برگزاری همایش ملی گفتمان اعتدال در استان ایلام

خانه خبرها

به گزارش خبر نگار روابط عمومي، آيين افتتاحيه نخستين همايش ملي گفتمان اعتدال در دانشگاه ايلام با حضور دکتر صالحي اميري، رييس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، دکتر علي اکبري، رييس محترم دانشگاه ايلام، مهندس مراوريد، استاندار محترم ايلام، هيئت رئيسه محترم دانشگاه ايلام، مديران ادارات استان، اعضاي هيأت علمي، پژوهشگران و دانشجويان عزيز برگزار شد.

رييس دانشگاه ايلام:گفتمان يعني عرصه را از مرز به ميز کشاندن

دکتر محمد علي اکبري، رييس دانشگاه ايلام  ضمن خير مقدم به حاضرين بيان داشت: گفتمان يعني اتخاذ روش مدني، حذف تريبون يک طرفه، همدلي و همزباني و تا زماني که همزبان نشويم گفتمان محقق نمي‌شود و بايد گفت که گفتمان يعني تدبير و اميد.

دکتر محمد علي‌اکبري در همايش ملي اعتدال در دانشگاه ايلام اظهار کرد: يکي از ماموريت‌هاي دانشگاه ايلام، فرهنگ‌سازي و تمدن‌سازي اسلامي است، انقلاب اسلامي يک انقلاب گفتماني است و دانشگاه‌ها به ويژه دانشگاه ايلام به دنبال اين است که گفتمان انقلاب اسلامي را در جامعه نهادينه کند.

وي با بيان اينکه زماني که موضوع برگزاري اين همايش در ايلام مطرح شد شوراي سياست‌گذاري مطرح شد و دانشگاه ايلام دبيري اين همايش را بر عهده گرفت افزود: کميته علمي متشکل از اساتيد دانشکده‌هاي ادبيات و علوم انساني و دانشکده الهيات اين دانشگاه تشکيل شد.

رييس دانشگاه ايلام اضافه کرد: 136 نفر از صاحبان انديشه و اساتيد سراسر کشور به دبيرخانه اين همايش مقاله ارسال کردند که در مجموع بيش از 80 مقاله برگزيده شد.

دکترعلي‌اکبري با اشاره به اينکه گفتمان به معناي قبول خرد جمعي در اداره جامعه است، خاطرنشان کرد: گفتمان به معناي کاهش منيت و تصميم‌گيري فردي است، گفتمان يعني پذيرش حقوق همه آحاد جامعه حتي مخالفين، گفتمان به معناي سالم‌ترين راه و کم هزينه‌ترين راهبرد براي کاهش منازعات است.

وي گفتمان را داشتن مقبوليت اجتماعي براي تصميم‌گيري دانست و گفت: گفتمان يعني کاهش فاصله بين دولت و ملت، گفتمان يعني حساب کردن انديشه به عنوان برگ برنده در تمام امور، گفتمان يعني لبخند، ظريف و گرفتن حق مملکت با ادب و استدلال.

رييس دانشگاه ايلام با بيان اينکه گفتمان به تعبير بنده به معناي عرصه را از مرز به ميز کشاندن است، عنوان کرد: گفتمان يعني اتخاذ روش مدني، حذف تريبون يک طرفه، گفتمان يعني همدلي و همزباني و تا زماني که همزبان نشويم گفتمان محقق نمي‌شود و بايد گفت که گفتمان يعني تدبير و اميد.

دکترعلي‌اکبري تاکيد کرد: براي اينکه بتوانم در مقابل شما اعلام کنم که به اين حرف‌ها عمل کرده و مي‌کنم بايد گفت که در دانشگاه ايلام مظاهر گفتماني مجوز مي‌گيرند، برگزاري تريبون‌هاي آزاد، کرسي‌هاي آزاد انديشي و مناظرات دانشجويي به امري عادي تيديل شده است.

وي با اشاره به اينکه چهره‌هاي مختلف سياسي از هر جناحي در دانشگاه سخنراني مي‌کنند، تصريح کرد: دانشگاه بايد آرام حرف‌هاي خودش را بزند، فضاي دانشگاه براي فعاليت همه گروه‌هاي سياسي فراهم شده و دانشجويان به راحتي و آرامي فعاليت مي‌کنند.

رييس دانشگاه ايلام در پايان تاکيد کرد: يک مقوله از فرمايشات مقام معظم رهبري را هنوز انجام نداده‌ايم که آن کرسي‌هاي نظريه پردازي است که البته زمينه را براي طرح آن فراهم مي‌کنيم و اين جرات را در بين دانشجويان خواهيم کرد.

استاندار ايلام گفت: حضور مردم در انتخابات خرداد 92 و برگزيدن گفتمان اعتدال، نشان از هوشمندي ملت ايران دارد.

مهندس محمدرضا مرواريد، استاندار محترم ايلام در همايش ملي اعتدال در دانشگاه ايلام اظهار کرد: اگر هر يک از استان‌هاي کشور را با مشخصه‌اي خاص مي‌شناسند ايلام را در اين سال‌ها ميزباني صادق، براي زوار حسيني(ع) بايد نام نهاد که در آن جلوه‌هاي بي‌بديل از دلداگي مردم را از پذيرايي و خدمت به زائران امام حسين(ع) مشاهده کرد.

وي با بيان اينکه اين همايش فرصتي است که صاحب‌نظران با الهام از آموزه‌هاي اسلام و اهل‌بيت(ع) راه جديدي به جهانيان ارائه کنند، افزود: اعتدال در دوستي و معاشرت، خوردن و آشاميدن، کسب مال، انفاق و بخشش و خواب و استراحت نمونه‌هايي از سبک زندگي اعتدالي بر مبناي آموزه‌هاي دين اسلام است که مي‌تواند الگوي جهانيان باشد.

استاندار ايلام اضافه کرد: تحريم و تهديد غربي‌ها راه خود را شناخت و ملت‌ها بايد از ايران درس بگيرند و نبايد فراموش کرد که تروريست، افراطي‌گري و حتي تغييرات آب و هواي جهان به دليل آن است که آدمي اعتدال را کنار گذاشته است.

مهندس مرواريد با اشاره به اينکه تعادل در جهان امروز به دليل عدم توجه متوازن به ساحت‌هاي انساني به شدت به هم خورده عنوان کرد: پيشنهاد رييس دولت تدبير و اميد براي جهاني عاري از خشونت نشان از هوشياري ملت ايران دارد که در دنياي امروز جهان را به تدبير و اميد فرا ميخواند.

وي ادامه داد: خدا را شاکريم که مسئولان استان اين توفيق را داشتند که ميزبان نخستين همايش ملي اعتدال باشند که سرآغازي راهي نو براي تبيين گفتمان اعتدال در جامعه است.

استاندار ايلام با بيان اينکه باورهاي اين سرزمين چنان است که پردازش و بهره‌گيري از آنها حل مشکلات و گفت‌وگو با جهانيان را به همراه دارد، بيان کرد: از جمله نمونه‌هاي آن مي‌توان به مذاکرات هسته‌اي اشاره کرد که دستاورد آن زندگي در امنيت و آرامش براي مردم است.

مهندس مرواريد ابراز اميدواري کرد که حاصل تلاش محققانه پژوهشگران و انديشمندان شرکت کننده در نخستين همايش ملي اعتدال در دانشگاه ايلام چاپ و نشر شود تا امکان استفاده و بهره برداري آيندگان فراهم شود.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران: اعتدال بر کرسي باورها حرکت مي‌کند نه بايدها

دکتر سيدرضا صالحي اميري، رييس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران ر برجام را حاصل تعامل جهاني گفتمان اعتدال دانست و گفت: ايجاد ثبات و آرامش در داخل کشور، پذيرش اصل مذاکره براي مسايل کشور و شناخت ايران به عنوان کليد منطقه در جهان از نتايج اين تعامل است.

دکتر سيدرضا صالحي اميري در همايش ملي گفتمان اعتدال در ايلام اظهار کرد: مجموعه مباحثي که در يک دوره 10 ساله داشتيم در اين مدت 400 پروژه تحقيقاتي را دنبال کرديم که در مجموع از بررسي آنها به اين نتيجه رسيديم که اداره کشور بدون يک زيرساخت فکري ممکن نيست و آنچه که امروز شما به عنوان عملکرد دولت مشاهده مي‌کنيد حاصل کارهاي پژوهشي، تحقيقاتي و عملياتي است.

وي افزود: جمع‌بندي بر اين بود که همه امور به بن‌بست رسيده بود و نيازمند راهکار براي خروج از آن بحران هستيم اما وقتي که ما شرايط را يک بار ديگر بازمهندسي مي‌کنيم بدترين وضعيت کشور را مي‌بينيم، درآمدهاي هنگفت دولتي بي‌نتيجه مانده بود، بيکاري، طلاق و ناهنجاري‌هاي اجتماعي به اوج خود رسيده بودند و در عرصه بين‌الملل با جهل و بي‌تدبيري دنيا را در مقابل ايران قرار داده بودند.

دکتر صالحي‌اميري با اشاره به اينکه در آن شرايط جمع ما با تدبير جناب روحاني به اين نتيجه رسيد که با گفتمان جديدي وارد عرصه سياسي شويم، گفت: مجموعه آن انديشه‌ها در الگوي توسعه، گفتمان اعتدال حاصل شد، اين گفتمان منهاي تبار تاريخي و ديني يک مفهوم جديد را اضافه کرد که مي‌تواند الگوي اداره کشور باشد.

وي گفت: سرزميني که 2500 سال قبل دولت اعتدالي تشکيل داده و قوميت‌هاي مختلف را در زير يک دولت، سامان دادند، امروز براي ادامه حيات سياسي بايد مسيري جديد انتخاب مي‌شد، برون رفت از آن وضعيت نيازمند واکاري بود که گفتمان اعتدال مسير جديد را در کشور فراهم کرد، جامعه بعد از 3 دهه شرايط سخت نيازمند شرايطي جديد بوديم.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران با بيان اينکه بعد از انقلاب 5 گفتمان مطرح شد عنوان کرد: اولين گفتمان، گفتمان ارزش‌ها با محوريت جنگ و جهاد و شهادت، دومين گفتمان سازندگي بود که بعد از آن گفتمان اصلاحات مطرح شد که به دنبال آن گفتمان عدالت طرح گرديد که نتوانست به اهدافش برسد و بعد از آن گفتمان اعتدال مطرح شده است که نياز امروز جامعه و ضرورت فرداي ايران است.

دکتر صالحي‌اميري يادآور شد: اولين استاني که بعد از تهران همايش ملي اعتدال برگزار کرده استان ايلام است که به نوبه خود جاي تقدير دارد.

وي با اشاره به اينکه اعتدال يک فضيلت است و انسان‌هاي اعتدالگرا فضيلت‌گرا هستند عنوان کرد: اعتدال بايد در عرصه‌هاي فردي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي دنبال شود، يک ضرورت اخلاقي است، جامعه خسته ما نيازمند يک ثبات و آرامش است که براي آن اعتدال لازم است و بايد گفت که اعتدال عقلانيت است.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران خواستگاه اعتدال را انسان‌شناسي دانست و گفت: همه انسان‌ها به اعتدال گرايش دارند، همه انسان‌ها مي‌توانند سير زندگي خود را آرام و روان کنند با مباني ديني و انديشه‌هاي امام و رهبري سازگاري دارد، يک نياز اجتماعي است، انسان‌ها با هم غريبه شده‌اند، همگرايي و هم نوايي کم رنگ شده بود که اعتدال براي بازگشت آن فراهم شده است.

دکترصالحي‌اميري با بيان اينکه اعتدال مي‌تواند به تداوم انسجام و همگرايي منجر شود، اظهار کرد: اعتدال در شرايط فعلي به مثابه يک چتر بزرگ ملي است که همه گروه‌ها و جناح‌ها جا دارد، اعتدال فراگفتماني است که همه گفتمان‌ها در آن مي‌توانند زيست کنند، اعتدال مختص يک حزب و جناح خاص نيست، گفتمان اعتدال گفتمان انقلاب اسلامي است، از اين منظر دولت روحاني دولت ملي است يعني همه جناح‌ها حضور دارند و تعامل‌گرايي داخلي و خارجي از دلايل اصلي وجودي آن است.

وي تصريح کرد: در داخل به دنبال وحدت و انسجام ملي و جمع شدن همه نيروها زير يک چتر هستيم و بايد گفت که به دنبال تجزيه اجتماعي نيستيم، رييس دولت در دوره گذشته در مجلس شوراي اسلامي توهين مي‌کند، دولت ما تعامل‌گرا و اجتماع‌گرا است، همه دولت‌ها زير چتر اين گفتمان مي‌توانند حضور داشته باشند.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران، ايلام را رنگين کمان اقوام دانست که نيازمند گفتمان اعتدال است خاطرنشان کرد: ايلام نماد اعتدال است، پيش آهنگي و پرچم داري گفتمان اعتدال است، ايلام نمادي از گفتمان اعتدال و تعامل ملي است.

دکترصالحي‌اميري با بيان اينکه با ثبات‌ترين ظرفيت‌هاي فکري در ايلام هستند، گفت: اين استان مثال‌زدني و قابل تقدير و تحسين است، حق ايلام در معرفي ظرفيت انديشمندان ايلام ادا نشده است، گفتمان اعتدال به دنبال سازگاري جهاني است.

وي براي فراهم کردن منافع ملي دو راه مناقشه و تعامل و منطق وجود دارد اضافه کرد: امروز يکي از کانون‌هاي نرم قدرت ديپلماسي است از اين منظر دولت تدبير و اميد به جاي مناقشه سازش را در راس قرار داده است، عده‌اي فکر مي‌کنند که تامين منافع ملي با مناقشه شکل مي‌گيرد ولي در دولت تدبير و اميد تعامل و سازش و منطق جاي دارد.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران با اشاره به اينکه فضاي جهاني نسبت به ايران عوض شده خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته اگر مسئولي براي شرکت در همايش يا جلسه‌اي به کشور ديگر مي‌رفت براي برگشت سوخت لازم در اختيار هواپيماي حامل آنها گذاشته نمي‌شد و ممکن بود ساعت‌ها منتظر تامين سوخت مي‌ماندند، تغيير نگاه دولت‌ها به ايران و ايراني، تغيير نگاه انسان‌هاي پاکباخته به ايران و ايراني، ايجاد شکاف بين آمريکا و اسراييل، مذاکرات هسته‌اي نتيجه تلاش گفتمان اعتدال و دولت تدبير و اميد است.

صالحي‌اميري برجام را حاصل تعامل جهاني گفتمان اعتدال دانست و گفت: 3 دستاورد بزرگرا مي‌توان براي گفتمان اعتدال در نظر گرفت که ايجاد ثبات و آرامش در داخل کشور، پذيرش اصل مذاکره براي مسايل کشور و پذيرش صندوق و آراي مردم و در عرصه بين‌الملل نيز شناخت ايران به عنوان کليد منطقه اشاره کرد.

وي اظهار کرد: در حال حاضر معادلات بين‌الملل تغيير کرده و ايران تعيين کننده معادلات منطقه است، شرايط داخلي علي‌رغم همه فشارهاي اقتصادي به آرامش و امنيت رسيده است، دولت نبايد توليد کننده نا‌آرامي باشد، دولت اعتدال در عرصه خارجي دولت گفتگو و تعامل است و به دنبال انسجام ملي است، انسجام ميان زنان و مردان، ميان احزاب و همه اقوام است.

رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران ادامه داد: هيچ کس نمي‌تواند جامعه رابه نفع خود معطوف کند، دوران دروغ و نيرنگ و تخريب گذشته است، مهم‌ترين هدف اعتدال اين است که جامعه متعدل داشته باشيم، اعتدال با راديکاليسم در تضاد است و بر کرسي باورها حرکت مي کند نه بايدها.

صالحي‌اميري با بيان اينکه گفتمان اعتدال آرامش آفرين است تاکيد کرد: اعتدال به دنبال تنش، نگراني و تخريب نيست، همه نيروها و ظرفيت‌ها و همه احزاب مي‌توانند در آن فعاليت کنند.

وي گفتمان اعتدال را گفتماني فراگير دانست و گفت: گفتمان اعتدال وام دار هيچ جرياني نيست بلگه گفتمان انقلاب اسلامي است، انطباق‌پذيري نقش مهمي براي انسجام ملي دارد، اعتدال‌گرايي ضمن اينکه به آرمان‌ها توجه دارد بر مدار واقعيت حرکت مي‌کند، گفتمان اعتدال اخلاق‌گرا است، در 8 سال گذشته اخلاق کم رنگ شده است، اخلاق اکسير نجات بخش جامعه است.

مشاور رييس جمهور با اشاره به اينکه جامعه در فقز باشد ولي در بداخلاقي نمي‌شود آن را اداره کرد اظهار کرد: آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از ضعف در اخلاق و به عبارتي بداخلاقي است و براي بقاء نيازمند سرمايه اجتماعي هستيم.

صالحي‌اميري در پايان گفت: در آستانه انتخابات بايد تجلي گفتمان اعتدال را به مردم نشان دهيم، وقتي گفتمان اعتدال به پيروزي مي‌رسد که مشارکت حداکثري داشته باشيم، دولت به هيچ جريان سياسي در انتخابات توجه ندارد ولي به مشارکت حداکثري توجه دارد به سرمايه اجتماعي نياز داريم، مشارکت در بستر اعتماد شکل مي‌گيرد.

شايان ذکر است که مقاله هاي برگزيده اين همايش ملي در 2 سالن توسط پژوهشگران ارائه گرديد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها