی است یعنی همه جناح‌ها حضور دارند و تعامل‌گرایی داخلی و خارجی از دلایل اصلی وجودی آن است.

وی تصریح کرد: در داخل به دنبال وحدت و انسجام ملی و جمع شدن همه نیروها زیر یک چتر هستیم و باید گفت که به دنبال تجزیه اجتماعی نیستیم، رییس دولت در دوره گذشته در مجلس شورای اسلامی توهین می‌کند، دولت ما تعامل‌گرا و اجتماع‌گرا است، همه دولت‌ها زیر چتر این گفتمان می‌توانند حضور داشته باشند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایلام را رنگین کمان اقوام دانست که نیازمند گفتمان اعتدال است خاطرنشان کرد: ایلام نماد اعتدال است، پیش آهنگی و پرچم داری گفتمان اعتدال است، ایلام نمادی از گفتمان اعتدال و تعامل ملی است.

دکترصالحی‌امیری با بیان اینکه با ثبات‌ترین ظرفیت‌های فکری در ایلام هستند، گفت: این استان مثال‌زدنی و قابل تقدیر و تحسین است، حق ایلام در معرفی ظرفیت اندیشمندان ایلام ادا نشده است، گفتمان اعتدال به دنبال سازگاری جهانی است.

وی برای فراهم کردن منافع ملی دو راه مناقشه و تعامل و منطق وجود دارد اضافه کرد: امروز یکی از کانون‌های نرم قدرت دیپلماسی است از این منظر دولت تدبیر و امید به جای مناقشه سازش را در راس قرار داده است، عده‌ای فکر می‌کنند که تامین منافع ملی با مناقشه شکل می‌گیرد ولی در دولت تدبیر و امید تعامل و سازش و منطق جای دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه فضای جهانی نسبت به ایران عوض شده خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته اگر مسئولی برای شرکت در همایش یا جلسه‌ای به کشور دیگر می‌رفت برای برگشت سوخت لازم در اختیار هواپیمای حامل آنها گذاشته نمی‌شد و ممکن بود ساعت‌ها منتظر تامین سوخت می‌ماندند، تغییر نگاه دولت‌ها به ایران و ایرانی، تغییر نگاه انسان‌های پاکباخته به ایران و ایرانی، ایجاد شکاف بین آمریکا و اسراییل، مذاکرات هسته‌ای نتیجه تلاش گفتمان اعتدال و دولت تدبیر و امید است.

صالحی‌امیری برجام را حاصل تعامل جهانی گفتمان اعتدال دانست و گفت: 3 دستاورد بزرگرا می‌توان برای گفتمان اعتدال در نظر گرفت که ایجاد ثبات و آرامش در داخل کشور، پذیرش اصل مذاکره برای مسایل کشور و پذیرش صندوق و آرای مردم و در عرصه بین‌الملل نیز شناخت ایران به عنوان کلید منطقه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر معادلات بین‌الملل تغییر کرده و ایران تعیین کننده معادلات منطقه است، شرایط داخلی علی‌رغم همه فشارهای اقتصادی به آرامش و امنیت رسیده است، دولت نباید تولید کننده نا‌آرامی باشد، دولت اعتدال در عرصه خارجی دولت گفتگو و تعامل است و به دنبال انسجام ملی است، انسجام میان زنان و مردان، میان احزاب و همه اقوام است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند جامعه رابه نفع خود معطوف کند، دوران دروغ و نیرنگ و تخریب گذشته است، مهم‌ترین هدف اعتدال این است که جامعه متعدل داشته باشیم، اعتدال با رادیکالیسم در تضاد است و بر کرسی باورها حرکت می کند نه بایدها.

صالحی‌امیری با بیان اینکه گفتمان اعتدال آرامش آفرین است تاکید کرد: اعتدال به دنبال تنش، نگرانی و تخریب نیست، همه نیروها و ظرفیت‌ها و همه احزاب می‌توانند در آن فعالیت کنند.

وی گفتمان اعتدال را گفتمانی فراگیر دانست و گفت: گفتمان اعتدال وام دار هیچ جریانی نیست بلگه گفتمان انقلاب اسلامی است، انطباق‌پذیری نقش مهمی برای انسجام ملی دارد، اعتدال‌گرایی ضمن اینکه به آرمان‌ها توجه دارد بر مدار واقعیت حرکت می‌کند، گفتمان اعتدال اخلاق‌گرا است، در 8 سال گذشته اخلاق کم رنگ شده است، اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه است.

مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه جامعه در فقز باشد ولی در بداخلاقی نمی‌شود آن را اداره کرد اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از ضعف در اخلاق و به عبارتی بداخلاقی است و برای بقاء نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم.

صالحی‌امیری در پایان گفت: در آستانه انتخابات باید تجلی گفتمان اعتدال را به مردم نشان دهیم، وقتی گفتمان اعتدال به پیروزی می‌رسد که مشارکت حداکثری داشته باشیم، دولت به هیچ جریان سیاسی در انتخابات توجه ندارد ولی به مشارکت حداکثری توجه دارد به سرمایه اجتماعی نیاز داریم، مشارکت در بستر اعتماد شکل می‌گیرد.

شایان ذکر است که مقاله های برگزیده این همایش ملی در 2 سالن توسط پژوهشگران ارائه گردید.